همشهری آنلاین: نخستین نرم‏افزار آهنگسازی موسیقی ایرانی با عنوان «آهنگساز فارابی» بعد از چند سال تلاش گروهی به بازار موسیقی کشور عرضه شد.

نرم افزار فارابی

افشین سپهوندی،مدیر عامل شرکت صوت آذین ضمن اعلام این خبر به  همشهری آنلاین  گفت: پس از سال‏‌ها انتظار هنرمندان ایرانی، شرکت تحقیقاتی صوت‏ آذین با سال‏ها پیشینه تولید محصولات موسیقایی توانسته نخستین نرم‏افزار آهنگسازی موسیقی ایرانی را با دو منوی فارسی و انگلیسی و نام اختصاصی آهنگساز فارابی (Farabi Composer)  تولید و راهی بازار کند که این نرم افزار در حال حاضر می‌تواند صدای سازهای تار و کمانچه را شبیه‏ سازی کرده و با کیفیتی نزدیک به صدای واقعی این دو ساز به گوش مخاطب برساند.

به گفته سپهوندی  که پیش از آن نرم افزار مدرسه فارابی را در همین مجموعه انتشار داده بودند، در آهنگساز فارابی همه مضراب‏‌ها و آرشه‏‌های ممکن در دو ساز تار و کمانچه نمونه‏‌برداری شده‌‏اند و آهنگساز باتجربه می‏‌تواند در جمله‏ بندی‏‌های خود از آرتیکولاسیون‏‌های مختلف بهره بگیرد.

وی افزود: این نرم افزار در درجه نخست مناسب آهنگسازان حرفه‌‏ای است که شغل‏شان تولید موسیقی است، به ویژه کسانی که موسیقی‏های پر حجم می‏نویسند، به راحتی خواهند توانست یک خط تار و یا کمانچه را بدون حضور نوازنده، بنویسند و ضبط نمایند. کیفیت نهایی بستگی به حجم ارکستر و شخصیت خط ملودیک دارد. اگر منظور آهنگساز از یک خط تار و یا کمانچه با همراهی صدای ارکستر باشد، تقریباً باید گفت وی به طور صددرصد موفق خواهد شد.

کاربرد دیگر نرم‏افزار آهنگساز فارابی برای بالا بردن درک مخاطب حرفه‏ای به منظور قضاوت در باره یک اثر آهنگسازی شده با سازآرایی ایرانی است، حال آن که وقتی یک آهنگ در چارچوب موسیقی دستگاهی یا نواحی ایران با استفاده از نرم‏افزارهای غیرایرانی نوشته و تنظیم شود، چون صدادهی کل مجموعه، با گوش ایرانی‏ها بیگانگی می‏کند، قضاوت درستی در باره آن آهنگ نمی‏توان داشت؛ سومین کاربرد این نرم‏افزار هم در حوزه آموزش است، نوشتن تک‏تک آرتیکولاسیون‏های ساز و شنیدن صدای آن‏ها، ذهنیت هنرجویان را به تدریج رشد می‏دهد و از سوی دیگر به نت‏خوانی (سلفژ) آن‏ها کمک شایانی خواهد کرد. به ویژه آن که نت‏خوانی فواصل ایرانی معمولاً در آموزشگاه‏های موسیقی تدریس نمی‏شود و اساساً معلم مربوطه نیز خیلی کم است.

به گزارش همشهری آنلاین موسسه صوت آذین تنها موسسه ای است که در یک دهه اخیر همتی موثر را برای دیجیتالی کردن موسیقی ایران صرف کرد که از جمله آنها می توان به تولید نرم افزارهای مختلف در زمینه های گوناگون موسیقی ایرانی و حتی ترکی اشاره کرد.

 

همه علاقه‏مندان داخل و خارج از کشور که مایل به خرید این نرم‏افزار ایرانی هستند، می‏توانند به سایت musicshopir.com مراجعه نمایند.

کد خبر 240831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز