گروه ادب و هنر: نامزدهای سیزدهمین دوره جایزه ادبی شهید غنی‌پور در حالی معرفی شدند که امسال مهم‌ترین نکته مراسم پایانی غیبت زنده‌یاد امیرحسین فردی و اهدای جوایز در مسجد جوادالائمه است.

جایزه ادبی شهید غنی پور


جایزه ادبی شهید غنی‌پور که به همت مرحوم فردی از دل مسجد جوادالائمه(ع) متولد شده، از اتفاق‌های مهم ادبی است و با برگزاری 12دوره امروز دیگر یک جایزه نام‌آشنا و معتبر بین اهالی ادبیات داستانی معاصر به شمار می‌رود. برگزیدگان این جایزه ادبی اسفندماه در همان مسجدی معرفی می‌شوند که جایزه پا گرفت و البته یاد نام پدر معنوی جایزه ادبی شهید غنی‌پور هم زنده خواهد شد.

هر چند طبق روند دوره‌های پیشین در کنار هیأت داوران عده‌ای از برگزیدگان هم جزو داوران این مراسم بودند اما در دوره سیزدهم تصمیم گرفته شد داوران تنها از نویسندگان شورای این مسجد باشند. بر همین اساس داوران دوره سیزدهم در گروه داستان کودک شامل محمدحسن حسینی، ناصر نادری، شهرام شفیعی و در گروه داستان نوجوان شامل حبیب یوسف‌زاده، علی‌اصغر جعفریان و بیژن قفقازی‌زاده آثار رسیده را بررسی کردند. در گروه رمان دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی هم خسرو باباخانی، محمدعلی قربانی و نبی‌الله بابایی و در گروه رمان با موضوع آزاد ابراهیم زاهدی مطلق، علیرضا متولی و محمد شجاعی آثار را داوری کردند.

هفته گذشته هیأت داوران سیزدهمین جایزه شهید غنی‌پور با برگزاری جلسه نهایی نامزدهای دریافت این جایزه را در 3بخش مشخص کرد ولی اعلام نام نامزدهای دریافت جایزه در بخش رمان و مجموعه داستان نوجوان به جلسه هفته آینده موکول شد. براساس رأی هیأت داوران در گروه رمان با موضوع انقلاب و دفاع‌مقدس آثار «دخیل عشق» نوشته مریم بصیری، «داستان من» نوشته جمشید طاهری، «آواز ابابیل» نوشته مجید پورولی کلشتری، «کمانی برای آرش» نوشته محمد محمودی نورآبادی، «افرا» نوشته حسینعلی جعفری و «قیدار» نوشته رضا امیر‌خانی به‌عنوان نامزدهای دریافت این جایزه انتخاب‌شدند.

در بخش داستان کودک و نوجوان هیأت داوران پس از بررسی 150کتاب از مجموعه آثار منتشرشده در سال گذشته، نامزدهای دریافت این جایزه ادبی را به این شرح معرفی کرد: «قصه‌های غار» نوشته مرجان کشاورزی آزاد، «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو» نوشته فرهاد حسن‌زاده، «بچه‌تمساح کجا رفت؟» یگانه مرادی لاکه و «قیچی که دنبال کار می‌گشت» منیره هاشمی.

در بخش رمان با موضوع آزاد هیأت داوران پس از بررسی بیش از 200کتاب در 2دوره در نهایت نامزدهای دریافت سیزدهمین جایزه ادبی شهید غنی‌پور را به این شرح معرفی کرد: «پروانه‌‌ای روی شانه» نوشته بهنام ناصح، «غزال رمیده از غزل» نوشته کامران داوری نیکو، «سیب ترش» نوشته فرشته نوبخت، «یکی بود 3تا نبود» نوشته مهدی کفاش، «ماجرای خونزاد» نوشته سیدامین حسینیان، «دکتر داتیس» نوشته حامد اسماعیلیون و «سایه‌های بلند» نوشته شهریار عباسی. داوران سیزدهمین دوره جایزه ادبی شهید غنی‌پور با هدف رفع هرگونه شائبه اسامی آثار مطالعه‌شده در بخش دوم داوری را هم اعلام کرده است. این اسامی شامل آثاری است که پس از ریزش ابتدایی در بخش نهایی جشنواره داوری شده‌اند.

کد خبر 240571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز