رئیس سازمان سینمایی، سازندگان فیلم کوتاه را نمایندگان مهم فرهنگ ایران معرفی کرد و تقسیم عادلانه امکانات سینمایی را مهم‌ترین هدف سازمان سینمایی برشمرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله ایوبی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم‌ کوتاه هم جزو توجهات جدی او قرار دارد، گفت: ما سینمای کوتاه و مستند را مدرسه سینمای ایران می‌دانیم، به همین دلیل وقتی می‌خواهیم به آینده سینمای ایران فکر کنیم باید به سینمای مستند و تجربی و همچنین سینمای کوتاه توجه کافی داشته باشیم چون سرمایه‌گذاری در این بخش باعث رشد کلی سینما خواهد شد. به‌نظر ما سینمای کوتاه و مستند پر از ایده‌ها و خلاقیت‌های نو است و فیلمسازانی که در این عرصه کار می‌کنند، پر از انگیزه برای حرکت روبه‌جلو هستند. کارنامه سینمای کوتاه و مستند بسیار پربار است دلیل این ادعا هم حضور کارگردانان بزرگی در سینمای ایران است که کار خود را از فیلم‌ کوتاه و مستند ساختن آغاز کرده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی مهم‌ترین دستاورد سینمای کوتاه ایران در چند سال اخیر را حضور سینمای کوتاه در شهرستان‌ها و فعال بودن جوان‌های شهرستانی در عرصه ساخت فیلم‌ کوتاه دانست و ادامه داد: اتفاق بسیار خجسته‌ای روی‌داده و با تحولات بسیار خوبی که در سینمای کوتاه اتفاق افتاده است، این سینما توانسته دامنه خود را در سراسر کشور گسترده کند و ادامه این مسیر باعث می‌شود انجمن سینمای جوانان ایران به یکی از نمادهای عدالت فرهنگی در کشور تبدیل شود. به هر حال در سینمای حرفه‌ای از آنجایی که بیشتر توسط سینماگران حرفه‌ای کشور در تهران اداره می‌شود، معمولا امکان ساخت فیلم‌های بلند متعدد در شهرستان‌ها وجود ندارد؛ ضمن اینکه فیلم بلندی که در تهران ساخته می‌شود متعلق به تمام کشور است و به نوعی نماینده سینمای ایران محسوب می‌شود. وی در عین حال گفت: البته که معتقدم سینمای ایران فقط متعلق به سینماگران نیست بلکه پشتوانه تاریخی و فرهنگی غنی کشور، پشت فیلم‌های سینمای ایران قرار گرفته است، به همین دلیل هم فیلم‌های بلند ساخته‌شده در سینمای ایران را می‌توان نماینده فرهنگ این کشور در دنیا دانست اما این محدودیت‌ها معمولا در سینمای مستند و کوتاه وجود ندارد و در آنجا می‌توانیم وارد استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرهای کوچک شویم.

دکتر ایوبی درخصوص فیلم‌کوتاه و مستند و دامنه فعالیت آن نیز گفت: البته من ترجیح می‌دهم به جای استفاده از واژه تهران‌زدایی از واژه‌های تمرکززدایی و تراکم‌زدایی استفاده کنم. به هر حال تهران پایتخت ایران است و هم به لحاظ جمعیتی و هم وسعت، تأثیر بسیار زیادی در امور فرهنگی کشور دارد، به همین دلیل تهران جایگاه خاص خودش را خواهد داشت. تمرکززدایی هم به این معنی است که امکانات فیلمسازی صرفا متعلق به تهران نباشد و به‌صورت عادلانه بین شهرهای مختلف کشور تقسیم شود. یعنی یک جوان ایرانی که در مرزهای ایران زندگی می‌کند هم بتواند به اندازه یک جوان تهرانی از امکانات فیلمسازی برخوردار شود. این هم وظیفه مدیریت فرهنگی و مدیریت سیاسی کشور است که این شانس عادلانه را در کشور ایجاد کند.

وی همچنین گفت: البته این آرزویی است که به سرعت تحقق پیدا نمی‌کند و این آمایش سرزمینی هم فقط مختص ایران نیست. بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان در تلاش هستند که این تقسیم امکانات را به‌صورت عادلانه در دولت‌های مختلف خود به سرانجام برسانند. ما تمام تلاش خود را در این زمینه به‌کار می‌گیریم تا جوانان فیلمساز غیرتهرانی متوجه شوند که مدیران فرهنگی کشور به فکرشان هستند و می‌‌خواهند شانسی عادلانه و برابر را برای پیشرفت به آنها بدهند.

ایوبی درخصوص نمایندگی فرهنگی فیلم کوتاه در جهان نیز گفت: سینمای بلند همیشه با یکسری آداب و تشریفات خاص به مخاطب جهانی عرضه می‌شود ولی این آداب و تشریفات بعضا دست‌وپاگیر درخصوص سینمای کوتاه و مستند وجود ندارد، بنابراین انتقال پیام این فیلم‌ها به مردم دنیا بسیار راحت‌‌تر است؛ البته از طرف دیگر فیلمسازان را مسئول می‌کند تا دقیق‌‌تر عمل کنند.

کد خبر 239254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز