دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

گروه سلامت: اگر روزگاری بود که هرکس با شنیدن نام سرطان، یاد مرگ و آخر خط می‌افتاد، حالا اوضاع تغییر کرده‌است.

نه تنها می‌توان از بیشتر سرطان‌ها پیشگیری کرد، بلکه بعضی از همین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌تواند از وخیم شدن آن جلوگیری کند. شاهدش هم مطالعه‌ای است که روی پیشگیری از عود سرطان سینه انجام داده‌اند.

محققان دانشگاه «سن‌دیه‌گو» در کالیفرنیای آمریکا می‌گویند افرادی که با تشخیص بیماری سرطان سینه تحت درمان قرار گرفته‌اند و اکنون بیماری‌شان در دوره خاموشی است، می‌توانند با بهبود سبک زندگی‌شان، کاری کنند که این بیماری برای همیشه، یا حداقل سال‌های قابل قبولی، سایه‌اش را از سر آنها کم کند.

به گزارش رویترز، در این مطالعه، مشخص شد که این زنان اگر از میوه و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند و همین طور 6 روز در هفته و هر روز 30دقیقه ورزش کنند، می‌توانند تا 50 درصد احتمال عود مجدد بیماری را بگیرند و امکان مرگ در اثر سرطان را پایین بیاورند.

در این مطالعه، حدود هزار و 500 زن با متوسط 50 سال سن، برای مدت بین 5 تا 11 سال از لحاظ وضعیت بیماری پیگیری شدند. از بین این عده، 135 نفر در پایان مدت مطالعه فوت کردند که مرگ 118نفر از سرطان سینه و 10 نفر به دلیل سرطان‌های دیگر بود. در عین حال، 7 نفر هم به دلایل دیگر غیر از سرطان فوت کرده بودند.

جالب این که فایده تغییر سبک زندگی در کاهش احتمال مرگ در اثر سرطان، حتی به خانم‌های چاق هم می‌رسید؛ طوری که عود بیماری در آنها هم کمتر می‌شد. همان طور که می‌دانیم، چاقی، به همراه سابقه خانوادگی، یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه است.

بنابراین محققان به خانم‌های چاق مبتلا به سرطان سینه هم توصیه می‌کنند امیدشان را در مبارزه با بیماری و مغلوب کردن آن از دست ندهند. آنها می‌گویند ورزش و مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی، می‌تواند احتمال عود مجدد بیماری را در آنها کم کند؛ حتی اگر در این مدت وزن زیادی هم کم نکنند. البته اگر این ورزش و اصلاح رژیم غذایی بتواند باعث کاهش وزن آنها هم شود که دیگر خیلی بهتر است.

کد خبر 24084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز