همشهری آنلاین: استاد فضل‌الله رضا بر ضرورت تقویت هویت ملی و زبان فارسی برای حفظ نخبگان و جوانان در کشور تاکید کرد.

فضل‌الله رضا

به گزارش ایسنا، استاد فضل‌الله رضا، دانشمند بلندآوازه ایرانی که در سفری یک ماهه به ایران آمده است در نشستی با معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این نکته که ادبیات تفنن نیست، تصریح کرد: هویت و ماهیت ملی ما ایرانیان در کتاب‌های ادبیات هویدا می‌شود و گلستان سعدی، شاهنامه و اشعار مولانا و ... انبوهی از رهنمودها را در خود جای داده است.

وی افزود: رشد دانش و فناوری اگر با پشتوانه همین هویت و ماهیت ملی صورت گیرد، بسیار سریع‌تر از این پیشرفت خواهیم کرد.

پروفسور رضا با بیان این که ایران دارای یک موهبت و بزرگواری ملی و خلاقیت عمیق است، تصریح کرد: توجه به این موارد می‌تواند علوم و فناوری و دانش جدید را بیشتر شعله‌ور و نهادینه سازد.

وی گفت: ما ایرانیان در هر کجا که هستیم پشتیبان کشور خود هستیم و این ارتباطات بین ایرانیان داخل و خارج از کشور باید تقویت شود.

به گفته پروفسور رضا برخی از ایرانیان خارج از کشور به دلیل آن که بعد مادیات در آنها رشد یافته است، گاهی نعمت‌های معنوی و روحانی میهن خود را فراموش می‌کنند که بر این مبنا باید این نوع ارتباطات بین ایرانیان داخل و خارج تقویت شود.

وی خطاب به مسوولان حاضر در جمع گفت: شما جوانانی دارید که می‌توانند بهترین کارها را انجام دهند و در این زمینه باید کوشش کنیم .

وی با تاکید بر این که نباید صددرصد شیفته زیبایی و تمدن غرب بود، گفت: کشور ایران باید مقداری از ماشین فاصله بگیرد و بیشتر به قسمت‌های جدید علم توجه کند و با لحاظ اعتبارات لازم در همه رشته‌ها پیشرو حرکت کند.

پروفسور رضا در خصوص دانشجویان و نخبگان ایرانی که به خارج از کشور می‌روند، گفت:‌ این افراد زیر مغناطیس رسانه‌های کشورهای پیشرفته هستند و تنها راهی که می‌توان از نفوذ این رسانه‌ها جلوگیری کرد توجه عمیق به زبان شیوای فارسی و شعر و ادب است.

وی با بیان این که در دوران ریاست خود در دانشگاه ‌های تهران و صنعتی شریف یک برنامه اجباری در زمینه هویت ملی و زبان فارسی ایجاد کرده است، تصریح کرد: به نظرم در این موضوع ضعفی وجود دارد به نحوی که باعث می‌شود جوانان ما به فرآیند مادی غرب تمایل یابد.

پروفسور رضا ابراز عقیده کرد: برخی ایرانیانی که در خارج از کشور هستند یک ستم و ناروایی کوچکی را دلیل دشمنی قرار می‌دهند و به فرهنگ غربی علاقمند می‌شوند.

وی با تاکید بر موهبت کشور ایران خطاب به مسوولان گفت: باید جوانانی دانشمند و ایرانی‌هایی آزاده بپرورانید که دچار خدشه نشوند و استقلال خود را حفظ کنند.

رضا در خاتمه با بیان این که سرتاسر تمدن ایران اسلامی صحبت از زیبایی‌هایی است که ما آن را فراموش کرده‌ایم، گفت: به عنوان نمونه یکی از این زیبایی‌ها جلوگیری از اسراف است و فرهنگ اسراف کردن مربوط به غرب است.

کد خبر 239974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز