همشهری آنلاین: حاج نجف افشارمنش، کسی که درهای خانه‌اش را در زمان فشارهای گسترده عوامل طاغوت در زمان تبعید مقام معظم رهبری در جیرفت روی ایشان باز کرده و خانه‌اش به مرکز جوانان انقلابی تبدیل شد، دار فانی را وادع گفت اما خاطرات دوران مقاومت و ایثارگری این ابرمرد در یاد مردم جیرفت باقی است.

حاج نجف افشارمنش

به گزارش مهر، وقتی سخن از شهادت و جسارت به میان می آید، یاد چه کسانی در ذهنمان تداعی می شود،یاد مردی از جنس صفا و صمیمیت،مردی از جنس بی‌ریایی و مهمان نوازی آنهم در خفقان ستمشاهی و از سویی میزبانی رهبر فرزانه انقلاب در شهری کوچک ولی بی نظیر در مردانگی و وفاداری.

در یکی از کوچه‌های قدیمی شهر جیرفت که به برکت حضور رهبر فرزانه انقلاب امروز بیشتر با نام "داروالولایه" شناخته می‌شود،خانه‌ای بود با صفا که درش به روی مهمانان دینی و مذهبی باز بود.

کوچه خرم واقع در خیابان تختی جنوبی و یا همان میدان شیر و خورشید، خاطرات زیادی را در دل خود جای داده، از آمد و رفت های مردان بزرگ در شب‌های تیره و تار گرفته تا کشمکش هایی که میزبان آنها را با دل و جان می خرید که رسم وفاداری را اداء کرده باشد.

شهامت میزبانی رهبر فرزانه انقلاب در دروارن ستمشاهی ستودنی است کاری است بزرگ و رزمی میدانی، رزمی که باید از آن داستان‌ها و حماسه‌ها ساخت، حماسه‌هایی با زبان ساده و بی ریا،با زبانی که با سادگی اش در دل شب‌های تاریک و خفقان به پیام آور زمزمه هایی رهایی از ظلم و بیدا خوش آمد گفت.

همین بس که رهبر معظم انقلاب در سفر خود در سال 84 به جیرفت در جمع مردم فرمودند: "تقریباً بیست و هفت سال قبل در یک روز گرم تابستانى بنده با چند مأمور ژاندارمرى وارد شهر جیرفت شدم. در شهر هیچ‌کس را نمى‌شناختم. در ابتداى ورود، مأموران، بنده را به شهربانى جیرفت راهنمایى کردند. با این وضعیت وارد جیرفت شدم؛ اما هنوز چند روزى از ورود من به این شهر نگذشته بود که احساس کردم در میان خویشاوندان، برادران و عزیزان خود هستم. مردم جیرفت آغوش محبت خود را روى این بنده‌ضعیف و دیگر افرادى که آن روز در این شهر به‌وسیله‌ى رژیم طاغوت تبعید شده بودند، باز کردند."

رهبر معظم انقلاب فرمودند: "هنوز چند روزی از ورود به من به این شهر نگذشته بود که احساس کردم در میان خویشاوندان ،برادران و خواهران خود هستم"

اینجا بود که در همین کوچه خاکی مرحوم حاج نجف افشارمنش از بازاریان و معتمدین شهر جیرفت به عنوان اولین میزبان در منزل را به روی ولی امر مسلمین گشود، حکایت‌هایی که در این محله منتهی به مسجد جامع به عنوان پایگاه نشر پیام انقلاب به یادگار مانده تمام شدنی نیست بلکه برگ زرینی است که در کارنامه انقلابی فرزندان غیور این خطه ثبت شده، ولی چند روزی است درب خانه‌ای که به روی یاران پیشگام انقلاب همیشه باز بود امروز دیگر خبری از آن نیست یعنی دیگر آن پیر مرد خوش سیما و خوش اخلاق از بین ما سفر کرده و شهر جیرفت را سیه پوش کرده‌است.

جوانان زیادی در همین کوچه خرم (شهید میرسادرو) ساعت‌ها آنقدر منتظر می‌ماندند تا اینکه پاسبان‌ها خواب به چشمشان بیاد و برگی از روشنگری‌های مهمانشان را دست به دست کنند و پیام انقلاب را در خاموشی و سکوت فریاد بزنند.

مرحوم حاج نجف افشارمنش روز یازدهم آبانماه در سن 81 سالگی با کوله باری از تجربه و ناگفته‌هایی از دل تاریخ انقلاب به دیار باقی شتافت و این غم و اندوه جزء حسرت خوردن چیزی به همراه ندارد چرا که هر نهاد و مسئولی به وظیفه اش در مقابل یاران پیشگام انقلاب به درستی عمل نکرده است و این عزیزان یکی از پس دیگری از بین ما خواهند رفت و تنها به ذکر یک خاطره و ترحیم نامه بسنده می شود.

به نظر می رسد،امروز اسناد گرانبهایی را از دست داده‌ایم زیرا دستیابی به بعضی از گنجینه‌های انقلاب امکان پذری نخواهد بود.

تاریخ انقلابی مردمان هر سرزمینی به چه شکلی به نسل‌های بعدی منتقل می‌شوند ،گرد آوری مجموعه خاطرات به همراه مستند سازی حداقل امکانی است که از دستمان رفت.

جای خالی این روایتگریها را به چه نگاهی می توان پر کرد ،سوالی است که مدعیان امر باید پاسخ بدهندولی در میان این غم و اندوه باید وقت را غنیمت شمرد وبیائیم دیگر همراهان و یاران انقلاب را در دوران ستمشاهی در یابیم و نگذاریم گنجینه انقلابی مردان و زنان این خطه به فراموشی سپرده شود.

پدرم مهمان نواز و با شهامت بود

حجت الاسلام والمسلیمن اکبر افشارمنش امام جمعه شهرستان کهنوج فرزند مرحوم حاج نجف افشارمنش که در زمان تبعید رهبر فرزانه انقلاب به جیرفت جوانی 17 ساله بود، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:سخن گفتن فرزند در وصف پدر خیلی سخت است ولی باید بگویم که پدرم مهمانواز و با شهامت بود.

وی افزود:ایشان از بازاریان و معتمدین خوش نام بود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با شهامت و نترسی در اکثر راهپیمایی ها شرکت می کرد.

افشارمنش تصریح کرد:در خانه ایشان به روی همه تبعیدی‌ها باز بود و حجت الاسلام ربانی املشی و ربانی شیرازی نیز در دوارن تبعید در منزل پدرم بودند. بعد از مدتی مقام معظم رهبری که به جیرفت تبعید شدند بخشی از دوران تبعیدشان را در همین منزل بودند.

افرادی را که دل در گرو انقلاب داشتند کمک می کرد

امام جمعه کهنوج اظهارداشت: زمانی که چماق به دستان به شهر حمله کردند مغازه وی مورد حمله قرار گرفت و تخریب شد. و زمانی هم که به خانه حجت السلام مصحفی امام جمعه وقت جیرفت حمله کردند و خانه اش تخریب شد حدود شش ماه در منزل پدرم بود و پس از انقلاب نیز خانه در اختیار اعضای مکتب علی (ع) بود و به کانون مسائل انقلابی در شهرستان جیرفت تبدیل شده بود و شهدای بزرگواری از جمله شهیدان سعدالله فاریابی، محمد مشایخی و شهید سید جواد حسینی و افرادی را که دل در گرو انقلاب و آزادی داشتند کمک می کرد.

افشارمنش گفت: در اوایل سال ۸۰ که بنده به عنوان امام جمعه شهرستان عنبرآباد منصوب شدم توفیقی بود که در نماز ظهر مقام معظم رهبری در تهران حضور داشتم و در آنجا به آقا نامه‌ای نوشتم با این مضمون که حضرتعالی قبل از انقلاب در منزل پدرم در جیرفت بودید و ما آرزو داریم به همراه پدرم خدمتان برسیم و تحویل مسئول دفتر ایشان دادم، تقریبا ده روز از تاریخ این نامه گذشته بود از طرف دفتر حضرت آقا زنگ زدند و ما به اتفاق پدر، مادر و سایر فرزندان که حدود ۱۶ نفر می‌شدیم ظهر مهمان مقام معظم رهبری بودیم و نهار را در منزل آقا میل کردیم و آقا با تک تک نفراتی که می‌شناختند از جمله پدرم احوال پرسی و خوش و بش کردند.

امام جمعه شهرستان کهنوج گفت: در این دیدار حضرت آقا از پدرم پرسید که چه خواسته ای دارید؟ پدرم گفت آرزوی ما این است که یک بار دیگر به شهرستان جیرفت سفر کنید، رهبر انقلاب در جواب گفتند جیرفت وطن دوم من است و ان شاءالله به زودی به آنجا سفر می کنم و این امر چهار سال بعد محقق شد و ایشان به جیرفت تشریف آوردند و در منزل آقای باقر زاده حضور یافتند و مان به اتفاق پدرم در آنجا هم خدمت ایشان رسیدیم.

خانه حاج نجف پایگاه نیروهای انقلابی و مذهبی بود

مهدی روزپیکر از مبارزین انقلاب که در دوران تبعید رهبر فرزانه انقلاب به جیرفت 20 سال سن داشته است در گفتگو با خبرنگار ما گفت:حاج نجف به دلیل گرایشات مذهبی و استطاعت مالی همیشه محل سکونت تبعیدها را به جیرفت فراهم می کرد.

وی افزود:حضرات آیات،ربانی املشی و ربانی شیرازی نیز در دروان تبعید در منازل مرحوم حاج نچف سکونت داشتند.

روزپیکر بیان کرد:بعد از این ایشان یکی از خانه هایش را نیز در زمان تبعید رهبر انقلاب به جیرفت در اختیار معظم له قرار داده بود.

وی گفت:در مجموع خانه ها مرحوم حاج نجف پایگاه نیروهای مذهبی و انقلابی بودند.

روزپیکری اظهارداشت:بعد از پیروزی انقلاب ایشان یکی از منازل مسکونی اش را در اختیار تشکلی تحت عنوان مکتب علی(ع) قرار داد که شاخه بانوان آن مکتب الزهرا بود.

وی افزود:در حقیقت مرحوم افشارمنش حق زیادی به گردن انقلابیون و مبارزین قبل از انقلاب دارند.

روزپیکر خاطر نشان کرد:جای خالی این عزیزان و یاران انقلاب به درستی احساس می شود.

برای تسلی دل بازماندگان و به پاس ارج نهادن به خدمات ارزنده و شایسته این بزرگ مرد انقلابی مراسم سومین روز درگذشت آن مرحوم دوشنبه 13 آبان‌ماه از ساعت 14:30 تا 16 در مسجد جامع شهر جیرفت و مراسم پنجمین روز وی چهارشنبه 15 آبان در مسجد جامع شهرستان کهنوج برگزار می‌شود.

کد خبر 237604
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز