همشهری آنلاین: حسن قاسمی، آشپز ساده روستایی که مهربانی در حق کودکان یک خانواده آمریکایی و لحن قصه هایش باعث شد تا ایران و جاذبه هایش به جهان معرفی شود، توسط انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تقدیر خواهد شد.

جستجوی حسن

خبرگزاری مهر روز گذشته گزارشی را درباره حسن قاسمی، آشپز ساده روستایی از اهالی روستای تودشک استان اصفهان منتشر کرد که در دهه 50 شمسی، در خانه یکی از خانواده های ایرلندی تبار و تبعه آمریکا به نام خانواده "وارد" در تهران کار می کرد.

او در طی مدت 5 سال که هم خانه این خانواده شده بود، توانست با بیان خاطرات، آداب و رسوم و قصه های ایرانی ، این خانواده ایرلندی _ آمریکایی را با فرهنگ ایران آشنا و علاقه مند کند.

تا اینکه این خانواده از ایران مهاجرت کردند و پس از 29 سال دوری، برای یافتن حسن و خانواده اش دوباره به ایران آمدند. در این مدت قصه های ایرانی حسن با لحن داستان وارش توانست یکی از کودکان خانواده "وارد" را به نویسنده ای بزرگ تبدیل کند تا جایی که "تریس وارد" ماجرای آشنایی شان با حسن و سفرشان به ایران را برای جستجوی او در قالب کتابی با نام Searching For Hassan منتشر کرد و این کتاب به یکی از پر فروش ترین کتاب های گردشگری درباره ایران تبدیل شد و نه تنها جوایز زیادی برد بلکه به 15 زبان زنده دنیا نیز منتشر شد.

"وارد" در بخشی از این کتاب آورده است  " هر داستانی که به وسیله حسن بازگو می شد، ما نیز همزمان، جغرافیای و آدم های قصه آن را در ذهن خود مجسم می کردیم."

معروف شدن این کتاب و حسن به جایی رسید که گردشگران زیادی Searching For Hassan را به عنوان راهنمای سفر با خود به ایران می آوردند و بسیاری دیگر به قصد دیدن حسن و شنیدن قصه هایش راهی ایران می شدند.

یافتن حسن توسط انجمن راهنمایان گردشگری

در جستجوی حسن نه تنها توسط خانواده "وارد" بلکه توسط اعضای انجمن صنفی راهنمایان گردشگری نیز انجام شد. تا جایی که مدتی پیش آرش نورآقایی، پایه گذار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران نیز برای یافتن او به روستای تودشک رفت و در نهایت توانست با همکاری میثم امامی که او هم از راهنمایان گردشگری اهل همین روستاست، خانواده حسن را پیدا کند.

اکنون قرار است که برای حسن قاسمی، مراسم بزرگداشتی برگزار شود چرا که وی توانسته با مهربانی خود و بیان قصه های ایرانی، گردشگران خارجی زیادی را با ایران آشنا کند.

نورآقایی در این باره به خبرنگار مهر می گوید: فاطمه همسر حسن، فرشی  را بافته که می خواهد آن را به "تریس وارد" نویسنده کتاب " Searching For Hassan" هدیه کند. به همین دلیل قصد داریم تا خانواده حسن را برای اهدای این فرش به "تریس" راهی ایتالیا کنیم چرا که اکنون تریس در ایتالیا اقامت دارد.

تجدید چاپ کتاب Searching For Hassan در ایران

این پژوهشگر حوزه گردشگری انتشار دوباره کتاب "در جستجوی حسن" را یکی دیگر از اهدافش می داند و می گوید: این کتاب مدتهاست که  در ایران تجدید چاپ نشده به همین علت می خواهیم دوباره این کتاب به زبان فارسی چاپ شود.

او همچنین قصد دارد تا از "وارد" برای آمدن به ایران و سخنرانی در محافل ادبی و گردشگری ایران دعوت کند. چرا که او در کتابش به خوبی توانسته به معرفی شهرها، راه ها، روستاها، جاذبه های فرهنگی، طبیعی ایران بپردازد.

کد خبر 239156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز