یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رادار یک دستگاه رادیویی است که برای مشاهده اجسام و اندازه‌گیری برخی ویژگی‌های آنها توسط امواج الکترومغناطیسی به کار می‌رود.

رادار

کاربرد اصلی رادار و محل پیدایش و رشد آن در صنایع نظامی و هوانوردی است و نقش اصلی یک سیستم راداری نظارت بر یک محدوده بزرگ و تشخیص اجسام متحرک، ردیابی اهداف و استخراج مشخصاتی مانند سرعت، ارتفاع و ابعاد اجسام است.

رادار

اصول کار تمام سیستم‌های راداری از جهت فرستند و گیرنده یکسان هستند و در این بین تنها موج ارسالی توسط رادارها هستند که با یکدیگر تفاوت دارند.

در واقع فرستنده امواج خود را به سوی آنتن گسیل می‌کند و این امواج در این بین از یک سرکولاتور عبور داده می‌شوند. در نتیجه امواج فرستاده شده توسط هدف منعکس شده و دوباره از آنتن گیرنده دیگر یا همان آنتن مربوطه، دریافت می‌شوند.

در واقع رادار ابتدا امواج خود را انتشار می‌دهد و در صورتی که مانعی مانند یک شی پرنده در آسمان مقابل امواج قرار داشته‌باشد، امواج ضعیف‌تری را بازتاب می‌دهند.

حال اگر رادار مقداری از این امواج را دریافت کند می‌تواند با ضرب سرعت موج در مدت زمان دریافت موج، فاصله جسم مورد نظر را محاسبه کند.

البته این روش در بخش‌های قبلی گزارش پیرامون روش اندازه‌گیری فاصله با سرعت صوت توضیح داده شد که مطلب مذکور نیز به همان شیوه است.

عملکرد رادار با طول موج پیوسته

رادارها کاربردهای متنوعی دارند که نظارت و رهگیری هواپیماها و موشک‌ها، اجرام فضایی، زمینی و دریایی، کشف مین و اندازه‌گیری سرعت اجسام(لیدار) و هواشناسی نمونه‌ای از آنهاست.

اما رادارها خود دارای سیستم‌های عملکردی متنوعی هستند که هریک در طیف خاصی و ساختار خاصی از تجهیزات کاربرد دارند.
به طور کلی رادارها از نظر ارسال موج دارای دو نوع هستند که سیستم رادار پالسی و سیستم رادار موج پیوسته (سینوسی) دو نوع مذکور هستند.

در اینجا خاطرنشان می‌شود که یکی از انواع سیستم‌های راداری که در گروه رادارهای موج پیوسته (کانتینیوس ویو) قرار می‌گیرد، سیستم رادرای آرایه فازی است که خود در انواع و شاخص‌های گوناگونی که اشاره خواهد شد، ساخته می‌شود.

تسنیم

کد خبر 240810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز