همشهری‌آنلاین: در جریان دو عملیات انتحاری در نزدیکی سفارت ایران در بیروت تعداد زیادی کشته و زخمی شدند.

انفجار در بیروت

ایسنا نوشت: در جریان این دو حمله انتحاری که در فاصله کمی از یکدیگر صورت گرفت ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی ایران در بیروت به شهادت رسید.

به‌روزرسانی در ساعت 15:20

ارتش لبنان اعلام کرد: یکی از دو عامل انتحاری که به سفارت ایران در بیروت حمله کرده بودند، با موتور سیکلت و دیگری با جیپ سفارت را هدف قرار داده بودند.

بخش فرماندهی عملیات ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از بررسی‌های اولیه مشخص شد که در انفجار اول عامل انتحاری با موتور سیکلت خود را منفجر کرد و در انفجار دوم هم عامل انتحاری با استفاده از خودروی جیپ خود را منفجر کرد.

در این بیانیه آمده است که قاضی صقرصقر به عنوان نماینده دولت در دادگاه نظامی به بازدید از محل پرداخته و پلیس نظامی در حال تحقیق از محل است.

به روزرسانی در ساعت 16:55

خبرگزاری رویترز گزارش داد گردان عبدالله عزام وابسته به القاعده مسوولیت حمله به سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفته است.

یکی از اعضای این گردان در سخنانی در تویتر با بیان این که این عملیات از سوی دو تن از جوانان اهل سنت در لبنان انجام شده است، گفت که این گونه عملیات‌ها تا زمان تحقق خواسته‌های ما یعنی عقب‌نشینی نیروهای ایران و حزب‌الله از سوریه و آزادی اعضای زندانی این گردان از زندان‌های لبنان، ادامه خواهد داشت.

به روزرسانی در ساعت 14:00

رکن‌آبادی: حتی سرانگشتی از مواضع‌مان عقب‌نشینی نخواهیم کرد

سفیر کشورمان در بیروت گفت: ما این پیام را به عاملان عملیات تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت می‌دهیم که هرگز حتی سرانگشتی از مواضع‌مان عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

غضنفر رکن‌آبادی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: ما از امروز به بعد بیش‌تر بر مواضع خود پافشاری خواهیم کرد و این‌گونه عملیات‌ها نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه ما را ثابت قدم‌تر خواهد کرد.

او ادامه داد: ما خود صاحب ایده و اصول هستیم و در مساله بحران سوریه منافعی را دنبال نمی‌کنیم. ما در خط رویارویی با پروژه‌های (ضد صهیونیستی و ضداستکباری در منطقه) همواره پیش قدم هستیم.

رکن‌آبادی درباره انفجارهای پیش از ظهر امروز نیز گفت: انفجار دوم 5 دقیقه بعد از انفجار اول انجام شد به نظر می‌رسد هر دو عملیات انفجاری انتحاری بودند که افراد زیاد کشته شدند. هم‌چنین از زمان شروع انفجارها ما به تحلیل تصاویر موجود در دوربین‌ها پرداخته‌ایم پس از دستیابی نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.

فوائد سینیوره، نخست‌وزیر پیشین لبنان با صدور بیانیه‌ای حمله به سفارت ایران را محکوم و آن را جنایتی هولناک و تروریستی توصیف کرد.

خبرنگار النشره از بیمارستان بهمن بیروت نیز گزارش داد از بین 9 زخمی که به این بیمارستان منتقل شده بودند 6 نفر مداوا و مرخص شدند و بقیه تحت مدوا قرار دارند.

به روزرسانی در ساعت 13:39

شهادت رایزن فرهنگی ایران در بیروت

سفیر ایران در بیروت شهادت رایزن فرهنگی ایران در انفجارهای تروریستی بیروت را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرنگار شبکه العالم روز سه‌شنبه از شهادت"ابراهیم انصاری" در انفجارهای تروریستی بیروت خبر داد.

غضنفر رکن‌آبادی، سفیر کشورمان در بیروت گفت: انصاری به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید.

سایت اینترنتی النشره به نقل از رکن‌آبادی نوشت: رژیم صهیونیستی در این دو حمله انفجاری دست دارد.

او تاکید کرد: کسانی که در این گونه اقدامات دست دارند به رژیم صهیونیستی خدمت می‌کنند.

سفیر ایران در بیروت هم‌چنین بیان کرد: متاسفانه عابرانی که از نزدیکی سفارت عبور می‌کردند در این حمله انفجاری کشته شدند و ما به خانواده‌های آنان تسلیت می‌گوییم.

وی تاکید کرد: مسیر ما ادامه دارد و کسانی که این اقدام را انجام داده‌اند بر حق اصول و مواضع‌مان در تحقق عدالت را مورد تاکید قرار دادند. آن‌ها باید بدانند که باید این‌گونه علمیات‌ها نمی‌توانند بر ما تاثیر بگذاریند.

هم‌چنین شبکه‌ی تلویزیونی العالم از کشته و زخمی شدن بیش از 100 نفر در حمله انفجاری در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت خبر داد.

به‌روزرسانی در ساعت 13:30

تاکنون گروهی حمله به سفارت ایران در بیروت را بر عهده نگرفته؛ مردم: عربستان و النصره مسوولند

خبرنگار شبکه العالم از بیروت گزارش داد که تاکنون گروهی حمله به سفارت ایران در بیروت را بر عهده نگرفته اما شهروندان لبنانی صراحتا عربستان و جبهه النصره را مسوول این اقدام تروریستی می‌دانند.

بنابراین گزارش تاکنون مسوولان بسیاری از جمله وزیر بهداشت، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان از منطقه حادثه دیده بازدید کرده‌اند. هم‌چنین مسوولان امنیتی و گروه‌های امدادرسانی در حال بررسی اوضاع هستند.

در جریان این حادثه مغازه‌ها، مراکز تجاری و ساختمان‌های بسیاری از جمله ساختمان سفارت ایران آسیب دیده‌اند. هم‌چنین به ساختارهای زیربنایی از جمله برق و آب نیز خساراتی وارد شده است.

در حال حاضر قاضی رسیدگی به این پرونده به همراه تیم تحقیقاتی وارد محل حادثه شده‌اند و نیروهای ارتش و هم‌چنین نیروهای امنیتی زیادی در منطقه مستقر شده‌اند و از ورود شهروندان و روزنامه‌نگاران به محل حادثه جلوگیری می‌کنند تا تیم تحقیقاتی به فعالیتش بپردازد.

در جریان انفجارهای صبح سه‌شنبه در نزدیکی سفارت کشورمان خسارات زیادی به ساختمان سفارت ایران در بیروت وارد شده است.

در این انفجار 12 خودرو در آتش سوخته‌ و شش ساختمان در اطراف سفارت ایران نیز دچار خساراتی شده‌اند.

دو انفجار به فاصله دو دقیقه به وقوع پیوسته که انفجار دوم ناشی از یک خودروی بمب‌گذاری شده "رنو" بوده است. ظاهرا در انفجار اول یک عامل انتحاری پیاده و در انفجار دوم یک عامل انتحاری سوار بر خودرو عامل انفجار بوده‌اند.

هنوز جزییات بیش‌تری درباره این انفجار منتشر نشده اما اخبار ضد و نقیض بسیاری گزارش می‌شود و نیروهای امنیتی اطراف محل انفجار را محاصره کرده‌اند.

برخی منابع خبری نیز از وجود حداقل یک عامل انتحاری به عنوان دلیل انفجار یاد می‌کنند و برخی دیگر از وقوع دو انفجار هم‌زمان خبر می‌دهند که انفجار اولیه کوچک ولی انفجار دوم خیلی شدیدتر بوده است.

در همین حال به گزارش سایت النشره پیش‌تر سفارت ایران از سلامت غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان و سایر دیپلمات‌های ایرانی خبر داده و عنوان داشته که خود سفارت هدف قرار نگرفته است.

تاکنون قربانیان و مجروحان این انفجارها به بیمارستان الزهرای بیروت منتقل شده‌اند که بنا به گفته مدیر بیمارستان حال 6 نفر از مجروحان وخیم گزارش شده و اعضای بدن 4 تن از مجروحان به دلیل شدت جراحات قطع شده است.

از سوی دیگر نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان از اداره مدیریت بحران و بلایای طبیعی خواسته تا جلسه اضطراری تشکیل دهند.

وی ضمن تماس با سفیر کشورمان، این اقدام را عملی بزدلانه و تروریستی دانست. نخست وزیر لبنان هم‌چنین از نیروهای امنیتی خواسته به سرعت تحقیقات خود را آغاز کنند.

محکومیت حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت توسط اشخاص و گروه‌ها

رییس جمهور فرانسه حادثه بیروت را محکوم کرد.

النشره گزارش داد، فرانسوا اولاند، ریاست جمهوری فرانسه "با قاطعیت تمام" انفجار در بیروت را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز حمله به سفارت ایران در بیروت را محکوم کرد.

ویلیام هیگ حمله تروریستی هولناک به سفارت ایران در بیروت را که موجب کشته و زخمی شدن تعدادی زیادی از مردم لبنان شد، محکوم و این حادثه را به قربانیان آن تسلیت گفت.

او گفت که انگلیس نسبت به حمایت از ثبات لبنان و کشاندن عاملان آن به عدالت متعهد است.

هیگ تاکید کرد که سفارت انگلیس در بیروت از هوشیاری بالایی برخوردار است و (در لبنان) تیمی برای کمک به اتباع انگلیسی آماده است.

عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان نیز با بیان این که یکی از همراهان و راننده‌اش نیز در این حادثه زخمی شده‌اند، شهادت رایزن فرهنگی ایران را تسلیت گفت و افزود: این حادثه تروریستی نیازمند ایستادگی در برابر تروریستی است که سرزمین، ملت و همه ارزش‌های ما را تهدید می‌کند.

وی افزود: همگان بدانند که تروریسم نه تنها این مناطق بلکه همه جهان و ثبات و امنیت کشورهای عربی را تهدید می‌کند و باید در کنفرانس ژنو این اقدامات خصمانه مستمر مورد بحث قرار گیرد.

شیخ عبدالامیر قبلان، معاون رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان این حمله تروریستی را محکوم و آن را اقدامی تروریستی دانست که به دست، دستان سیاه جنایتکارانی انجام شده که نسبت به محور مقاومت کینه دارند.

به گزارش النشره، وی گفت: اما ایران همواره قلعه مقاومت و ممانعت است و در برابر تهدیدها تسلیم نخواهد شد.

رییس پارلمان لبنان نیز حمله به سفارت ایران در بیروت را محکوم کرد.

نبیه بری گفت که این جنایت نه تنها سفارت ایران بلکه لبنان و همه لبنانی‌ها را هدف قرار داده است چرا که جمهوری اسلامی ایران در راستای وحدت طرف‌های لبنان و حمایت از ثبات و آزادی در این کشور گام برمی‌دارد.

او افزود که این اقدام جنایتکارانه وحدت لبنان را هدف قرار داده است و با توجه به میزان واکنش‌هایی که در محکومیت آن انجام شده، هرگز این توطئه‌ها بر لبنانی‌ها پوشیده نخواهد ماند

بری در ادامه شهادت ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی ایران در بیروت را نیز به رهبری، رییس جمهور، رییس مجلس و ملت ایران تسلیت گفت.

وی هم‌چنین با تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه در لبنان شفای مجروحان را خواستار شد.

رییس پارلمان لبنان در پیام تسلیتی به مقام معظم رهبری ایران این جنایت را محکوم و آن را تسلیت گفت.

او هم‌چنین پیام‌های مشابهی را برای حسن روحانی، رییس جمهور، علی لاریجانی، رییس مجلس و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ارسال کرد.

شیخ محمد رشید قبانی، مفتی لبنان نیز این اقدام را محکوم و آن را اقدامی تروریستی خواند و گفت که این اقدام بیانگر اصرار جنایتکاران به ایجاد ناامنی در لبنان و فتنه‌انگیزی میان لبنانی‌ها به ویژه مسلمانان است.

سمیر جعجع، رییس حزب القوات لبنان در بیانیه‌ای انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت را محکوم کرد و این حادثه را به خانواده‌های قربانیان تسلیت و برای مجروحان آن شفای عاجل را خواستار شد.

در این بیانیه آمده است که این حادثه جنایتکارانه و کلیه حوادثی که پیش از این در مناطق مختلف لبنان به وقوع پیوسته ما را بر آن می‌دارد تا با استقرار ارتش لبنان به حمایت از مرزهای لبنان و سوریه بپردازیم.

دولت سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای این حادثه را محکوم و اعلام کرد که این گونه اقدامات بوی نفت و دلار می‌دهد.

در این بیانه بر ضرورت مقابله با مساله تروریسم تاکید شد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل حادثه بیروت را محکوم کرد.

به گزارش النشره، دیریک بلامبلی در بیانیه‌ای حمله تروریستی در بیروت را محکوم و همه را به خویشتن‌داری دعوت کرد.

در این بیانیه آمده است که این حمله هولناک باردیگری بر اهمیت همبستگی همه طرف‌های لبنانی و جامعه بین‌المللی برای حمایت از امنیت و ثبات منطقه تاکید دارد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز با محکوم کردن این حادثه و ابراز همدردی با مردم و دولت لبنان بر ضرورت تلاش برای متوقف کردن تروریسم تاکید کرد

النشره هم‌چنین گزارش داد که در جریان این حمله تروریستی سفیر یمن در لبنان نیز دچار جراحات سطحی شده است.

بلال فرحات، از نمایندگان مجلس لبنان در گفت‌وگو با شبکه‌ی العالم با محکوم کردن این حادثه، اسراییل و گروه‌های تکفیری را مسوول آن دانست و گفت: اسراییل و گروه‌های تکفیری از بروز بی‌ثباتی در لبنان استفاده می‌کنند و اگر که مسائل منطقه به صورت مسالمت‌آمیز و هر چه سریع‌تر حل نشود، این مردم هستند که زیان می‌بینند.

او ادامه داد: همه آن‌هایی که به دنبال از بین بردن امنیت داخلی لبنان هستند باید بدانند که تنها خودشان ضرر می‌بینند و از این رو باید به دنبال حل مسالمت‌آمیز مسائل بود نه در پیش گرفتن حملات انفجاری و غیر آن .

ابوسعید، رییس شورای شهر منطقه جنوب لبنان نیز در این گفت‌وگو با محکوم کردن این اقدام تاکید کرد: پیام ما به عاملان این جنایت آن است که ما از مسیر مقاومت و مسیر مبارزه با اسراییل و گروه‌های تکفیری دست بر نخواهیم داشت و در نهایت درسی فراموش نشدنی به عاملان خواهیم داد.

کد خبر 239350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز