ژیلا مهرجویی، یکی از طراحان خوش‌ذوق و شناخته‌شده سینمای ایران بود که سعی داشت در طراحی‌هایش سبک متفاوتی را پایه‌گذاری کند.

طراح خوش‌ذوق سینمای ایران در طالقان آرام گرفت

 ردپای هنر او در فیلم‌های «سارا»، «هامون»، «خون‌بازی»، «اجاره‌نشین‌ها»، «بوی کافور، عطر یاس» و... به جای مانده است. ژیلا مهرجویی روز جمعه هشتم آذر در سن 67سالگی به قول بهمن فرمان‌آرا، کاملا غیرمنتظره درگذشت. فیلم «چشمه» و همکاری با آربی آوانسیان در سمت منشی صحنه، نخستین فعالیت جدی مهرجویی در سینمای ایران بود. اما نخستین تجربه او در زمینه طراحی لباس در فیلم جریان‌ساز هامون رقم خورد.

ژیلا مهرجویی سال 1388در گفت‌وگویی با ماهنامه «صنعت سینما» درباره همکاری با برادرش در هامون چنین گفت: «پیش از هامون در فیلم‌های قبلی مهرجویی به‌عنوان منشی صحنه با او همکاری داشتم. در هامون نیز ابتدا به‌عنوان دستیار صحنه و لباس وارد کار شدم، اما در تقسیم کاری که بین من و فریار جواهریان صورت گرفت، ایشان به‌عنوان طراح صحنه و من به‌عنوان طراح لباس، کار را آغاز کردیم.» در هامون باید لباس‌هایی برای شخصیت‌های متجدد نیمه دهه 60طراحی می‌شد. این طراحی، فرمی تازه را وارد سینمای ایران کرد. مهرجویی درباره شکل‌گیری طراحی این لباس‌ها گفت: «تم اصلی لباس‌ها و تناسب آن با شخصیت‌های قصه، نظر خود داریوش مهرجویی بود. به‌عنوان مثال در مورد لباس‌های خود هامون نظر خاصی داشت. او معتقد بود این شخصیت می‌تواند از لباس‌های اسپرت استفاده کند. این در حالی بود که بعد از انقلاب تا آن زمان اینگونه لباس‌ها چندان برای شخصیت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.»

تجربه همکاری ژیلا با داریوش مهرجویی در هامون به گفته خودش به حدی پربار و جذاب بود که در کنار طراحی لباس، فیلم پشت صحنه‌ای 100دقیقه‌ای از کار تهیه کرده که هیچ‌وقت آن را به جایی ارائه نکرد. مراسم خاکسپاری این هنرمند روز شنبه نهم آذر با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده او در طالقان برگزار شد. پیش از آنکه هنرمندان برای این مراسم راهی طالقان شوند در خانه سینما گرد هم آمدند و درباره خاطرات‌شان از همکاری با ژیلا مهرجویی گفتند. بهمن فرمان‌آرا، کارگردان سینما در سخنانی با اشاره به اینکه در 2 فیلم بوی‌کافور، عطر یاس و «خانه‌ای روی آب» با ژیلا مهرجویی همکاری کرده است، گفت: ژیلا مهرجویی به همه انرژی می‌داد و مهم‌ترین چیزی که می‌توان درباره‌ او گفت، این است که او آدم خوبی بود. البته سخت است که این را بگویم اما تعداد این افراد زیاد نیست.

پروین صفری، مدیر انجمن طراحان فیلم هم در سخنانی کوتاه، گفت: نمی‌خواهم درباره سابقه حرفه‌ای ژیلا مهرجویی صحبت کنم، فقط این را می‌گویم که سینمای ایران یکی از شریف‌ترین و فعال‌ترین همکاران خود را از دست داد. مراسم ختم این بانوی هنرمند ساعت 17 روز دوشنبه 11آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 240717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز