گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: یک سال پس از ایجاد شتابزده پایه ششم ابتدایی می‌گذرد و زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد مشکلات این پایه بروز کرده است و همین امر موجب‌شده تا وزیر آموزش و پرورش برای چندمین بار با انتقاد از ایجاد پایه ششم آن را شتابزده و عجولانه بخواند.

آموزش

علی‌اصغر فانی که در چندماه اخیر نشان داده بسیار محافظ کارانه سخن می‌گوید و معمولا اظهارنظر در بسیاری از امور را منوط به‌نظر‌کمیته‌ای می‌کند که برای کارها تشکیل داده، درباره ایجاد پایه ششم بی‌پروا اظهارنظر می‌کند.آموزش ندیدن معلمان، کمبود فضای آموزشی، تالیف شتابزده کتاب‌ها و کمبود معلم و جبران آن از معلمان دوره راهنمایی که از سر اجبار تدریس در پایه ششم را پذیرفته‌اند از مهم‌ترین مشکلات پایه ششم ابتدایی است که هنوز حل نشده است.

وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم که از ابتدای ورود به طبقه چهارم ساختمان شهید رجایی بارها ایجاد پایه ششم ابتدایی را شتابزده خوانده است، ‌دیروز در همایش قدردانی از مولفان و پدید آورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی تصریح کرد: آیین‌نامه‌های آموزشی پایه ششم و هفتم مشکل دارد و تعدادی از معلمان پایه ششم در زمینه تدریس در این پایه تخصص لازم را ندارند. علی‌اصغر فانی با تأکید بر اینکه آنچه در سال‌های اخیر با شتابزدگی و عجولانه اجرا شده است استقرار تدریجی ساختار آموزشی بود، گفت: ۳ـ۳ـ۶ بستر و ظرف نظام آموزشی بود و ایجاد عجولانه ۳-۳-۶ مشکلاتی را به‌دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: تحول مبتنی بر روش‌ها، محتوا، رویه‌ها و مقررات آموزشی است و بحث محتوا به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی مربوط می‌شود و در واقع سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متولی محتوای آموزشی است.وزیر آموزش و پرورش گفت: از 2سال پیش که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اجرای ساختار ۳ـ۳ـ۶ مطرح شد نظرم این بود که باید از سال اول ابتدایی آغاز شود و سال به سال کتاب‌ها را تأمین کنیم اما دوستان گفتند که در این صورت ۱۲ سال طول می‌کشد و این حرکت از پایه ششم شروع شد. وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین بدون تأمین سایر لوازم مورد نیاز مانند محتوا، عملیاتی و اجرایی نمی‌شود، ولی اجرای سند تحول در بخش ساختار از میانه یعنی از ششم ابتدایی آغاز شده است، ضمن آنکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این 2سال مجبور بوده برای 2پایه تحصیلی محتوای درسی تدوین کند.

فانی افزود: وقتی دوره ابتدایی ۵ساله بود، هدفگذاری آموزشی نیز برای ۵ سال طراحی شد و۶ ساله شدن دوره ابتدایی نیز به هدفگذاری مجدد و بودجه‌بندی جدید نیاز دارد. وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برای اجرای سند تحول بنیادین نیازمند تهیه نقشه راه برای عملیاتی کردن سند هستیم اظهار کرد: تا نقشه راه تدوین نکنیم، ادعا نمی‌کنیم که سند تحول را اجرا می‌کنیم. فانی تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از معلمان بدون تخصص در پایه ششم ابتدایی مشغول به تدریس هستند و به بدترین وجه دروس این پایه آموزش داده می‌شود. وی با اشاره به اینکه ایراداتی که گاهی به سند وارد می‌شود، ممکن است از نبود آگاهی نسبت به برنامه سند باشد، اظهار کرد: در آیین‌نامه‌های آموزشی پایه ششم و هفتم مشکل داریم و امید است حداکثر تا 2سال آینده نقشه راه را تدوین کنیم.

پیشینه انتقاد از پایه ششم

فانی شهریور ماه امسال نیز در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی نیز در این‌باره اظهار کرد: سند تحول نظام آموزشی ارزشمند است و اعتقاد دارم اجرای این نظام که آن را کاملا برحق می‌دانم باید از پایه اول ابتدایی آغاز می‌شد و سوارکردن پایه ششم ابتدایی مشکلاتی را در بخش تالیف کتب درسی ایجاد کرد. وزیر آموزش و پرورش همچنین با حضور در شبکه خبر با انتقاد از نحوه اجرای سند تحول بنیادین گفت: سند 3مرحله دارد، تدوین و تصویب، چگونگی عملیاتی‌شدن سند و اجرای سند که سال 91شاهد بودیم یکباره دانش‌آموزان از پایه پنجم وارد پایه ششم ابتدایی شدند بدون درنظر گرفتن تمهیدات لازم که این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرد و هم‌اکنون فشار پایه ششم به پایه هفتم رسیده است.

سال گذشته مسئولان آموزش و پرورش با چراغ سبز وزیر، برای تأمین معلم 38هزار کلاس پایه ششم ابتدایی دست به هر کاری زدند؛ معلمان دوره راهنمایی را به شرط تدریس در پایه ششم از شهرستان‌ها (با وجود ممنوعیت انتقال نیرو به شهر تهران) ابتدا به شهرستان‌های استان تهران و سپس به شهر تهران منتقل کردند، نیروهای فوق دیپلم شرکتی، سربازمعلم و حتی سرایدار و راننده را بدون طی کردن دوره آموزشی و داشتن صلاحیت سرکلاس درس فرستادند.

برای تأمین فضای آموزشی نیز از فضای کتابخانه، نمازخانه، اتاق معلمان و انباری و حتی فضای آموزشی مدارس همجوار استفاده شد و با توجه به دستور مقامات وزارتخانه بسیاری از مشکلات ناشی از ایجاد پایه ششم ابتدایی هیچگاه علنی نشد و اکنون این مشکلات بروز کرده است.

کتاب‌های درسی نیز بدون طی کردن دوره آزمایشی و به‌دور از رعایت ضوابط جاری در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سر از کلاس‌های درس در آورد تا شتابزدگی در این‌باره به اوج خود برسد، البته اواسط سال تحصیلی گذشته برخی معلمان، به‌ویژه معلمان ریاضی به محتوای درسی اعتراض داشتند که به دستور مسئولان صدای آنها هرگز شنیده نشد.مسئولان آموزش و پرورش برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات پایه ششم ابتدایی اعلام کردند ۹۸درصد دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی پس از امتحانات خرداد‌ماه شرایط ارتقا به پایه بالاتر را احراز کرده‌اند.

کد خبر 238205
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز