چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه شهری: با کلنگ‌زنی ساماندهی سواحل دریای خزر، توسط اسفندیار رحیم‌مشایی در فرح‌آباد ساری، طرح آزادسازی و ساماندهی سواحل شمالی کشور با حضور استاندار مازندران و نماینده ولی‌فقیه در استان رسماً آغاز شد.

ساحل 600 کیلومتری خزر در ایران عمدتاً با ساخت و ساز ویلا و مجتمع‌های مسکونی تصرف شده‌اند به‌طوری که در حال حاضر بیش از 95 درصد ساحل خزر در تصرف ساخت و ساز است.

این در حالی است که براساس قانون 60 متر از حریم ساحل دریا باید آزاد باشد و حریم عمومی‌محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور سال گذشته قول داد که طرح ساماندهی و آزادسازی سواحل خزر با جدیت آغاز و دنبال شود. بنا بر آمار دولت نیمی‌از ساخت‌وسازهای ساحلی مربوط به دولت و سازمان‌ها و نهادهای وابسته آن است و رئیس‌جمهور وعده داده است که دست کم این بخش از ساحل که دراختیار دولت است را آزاد کند.

وی مى‌گوید: تا پایان برنامه چهارم باید آزادسازى حریم دریاها ۱۰۰ درصد انجام شده باشد، هر چند آزادسازى کامل حریم دریاها کمى خوشبینانه است.

اشرفى‌پور اضافه می‌کند از نکاتی که طرح آزادسازى ساحل خزر را ضرورى مى سازد اینکه استان مازندران حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد، اما در ایام تعطیلات نوروزى و تابستان‌ها این جمعیت بالغ بر ۱۲ میلیون نفر مى شود که نشان دهنده حجم زیاد گردشگران داخلى و هجوم آنها به استان است، گردشگرانى که مى خواهند از مناطق جنگلى و به ویژه سواحل دریاى خزر دیدن کنند.

این درحالى است که این گردشگران از توانایى مالى آنچنانى برخوردار نیستند که در شهرک‌هاى توریستى مستقر شوند، ضمن آن که ظرفیت این شهرک پاسخگوى این تعداد گردشگر نیست. اما این گردشگران حق دارند از سواحل دریا لذت ببرند، حال آنکه طرح دریاهایى که وجود دارد جوابگوى این حجم توریست نیست و بر این اساس ضرورى است طرح دریاها از نظر کمى و کیفى توسعه داده شود و نخستین گام براى انجام این کار آزادسازى حریم دریاست.

اشرفى پور درباره پیامدهاى ناگوار تجاوز به حریم دریا گفت: تجاوز به حریم دریا باعث شده حجم قابل توجهى از پساب‌هاى خانگى و واحدهاى خدماتى و رفاهى وارد آب دریا شود و در بسیارى از نقاط باعث تخریب و نابودى مصب رودخانه‌ها شده است.

به گفته وی، تخریب مصب‌ها مهمترین عامل کاهش ذخایر ماهى دریاى خزر است، چرا که مصب رودخانه‌ها از نظر اکولوژیکى نقش مهمى در زمینه تخم ریزى ماهیان دریا به ویژه ماهى سفید و آزاد دارد و در حال حاضر، تخریب مصب‌ها،ذخایر دریایى را در آستانه بحران قرار داده است.

شهرداری ساری پیشقدم شد

اگرچه کلنگ آغاز آزادسازی ساحل خزر طی روزهای گذشته توسط رئیس سازمان گردشگری، میراث و صنایع دستی زده شد، اما شهرداری ساری و وزارت مسکن و شهرسازی در اجرای این طرح پیشقدم هستند.

پاییز سال گذشته محسن زارعی فرماندار ساری با بیان این که از همه امکانات و راه‌های قانونی برای اجرای سیاست دولت در آزادسازی حریم ساحل استفاده خواهیم کرد، اعلام کرد که آزادسازی حریم ساحل از تأسیسات و امکانات شهرداری ساری آغاز شده است.

به گفته او کلیه تأسیسات شهرداری در ساحل فرح‌آباد جمع‌آوری شد و اکنون با تخریب چهار باب مغازه ساحلی، آزادسازی آغاز شده است.

ابتکار دولت در بخش گردشگری

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امروز گردشگری برای مردم دنیا امری تفریحی نیست بلکه ابعاد مختلفی داشته و می‌تواند باعث گفتمان فرهنگ‌ها شود.

به گزارش ایسنا اسفندیار رحیم مشایی در مراسم کلنگ زنی ساماندهی سواحل دریای خزر در فرح آباد ساری، گفت: برای توسعه صنعت گردشگری، برنامه گسترده‌ای در حال اجرا است که برای نظام حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: امروزه استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای افزایش سفرهای داخلی و همچنین برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری جهانی ضرورتی تمام عیار بوده که غفلت از آن گناهی بزرگ است.

نماینده ولی فقیه در استان نیز با حضور در این مراسم، گفت: سیاحت و گردشگری جزو تاریخ ماست و گردشگری را باید به عنوان یک سنت و فرهنگ ترویج داد.

حجت الاسلام والمسلمین نورالله طبرسی با اشاره به فواید سفر و گردشگری و انبساط روحی حاصل از آن، گفت: ما انتظار داریم گردشگری با فرهنگ ملی ما سازگار شده و با نگاهی اقتصادی، فرهنگی به این مقوله پرداخته شود؛ اگر چه گردشگری بهره اقتصادی دارد، ولی اهمیت فرهنگی آن بیشتر است.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی باید امنیت را از نظر اخلاقی و بهداشتی برای مردم استان و گردشگران تأمین کنند.

استاندار مازندران نیز طی سخنانی در این مراسم، گفت: ابتکار دولت نهم در بخش گردشگری، آزاد سازی سواحل دریای خزر بوده است.

شفقت تصریح کرد: روند آزادسازی سواحل دریای خزر در مازندران با شدت ادامه دارد و البته این یک بخش ازکار است و بخش مهمتر ساماندهی سواحل دریا بوده که جزو اولویت‌های بعدی ما محسوب می‌شود.

گفتنی است سال گذشته بسیاری از ناظران زیست‌محیطی و گردشگری، طرح مسئله آزادسازی سواحل خزر را در حد شعار و اجرای آن را غیرممکن می‌دانستند، در حالی که امروز شروع این طرح توسط دولت نشان‌دهنده عزم جدی دولت برای اجرای آن است.

کد خبر 23752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز