همشهری آنلاین: عضو هیأت داوران جایزه ادبی «یان میخالسکی» سوییس، محمود دولت‌آبادی را که برنده این جایزه شده، بزرگ‌ترین نویسنده معاصر ایران توصیف کرد.

دولت‌آبادی

به گزارش ایسنا، بنیاد «یان میخالسکی» در سوییس درحالی رمان «کلنل» محمود دولت‌آبادی را به‌عنوان برنده جایزه سال 2013 خود معرفی کرد که «لیجا تروجانو»، عضو هیأت داوران این جایزه، در بیانیه‌ای، به تمجید از این نویسنده ایرانی پرداخت.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «محمود دولت‌آبادی را می‌توان بزرگ‌ترین نویسنده معاصر ایران دانست. رمان‌های متعددی از این نویسنده طی سال‌های اخیر به آلمانی ترجمه شده‌اند و روایت‌های حماسی، زمینه موضوعی داستان‌ها و عمق تفکر دولت‌آبادی، من را شیفته خود کرده است. او پس از این‌که در سال 1974 توسط سرویس امنیتی رژیم شاه (ساواک) بازداشت شد، پرسیده بود، چه جنایتی مرتکب شده است؟ که آن‌ها در پاسخ گفته بودند: "هیچ اتهامی، اما هرکسی را که دستگیر کرده‌ایم، نسخه‌هایی از رمان‌های شما را دارد".

داستان رمان «کلنل» در دهه 1980 روی می‌دهد و گرچه تنها ماجراهای یک روز را روایت می‌کند، اما ناآرامی‌های سیاسی ایران در تمامی صفحات آن بازتاب دارد... .»

به گزارش ایسنا، رمان «کلنل» که هنوز در ایران اجازه‌ انتشار نیافته است، مردادماه گذشته یکی از پنج نامزد نهایی جایزه‌ی «میخالسکی» 2013 معرفی شده بود. بنا بر اعلام، «کلنل» قرار بود با افزودن توضیحی و تغییر ناشر تعلیقی، در دولت قبل اجازه‌ انتشار یابد که با تغییر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلاتکلیف ماند. دولت‌آبادی پیش‌تر نیز با ترجمه‌ این رمان نامزد جایزه‌ ادبی آمریکا برای بهترین کتاب ترجمه به زبان انگلیسی بود و نامش در فهرست نامزدهای اولیه‌ جایزه‌ بوکر آسیا هم قرار گرفت.

جایزه‌ بین‌المللی «میخالسکی» با 50 هزار فرانک جایزه‌ نقدی همراه است که سالانه به برترین اثر ادبی یک نویسنده تعلق می‌گیرد. علاوه‌ بر این، از پنج نویسنده‌ برگزیده برای یک اقامت سه‌ماهه در کوه‌های آلپ دعوت می‌شود.

رقیبان دولت‌آبادی برای کسب این جایزه‌ عبارت بودند از: «سرجی گروژینسکی» (عقاب و اژدها)، «استیو سم سندربرگ» (امپراتور دروغ‌ها)، «رابرت مک‌فارلین» (راه‌های قدیمی) و «اودای پراکاش» (دیوارهای دهلی).

کد خبر 238726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز