پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش آمار مبتلایان به اضافه وزن و چاقی در کشور هشدار داد.

آقای سیاری در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: 48 درصد جمعیت 15 تا 65 سال کشور یعنی 26 میلیون نفر اضافه وزن دارند و عامل مرگ و میر سالانه 21 هزار نفر در کشور اضافه وزن و چاقی است.

وی کم تحرکی را از عوامل اصلی چاقی و اضافه وزن دانست و افزود: 45 درصد افراد 15 تا 65 سال کشور شامل 24 میلیون نفر کم تحرکند و مردم باید توجه داشته باشند که چاقی زمینه ساز مخاطرات بعدی برای سلامت‌شان است.

سیاری با اشاره به دیگر عوامل تهدید کننده سلامت گفت: از 380 هزار مرگ و میر در کشور، سکته قلبی علت مرگ سالانه 92 هزار نفر است و متاسفانه این آمار رو به افزایش و سن متوفیان بر اثر این عارضه درحال کاهش است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در دو دهه گذشته میزان مبتلایان به دیابت در کشور به عنوان سومین عامل تهدید کننده سلامت جامعه 150 درصد رشد کرده است.

سیاری گفت: 3 تا 5 میلیون نفر از افراد جامعه به دیابت مبتلا هستند که 30 درصدشان از بیماری خود بی‌اطلاعند و 7 و نیم میلیون نفر در معرض این بیماری قرار دارند.

وی همچنین با اشاره افزایش مبتلایان به چربی خون افزود: چربی خون 14 درصد جمعیت کشور بالاست به نحوی که 15 میلیون نفر به آن مبتلا هستند و این عارضه عامل مرگ و میر سالانه 31 هزار نفر در کشور است.

معاون وزیر بهداشت به آمار مصرف سیگار در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ده درصد جمعیت 15 تا 65 ساله کشور سیگار می‌کشند و سالانه 11 هزار نفر بر اثر مصرف سیگار می‌میرند.

سیاری همچنین با اشاره به عوارض مهلک‌تر قلیان، استعمال هر قلیان را معادل 20 نخ سیگار دانست.

وی مصرف کم میوه و سبزی را از عوامل تهدید کننده سلامت دانست و افزود: 88 درصد جمعیت 15 تا 65 ساله کشور شامل 47 میلیون نفر مقادیر کمی میوه و سبزی مصرف می‌کنند.

سیاری 90 درصد خانواده‌ها و 80 درصد کودکان دبستانی را دچار کمبود کلسیم و ویتامین D دانست و گفت: 40 درصد زنان و 35 درصد مردان کشور دچار پوکی استخوان هستند.

وی با اشاره به میزان مصرف شیر در کشور به عنوان عامل تامین کننده کلسیم افزود: اکنون سرانه مصرف روزانه شیر 190 گرم است، درحالی‌که مقدار مناسب 250 گرم است.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از این مصاحبه فشار خون را از دیگر عوامل تهدید کننده سلامت دانست و گفت: 19 درصد جمعیت کشور شامل حدود 11 میلیون نفر به این عارضه مبتلا هستند که اغلب از آن اطلاع ندارند و سالانه81 هزار مرگ و میر ناشی از فشار خون است.

سیاری با هشدار درباره آلودگی مواد غذایی به عنوان یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت مردم افزود: سالانه 117 هزار نفر در کشور به علت آلودگی این مواد بیمار می‌شوند که 35 هزار نفر بر اثر آن می‌میرند.

معاون وزیر بهداشت همچنین درباره افزایش ابتلا به مشکلات مربوط به بهداشت روانی گفت: 21 درصد مردم کشور با این مشکلات مواجه‌اند که این رقم در حال افزایش است و باید از نقش رسانه ملی برای کنترل آن استفاده بیشتری کرد.

سیاری در بخش پایانی مصاحبه خود با اشاره به هزینه‌های گزاف درمان بیماران سرطانی در کشور افزود: مبتلایان به این بیماری برای مدت کمی زندگی بیشتر میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند در حالی که با آموزش و توانمندسازی مردم از طریق رسانه ملی می‌توان پنج تا ده سال به عمر مردم افزود.

کد خبر 240470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز