پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کلود مونه (Claude Monet) موسوم به اسکار کلود مونه یا کلود اسکارمونه بنیانگذار سبک امپرسیونیسم در عرصه نقاشی بود.

Claude-Monet

مونه به فلسفه امپرسیونیسم نیز بها داد، در واقع نام امپرسیونیسم برگرفته از نامی است که او بر یکی از آثار نقاشی خود گذاشته است: طلوع امپرسیون.

مونه در 14 نوامبر 1840 در پاریس پا به عرصه وجود گذاشت. در سال 1845 به همراه خانواده‌اش به بندر لوهاور رفت و در سال 1851 به رغم خواسته پدر که می‌خواست کلود نیز مانند سایر افراد خانواده مغازه‌ایی بزند و در آن به کار مشغول شود، او به دبیرستان هنر لوهاور رفت.او در ابتدا با ذغال تصاویری می‌کشید وآن‌ها را به قیمت 10 یا 20 فرانک می‌فروخت. اولین معلم او در زمینه نقاشی ژاک فرانسوا اوشار از شاگردان نقاش معروف ژاک لویی داوید بود. تا سال 7-1856 تحول خاصی در مونه ایجاد نشد، در این سال نقاشی به نام "اوژن بودن" الهام بخش او شد و نقاشی رنگ و روغن را به مونه آموخت.بودن همچنین تکنیک‌های نقاشی در فضای باز را به مونه آموخت.

فرزند مونه-اثر کلود مونه

مونه اما پس از رفتن به پاریس به لوور رفت و در آنجا نقاشانی را مشاهده کرد که از آثار استادان قدیمی کپیه برداری می‌کردند.مونه سالها در پاریس ماند و در این زمان دوستان زیادی پیدا کرد که یکی از آنان ادوارد مانه بود.چندی بعد به پیاده نظام در الجزایر پیوست و دوسال را در آنجا خدمت کرد.مونه پس از بازگشت از الجزایر به شدت نسبت به آموزه‌های قدیمی نقاشی احساس سرخورگی کرد، درنتیجه به همراه دوستان نقاشی نظیر پیر اگوست رنوار ، فردریک بازیل و آلفرد سیسلی دست به تاسیس  سبک جدیدی در زمینه هنر نقاشی زد. از مشخصه‌های این سبک نقاشی که در فضای باز ترسیم می‌شود، نشان دادن تاثیر امواج نور خورشید بر طبیعت، استفاده از رنگ‌های شکسته و کشیدن سریع قلم مو بر بوم است.این سبک چندی بعد امپرسیونیسم نام گرفت.

مونه در زمان جنگ فرانسه و پروس(منطقه‌ای که در سال 1871 در کنار سایر ایالات آلمانی زبان کشور آلمان را تشکیل داد) به انگلستان پناهنده شد. او در آن زمان به مطالعه بر آثار جان کنستابل و جوزف مالورد ویلیام  ترنر پرداخت. این دو نقاش برجسته انگلیسی که در زمینه ترسیم مناظر تخصص داشتند.تاثیر به سزایی بر نوآوریی‌هایی که مونه در زمینه رنگ نقاشی پدید آورد، گذاشتند.

مونه در سال 1872 یا 1873 نقاشی امپرسیون، طلوع خورشید را ترسیم کرد.این نقاشی نمایی بود از منظره بندر لوهاور.از نام همین نقاشی بود که لویی لروی منتقد آثار نقاشی نام امپزسیونیسم را ابداع کرد نامی که بعدها امپرسیونیست‌ها آن را به خود نسبت دادند.مونه در سال 1977 یکی از آثار بدیع خود را به نام ایستگاه ترن سن لازار پدید آورد.

ایستگاه سن لازار -اثر کلود مونه

مونه در سال‌های 1880 و 1890 به ترسیم تعدادی از استادانه ترین نقاشی‌های خود پرداخت. در این نقاشی‌ها عنصر نور و شرایط آب و هوایی بیش از سایر عناصر جلوه می‌کنند.

مونه با تکیه بر این عناصر آثار زیبایی نظیر کیلیسای جامع روئن ساختمان‌های پارلمان ، صبح‌های سن و نیلوفر‌های آبی را خلق کرد.مونه به ترسیم آثاری از طبیعت محل سکونتش در ژیورنی علاقه داشت.او در ژیونی که بیش از چهار دهه از عمر خود را در آن منطقه گذراند، از نیلوفر‌های آبی واقع در برکه روبروی منزل محل سکونتش آثار بدیعی را خلق کرد.او همچنین از پلی که در باغش در ژیورنی واقع بود چندین تابلوی نقاشی کشید و از کناره‌های زیبای رود سن نیز آثار زیبایی ترسیم کرد.

مونه  سرانجام پس از سپری کردن عمری پر فراز ونشیب در 5 دسامبر 1926 بر اثر ابلا به سرطان ریه درگذشت و در یک مراسن ساده در قبرستان کلیسای ژیورنی به خاک سپرده شد.ژرژ کلمانسو از نخست وزیران سابق فرانسه و سیاستمدار مشهور دوران جنگ جهانی اول که از دوستان مونه محسوب می‌شد، در مراسم تشییع جنازه وی حضور یافت.

کد خبر 23774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز