گروه ادب و هنر: در حالی که معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید با حذف پرداخت یارانه کاغذ به ناشران کتاب، اشکال مفیدتر و موثرتری برای کمک به کتابخوانان و مصرف کنندگان این کالای فرهنگی اعمال خواهد شد، یک ناشر معتقداست افزایش بهای پشت جلد کتاب به بحران کتابخوانی در جامعه دامن خواهد زد.

محسن پرویز سیاست حذف یارانه کاغذ را در چارچوب برنامه چهارم توسعه کشور عنوان کرد و به ایرنا گفت: متاسفانه این یارانه‌ها که برای رسیدن کالای ارزان به مصرف‌کننده طراحی شده بود بتدریج از مسیر اصلی خود خارج شده بود.  معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: حتی گاهی این یارانه‌ها خود نوعی زمینه ایجاد فساد در این عرصه فرهنگی را باعث شده بود.

از سوی دیگر، علیرضا رئیس دانا  مدیر نشر نگاه، به مهر گفت : دولت اگر با قصد خیر و صداقت اقدام به حذف یارانه کاغذ کرده است پس چرا به شکل تبعیض آمیزی هنوز اقدام به توزیع کاغذ میان برخی ناشران می‌کند.

وی افزود : تعاونی ناشران تهران مقادیر زیادی کاغذ وارد کشور کرده است که متاسفانه وزارت ارشاد اجازه توزیع آن را میان ناشران نمی دهد و مشخص است چه تصمیمی برای آن گرفته اند. آنها قصد دارند این مقدار کاغذ را میان برخی ناشران نزدیک به خود توزیع کنند.

وی ادامه داد : به نظر می رسد در رفتار بخش‌هایی از وزارت ارشاد صداقت وجود ندارد؛ چرا که نه تنها از اعلام فهرست خرید کتاب جلوگیری می‌کنند، بلکه می خواهند هیچ‌کس در این خصوص سؤالی را مطرح نکند و ناشران مستقل را از بین ببرند.

اما پرویز در پاسخ به اعتراض‌هایی که از سوی ناشران کتاب به مسئله حذف یارانه کاغذ صورت می‌گیرد گفت: این ساز و کار تنها برای کمک به کتابخوانان طراحی شده بود که اکنون شیوه آن تغییر کرده و بنا بر این نباید ناشران از نبود آن متضرر شوند.

پرویز در عین حال احتمال داد که موضوع حذف کاغذ یارانه‌ای در سال جاری موجب کاهش کتب منتشره از نظر کمی شود.

رئیس‌دانا تصریح کرد: اگر وزارت ارشاد صادقانه رفتار می‌کند می‌تواند به صورت شفاف اعلام کند که رقم 8 میلیارد تومان برای خرید کتاب را چگونه خرج کرده است؟

کد خبر 23837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز