شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه حوادث: اعضای ۲ باند سرقت که با شگردی مشابه دست به زورگیری در پایتخت می‌زدند، دستگیر شدند.

متهمان

متهمان با خودروهای سواری راهی خیابان‌ها می‌شدند و بعد از سوار کردن مسافران، دست به سرقت می‌زدند.نخستین گروه، 3 نفر بودند که 23مرداد‌ماه سال‌جاری با شکایت مالباخته‌ای تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند.شاکی به مأموران گفت: صبح روز23مرداد در میدان آزادی سوار بر خودروی پراید مشکی رنگی شدم تا به محل کارم بروم. وی افزود: راننده در صندلی شاگرد یک کارتن گذاشته بود برای همین مجبور شدم که در قسمت عقب سوار شوم.

روی صندلی عقب هم 2نفر که ظاهرا مسافر بودند نشسته بودند که یکی از آنها پیاده شد و گفت کمی جلوتر پیاده می‌شود. برای همین من بین او و نفر دیگر نشستم و ماشین حرکت کرد. در بین راه اما 2 نفری که کنار من نشسته بودند زیر گلویم چاقو گذاشتند و با تهدید خواستند هرچه دارم در اختیارشان قرار دهم. شاکی افزود: آنها 290هزار تومان پول، گوشی موبایلم و کیفم را که داخل آن یک تبلت بود، سرقت و مرا در جاده مخصوص از ماشین پیاده کردند و متواری شدند.

بعد از این شکایت، تیمی از مأموران اداره پنجم پلیس آگاهی پایتخت بررسی‌های خود را آغاز کردند و در ادامه با چند شکایت مشابه دیگر روبه‌رو شدند. شکایت‌هایی که نشان می‌داد اعضای این شبکه به‌صورت سازمان یافته در غرب پایتخت با یک پراید مشکی رنگ و تهدید چاقو دست به زورگیری‌های سریالی می‌زنند.

موضوع زورگیری سرنشینان پراید مشکی به پلیس آگاهی استان البرز نیز اعلام شد تا اینکه مدتی بعد مأموران پلیس مطلع شدند که 2 سارق که با یک پراید مشکی دست به زورگیری در شهریار می‌زدند از سوی پلیس شهریار دستگیر شده‌اند. دزدان در همان بازجویی‌های اولیه به سرقت‌های سریالی اعتراف کرده و مدعی شده بودند که در تهران نیز سرقت‌هایی را مرتکب شده‌اند. با این اطلاعات 2 متهم برای انجام تحقیقات به اداره پنجم پلیس آگاهی منتقل شدند. آنها پس از مواجهه حضوری با مالباخته‌ها، از سوی این افراد به‌عنوان مسافرانی که روی صندلی عقب پراید مشکی نشسته بودند، شناسایی شدند.

یکی از مالباخته‌ها گفت: این دو نفر پس از اینکه ماشین به راه افتاد، مرا به باد کتک گرفتند و با تهدید چاقو دست به سرقت وسایلم زدند. سپس چشم‌ها و دستانم را بستند و پس از آنکه مرا پیاده کردند پا به فرار گذاشتند.بنابراین گزارش، 2 متهم پرونده برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار مأموران پلیس آگاهی قرار گرفتند و جست و جو برای دستگیری راننده پراید ادامه دارد.

زورگیری با پراید سفید

دومین پرونده که مأموران اداره پنجم پلیس آگاهی آن را به نتیجه رساندند، درخصوص سرقت‌های سریالی 3زورگیر بود که با پراید سفید دست به سرقت از مسافران می‌زدند. راز فعالیت اعضای شبکه دوم زمانی فاش شد که تیرماه امسال مالباخته‌ای نزد پلیس رفت و به مأموران گفت: حدود ساعت 10شب در چهارراه ایران خودرو به سمت آزادگان سوار یک خودروی پراید سفید رنگ شدم که سرنشینان آن با تهدید چاقو دست به سرقت گوشی موبایل و 520هزار تومان پول زدند و بعد از آن مرا در بیایان‌های جاده اندیشه از ماشین پیاده کردند و پا به فرار گذاشتند.

با افزایش شکایت‌ها در این پرونده، کارآگاهان با انجام تحقیقات از مالباخته‌ها موفق به شناسایی خودروی پراید سفید رنگ شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این خودرو به‌صورت قولنامه‌ای در چندین نوبت فروخته شده که با پیگیری‌های انجام شده، ‌هویت آخرین خریدار به نام جعفر شناسایی شد. بررسی سوابق وی نشان می‌داد که متهم از مجرمان سابقه دار است که پیش از این به اتهام سرقت وحمل مواد‌مخدر دستگیر شده بود. با شناسایی جعفر به‌عنوان یکی از اعضای باند سرانجام وی 8آبان‌ماه در شهر قدس دستگیر شد. جعفر که پس از شناسایی از سوی تعدادی از مالباخته‌ها چاره‌ای جز اقرار نداشت به زورگیری در پوشش مسافرکشی اعتراف و 2 همدستش را معرفی کرد.

کارآگاهان در مرحله بعد راهی مخفیگاه همدستان جعفر شدند. یکی از آنها هنگامی که خود را در محاصره مأموران دید با آنها درگیر شد اما سرانجام مأموران موفق شدند وی را دستگیر کنند. همچنین سومین متهم که قصد داشت از طریق پشت بام فرار کند با شلیک تیرهوایی پلیس به دام افتاد.

سرهنگ علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: اعضای 2 باند زورگیر مسافربرنما، به سرقت‌های سریالی در مناطق مختلف تهران به‌ویژه در غرب و شمال غرب تهران اعتراف کرده‌اند. از کسانی که در طول چند‌ماه گذشته و بدین شیوه و شگرد مورد تهدید، ضرب و جرح و سرقت قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا برای شناسایی متهمان و طرح شکایت به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 238193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز