همشهری آنلاین: معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ضمن ارائه توصیه‌ها و هشدارهای ایمنی به هیئت‌ها و تکایا در ایام عزاداری ماه محرم گفت: متاسفانه بررسی آمارها نشانگر این است که اکثر حریق‌ها و حوادث تکایا، ناشی از بروز مشکلات در سیستم سیم‌کشی برق و لوله‌کشی گاز است.

هیات‌ها

مهندس محمود قدیری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید براینکه افرادی که نسبت به سیم‌کشی برق تکایا اقدام می‌کنند باید به درست‌بودن سیم‌کشی، تناسب اندازه سیم و ولتاژ مورد استفاده و وضعیت اتصالات توجه داشته باشند، گفت: متاسفانه بررسی آمارها نشانگر این است که اکثر حریق‌ها و حوادث تکایا، ناشی از بروز مشکلات در سیستم سیم‌کشی برق و لوله‌کشی گاز است.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به تجهیزاتی که برای تامین روشنایی هیئت‌ها و تکایا استفاده می‌شود گفت: پریزها و دوشاخه‌ها نباید ضعف اتصال داشته باشند چراکه لامپ‌های مدادی 2000 و 3000 واتی ممکن است به دلیل بالارفتن درجه حرارت، سبب بروز آتش‌سوزی شود که بهتر است از چنین اقلامی برای تامین روشنایی هیئت‌ها استفاده نشود و به جای آن از لامپ‌های با حرارت کمتر بهره برد.

وی استفاده از فیوزهای متناسب با مقدار مصرف برق را مورد تاکید قرار داده و افزود: متاسفانه گاهی اتصالی در فیوزها که به دلیل یکسان نبودن ولتاژ و توان فیوز رخ می‌دهد، سبب آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در هیئت‌ها و تکایا شده که عمده علت آن نیز به این امر برمی گردد که افرادی که نسبت به برق‌کشی و سیم‌کشی در این هیئت‌ها اقدام می‌کنند، با اصول ایمنی آشنا نیستند.

به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران مباحث مربوط به برق‌گرفتگی نیز گاهی در چنین اماکنی مشاهده شده است.

قدیری حوادث مرتبط با لوله‌کشی گاز نظیر نشت و انفجار آن را یکی دیگر از موارد بروز حادثه در هیئت‌ها و تکایا برشمرد و خاطرنشان کرد: هیئت‌ها به ویژه آن دسته از هیئت‌هایی که اقدام به پخت غذا در محل می‌کنند، باید نسبت به رعایت موارد ایمنی اقدام کنند چرا که گاهی دیده شده که با یک شیلنگ گاز از یک منبع چندین انشعاب گرفته و به اجاق‌های مختلف پلوپزی وصل می‌شود که این امر به شدت خطرآفرین است.

وی حداکثر طول استاندارد برای یک شیلنگ‌گاز را 1.5 متر اعلام‌کرد و گفت: شیلنگ با طول بیشتر از این سبب وقوع حوادث گوناگونی از جمله آتش‌سوزی و نشت گاز می‌شود.

قدیری با بیان اینکه در هر هیئت و اماکنی که عزاداری‌های ایام محرم برگزار می‌شود، باید یک تن به عنوان مسئول ایمنی حضور داشته باشد، گفت: ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران این آمادگی را دارند که در صورت مراجعه افراد، آموزش‌های ایمنی اولیه را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار دهند.

قدیری با اشاره به شرایط استاندارد محل‌های خروج از هیئت‌ها نیز به ایسنا، گفت: بر اساس استانداردها در هر هیئت باید به ازای هر 50 تا 300 تن جمعیت، دو راه خروج، به ازای هر 300 تا 1000 تن، سه راه خروج و به ازای بیشتر از 1000 تن، چهار راه خروج تعبیه شود که این راه‌های خروج باید در مسیر باز باشد و مانعی در آنها وجود نداشته باشد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به حادثه چند سال پیش مسجد ارک تهران، اظهارکرد: در این حادثه متاسفانه جهت بازشدن درها به گونه‌ای بود که هنگام خروج افراد در بسته می‌شد، بنابراین باید توجه کرد که در ساختار این هیئت‌ها، درهای ورود و خروج به گونه‌ای قرار بگیرد که به سمت بیرون باز شود.

قدیری همچنین درمورد آن دسته از هیئت‌ها و تکایایی که به وسیله داربست به شکل موقت برپا می‌شوند، گفت: هنگام نصب این داربست‌ها باید استقامت لازم را داشته باشند و همچنین باید از قراردادن بار و اشیاء روی داربست‌ها خودداری کرد.

کد خبر 238638
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز