همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه با بیان اینکه کمبود روی رشد را به تاخیر می‌اندازد مخصوصا در دوران بلوغ و می‌تواند باعث کوتاهی قد شود از کاهش فعالیت غدد جنسی در دختران ، کاهش تکامل جنسی در دختر و پسر خبر داد و گفت:« کاهش اشتها ، تضعیف حافظه در حساسیت به ذائقه که این می‌تواند باعث کاهش دریافت مواد غذایی شود ، از دیگر عوارض کمبود روی می‌باشد».

کمبود روی در دوران بلوغ، رشد را به تاخیر می‌اندازد

دکتر مسعود کیمیاگر در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در رابطه با تاثیر روی بر بدن گفت :« روی یا زینک از عناصر مهم در بدن است ، زینک در فعالیت‌های بدن نقش اساسی دارد از جمله کارهایی که زینک برای بدن انجام می‌دهد تاثیر آن بر رشد بدن است، مخصوصا این که روی در رشد انسان بسیار تاثیر گذار است مخصوصا در رشد کودکان ».

این متخصص تغذیه در ادامه افزود:«پژوهشگران در طی بررسی‌هایی که در گذشته بر روی عقب ماندگی رشد کودکان انجام دادند در یافتند که کمبود روی می‌تواند بر روی رشد تاثیر گذار باشد مصرف نان‌هایی که به خوبی عمل نیامدند و خمیر هستند ،حاوی ترکیباتی مثل اسید سیتریک هستند که این ترکیبات مانع جذب روی می‌شوند ».

وی گفت :«اگر فردی شرایط خاصی دارد مثل کوتاهی قد ،مصرف روی تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به افزایش قد فرد در حد یک تا دو سانتی متر کمک می‌کند ».

مسعود کیمیاگر با اشاره به برخی فواید روی ادامه داد :«روی برای سلامت مو ، ناخن و پوست بسیار مفید است ، پزشکان برای کسانی که مستعد ریزش مو هستند روی تجویز می‌کنند ».

این متخصص تغذیه در رابطه با مواد غذایی حاوی روی گفت :« مواد غذایی که حاوی روی هستند شامل گوشت قرمز ، ماهی،حبوبات ، غلات ، تخم مرغ می‌باشد ، اما گاهی لازم می‌شود که افراد به صورت مکمل روی را مصرف کنند که مصرف آن باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد ، افراد باید از مصرف خود سرانه مکمل‌ها خو دداری کنند ».

دکتر کیمیا گر آهن ، ید و روی را بعد از کلسیم را به عنوان ماده معدنی بسیار مهم به شمار آورد وخاطر نشان کرد:« مصرف روی برای سلامت بدن بسیار مهم و پراهمیت است ».

دکتر مسعود کیمیاگر با اشاره به عوارض کمبود روی گفت:« کمبود روی رشد را به تاخیر می‌اندازد مخصوصا در دوران بلوغ ، هم چنین کمبود روی می‌تواند باعث کوتاهی قد شود .

کاهش فعالیت غدد جنسی در دختران ، کاهش تکامل جنسی در دختر و پسر ، کاهش اشتها ، تضعیف حافظه در حساسیت به ذائقه که این می‌تواند باعث کاهش دریافت مواد غذایی شود ، از دیگر عوارض کمبود روی می‌باشد».

کد خبر 240336
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز