همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اعلام بهره‌برداری از دستگاه خودکار دریافت بطری‌های یکبار مصرف نوشیدنی‌ها گفت: در فاز نخست از این دستگاه‌ها در فروشگاه‌های بزرگ، ایستگاه‌های مترو، پایانه‌های مسافربری، میادین میوه و تره بار استفاده می‌شود.

بطری

محمد فیاض در گفت‌و‌گو با ایسنا، گفت: به طور میانگین در هر ماه، بیش از 1600 تن ضایعات پت در شهر تهران تولید می‌شود که ادغام آنها با پسماندهای تر موجب حجیم‌تر شدن زباله‌ها شده و در نتیجه هزینه‌های جمع‌آوری، حمل و پردازش را بطور چشمگیری افزایش خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح جمع‌آوری بطری‌های یکبار مصرف با استفاده از دستگاه خودکار برای نخستین بار در شهر تهران و توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد ، اظهار داشت: این دستگاه با دقت و ایمنی بالا و بصورت کاملا" اتوماتیک، توانایی دریافت خودکار بطری های پلاستیکی از نوع پت و قوطی‌های فلزی را داراست و این قابلیت را دارد که بطری‌های خالی را تشخیص داده و به صورت تک تک دریافت نماید و پس از پرس حجم بطری‌های پلاستیکی موصوف را تا 30درصد و بطری‌های فلزی را تا 11درصد کاهش دهد.

فیاض در ادامه نصب دستگاه خودکار دریافت پسماندهای خشک را در راستای توسعه طرح تفکیک در مبدأ و هدف آن را ارائه خدمتی نو به شهروندان در عرصه خدمات متنوع مدیریت پسماند دانست و افزود: با توجه به گسترش روز افزون میزان و نوع پسماندها و زندگی اقشار مختلف مردم با الگوهای مصرف بسیار متنوع در شهر تهران لازم است خدمات نیز با شیوه های گوناکون و متناسب با این تحولات، برقرار و در دسترس شهروندان قرار گیرد.

وی یادآور شد که شیوه‌های کنونی دریافت پسماند خشک شامل جمع‌آوری از در منازل، خرید در غرفه‌های بازیافت، جمع‌آوری پسماند خشک حجیم در روزهای جمعه و ... است و امیدواریم با اضافه شدن این فعالیت، بتوانیم سهم قابل قبولی از پسماندهای خشک شهر تهران را پوشش دهیم.

فیاض در ادامه افزود: برای ترغیب شهروندان به خصوص گروه‌های سنی کودک و نوجوان به تفکیک بطری‌های پلاستیکی و فلزی از سایر زباله‌ها، این دستگاه در قبال دریافت بطری، رسیدی ارائه می‌دهد که به منزله شرکت در قرعه‌کشی ماهیانه سازمان مدیریت پسماند است و به برندگان آن جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه استفاده از این دستگاه برای شهرداری تهران بار مالی نخواهد داشت و در عین حال بکارگیری آن برای پیمانکاران و مجتمع های تجاری نیز صرفه اقتصادی در پی خواهد داشت، تصریح کرد: در فاز نخست از این دستگاه ها در فروشگاه های بزرگ و زنجیره‌ای مانند شهروند، ایستگاه‌های مترو، پایانه‌های مسافربری، میادین میوه و تره بار استفاده میشود و به تدریج از طریق پیمانکاران جمع‌آوری پسماند در سطح شهر تهران نیز استقرار می‌یابد.

کد خبر 238879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز