همشهری آنلاین: دادگاه ضد تروریسم پاکستان روز چهارشنبه حکم آزادی پرویز مشرف رییس جمهوری پیشین این کشور که هم اکنون در اقامتگاهش تحت بازداشت خانگی بسر می برد، را صادر کرد.

دادگاه پاکستان حکم آزادی پرویز مشرف از بازداشت خانگی را صادر کرد

به گزارش ایرنا ،رسانه های پاکستان نوشتند: مدافعان حقوقی رییس جمهوری پیشین پاکستان روز چهارشنبه اسنادی (اوراق بهادار) به ارزش دویست هزار روپیه (تقریبا دوهزار دلار) برای ضمانت وی به صندوق دادگاه پرداخت کردند که پس از آن قاضی نیز حکم رهایی وی را صادر کرد.

آنان افزودند: با ارسال حکم کتبی قاضی دادگاه ضد تروریسم درباره آزادی پرویز مشرف به محل بازداشت خانگی (اقامتگاه مشرف) به احتمال زیاد وی تا اواخر روز جاری آزاد خواهدشد.

واجد علی قاضی دادگاه ضد تروریسم در اسلام آباد روز دوشنبه گذشته قرار وثیقه پرویز مشرف در پرونده عملیات نظامی به مسجد لعل اسلام آباد را پذیرفته بود.

پرویز مشرف رییس جمهوری سابق و فرمانده وقت ارتش پاکستان روز 12 تیر 1386(سوم ژوئیه 2007)، دستور حمله نظامی به طلاب علوم دینی در مسجد لعل (سرخ) در مرکز اسلام آباد را صادر کرده بود.

منابع خبری اعلام کردند که بر اثر این حمله که 12 روز پس از محاصره کامل مسجد از سوی نیروهای امنیتی پاکستان صورت گرفت، بیش از 100 نفر از تندروهای مذهبی و طلاب علوم دینی از جمله قاضی عبدالرشید معاون سرپرست امام مسجد لعل، مادر و برادر زاده وی و همچنین برخی نیروهای امنیتی پاکستان کشته شدند.

رییس جمهوری پیشین پاکستان 19 مهر(11 اکتبر ماه گذشته) پس از ارائه دادخواستی از سوی هارون رشید پسر قاضی عبدالرشید معاون سرپرست مسجد لعل که در جریان عملیات نظامی کشته شد، بطور رسمی بازداشت خانگی شده بود.

رسانه های پاکستانی به نقل از برخی از روسای احزاب مخالف دولت این کشور مدعی شدند که دولت فعلی پاکستان و پرویز مشرف در تلاش برای انجام معامله مخفیانه درباره آینده رییس جمهوری پیشین این کشور و خروج وی از کشور هستند ؛ با این حال هیچ گزارش و یا بیانیه رسمی در این خصوص منتشر نشده است.

با این حال چودری نثار علی خان وزیر کشور پاکستان اعلام کرده که پرویز مشرف قادر به ترک کشور نیست زیرا نام وی در فهرست افراد ممنوع الخروج قرار دارد.

پرویز مشرف در سال 1378 شمسی (1999 میلادی) ؛ دولت نواز شریف نخست وزیر وقت پاکستان را با انجام کودتای نظامی برکنار و تحت معامله و میانجگیری دولت عربستان سعودی وی را به ریاض تبعید کرد. نواز شریف نزدیک به 10 سال در عربستان و انگلیس در تبعید بسر می برد.

از سوی دیگر مشرف نیز چند سال دوران تبعید خود خواسته اش را در شهرهای دبی و لندن گذراند و چهارم فرودین 92 وارد فرودگاه کراچی شد. پس از آن دادگاههای پاکستان مشرف را بدلیل مقصر بودن در پرونده های قتل بی نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان، تعلیق قضات این کشور و قانون اساسی و همچنین قتل اکبر بگتی رهبر قبیله بلوچ ایالت بلوچستان، به حبس خانگی در اقامتگاه خود در منطقه چک شهزاد اسلام آباد محکوم کردند.

رییس جمهوری پیشین پاکستان به عنوان رییس حزب سراسری مسلم لیگ پاکستان (A-PML) این کشور قرار است جنب و جوش سیاسی را درکنار هوادارانش آغاز کند.

کد خبر 237905
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز