همشهری آنلاین: چهارمین ویرایش کتاب «مطالعات رسانه‌ای: راهنمای عملی دانشجویان» اثر مشترک «گیل برانستون» و «روی استافورد» با ترجمه دکتر امیر عبدالرضا سِپَنجی به زودی روانه بازار نشر می‌شود.

امیر عبدالرضا سپنجی

دکتر سپنجی با بیان این‌که اثر حاضر در همه دانشگاه‌های برگزیده دنیا برای دانشجویان سه ترم‌ نخست حوزه ارتباطات تدریس می‌شود، به ایبنا گفت: ویرایش چهارم کتاب در سال 2007 میلادی توسط انتشارات دانشگاهی «راتلج» در کشور انگلستان منتشر و تاکنون به هشت زبان زنده دنیا ترجمه شده‌است و زبان فارسی نهمین ترجمه آن به شمار می‌آید.

این مولف حوزه رسانه با اشاره به مخاطبان این کتاب ادامه داد: این اثر برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، همچنین دانشجویان ورودی مقطع کارشناسی رشته‌های ارتباطات، مطالعات رسانه‌ای، تبلیغات بازرگانی و علوم سیاسی کاربرد خواهد داشت.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره ویژگی‌های این اثر، افزود: در هر فصل، یک مطالعه موردی (مثال) به همراه جزییات آن آمده‌است، همچنین تمرین‌هایی برای دانشجو در مباحث عملی پیش‌بینی‌ شده است.

این استاد دانشگاه درباره مباحث کتاب نیز توضیح داد: کتاب در 16 فصل برای 16 هفته آموزشی تالیف شده که شامل سه بخش اصلی با عناوین مفاهیم کلیدی، فعالیت‌های رسانه‌ای و مباحث رسانه‌ای است.

سپنجی همچنین درباره فصل نخست کتاب با عنوان «تفسیر رسانه‌ها» گفت: در این فصل، رویکردهای معناشناسی، ساختارگرایی و معنای آ‌شکار و پنهان در محتوای رسانه‌ها به همراه مثال بررسی شده‌است.

وی از «شیوه‌های روایت رسانه‌ای» به عنوان دومین فصل کتاب نام برد و عنوان کرد: نویسندگان در این مبحث علاوه بر بررسی نظریه‌های عام و شیوه روایت اخبار و مطالب در رسانه‌ها درباره نوع فعالیت رسانه‌های مختلف و چگونگی روایت آثار برای مخاطبان تقسیم‌بندی‌هایی انجام داده‌اند.

سپنجی با اشاره به مبحث «گونه‌‌ها یا ژانرهای رسانه‌ای» به عنوان دیگر فصل این کتاب، گفت: در هر رسانه‌ای شیوه بیان اخبار و مطالب طبق سیاست‌های ‌آن رسانه تنظیم و ارایه می‌شود، در این بخش نیز طبقه‌بندی‌هایی مانند کمدی، ترسناک، مستندهای سرگرم‌کننده و... به همراه جزییات و ذکر مثال معرفی می‌شوند.

مترجم کتاب از چهارمین فصل کتاب به عنوان یکی از مباحث مهم و اثرگذار نام برد و گفت: این فصل که «نهادهای رسانه‌ای» نام دارد برای فعالان حوزه رسانه در کشور ما کاربرد بسیاری دارد، زیرا در ایران اگر چه سازمان‌‌های رسانه‌ای متعددی مانند، رادیو، تلویزیون، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و... فعالیت می‌کنند، اما هیچ گاه نهاد رسانه‌ای فعال نبوده و در این زمینه دچار ضعف هستیم.

به گفته سپنجی، مخاطبان در این فصل با مصادیقی از رسانه‌های خارجی که تبدیل به نهاد شده‌اند، آشنا می‌شوند، نهادهایی که بااستفاده از تجارب و دانش پیشکسوتان مجموعه خود، زمینه حضور افراد جدید و جوان به داخل مجموعه را فراهم می‌کنند.

وی همچنین درباره موضوع «بازنمایی رسانه‌ای» به عنوان پنجمین فصل کتاب توضیح داد: در این مبحث نیز کلیشه‌های رسانه‌ای را می‌شناسیم، این‌که کلیشه‌ها چه هستند و در محتوا چگونه کلیشه‌ها و تفکرات قالبی را نمایش می‌دهیم.

این مترجم با معرفی مبحث «ایدئولوژی و قدرت» به عنوان ششمین فصل کتاب، اشاره‌ای به فصل هفتم نیز کرد و افزود: در این فصل «صنایع رسانه‌ای» به طور تشریحی معرفی شده‌اند و نویسندگان علاوه بر توضیح درباره تولید رسانه‌ای، مثال خود را به موضوع صنعت موسیقی از مرحله ساخت آهنگ تا عرضه در بازار بیان می‌کنند.

سپنجی درباره دیگر فصول کتاب، گفت: بررسی ویژگی‌های مخاطبان رسانه‌ها و حضور آنان در بخش تبلیغات، تبلیغات رسانه‌ای و برندینگ و نگاهی به تاریخچه تبلیغات در جهان از عصر رنسانس به بعد فصول هشتم و نهم کتاب به شمار می‌آیند.

وی همچنین فصل دهم را سرآغاز بخش دوم کتاب معرفی کرد و یادآور شد: از این فصل به بعد دیگر مفاهیم کلیدی ارایه نمی‌شوند بلکه تمرکز بیشتر نویسندگان بر رسانه‌هاست، موضوع‌هایی مانند تحقیقات رسانه‌ای، تحقیق تولید محور، تحقیق مخاطب محور، تحقیق‌های آکادمیک، سازماندهی تولید، مراحل پیش تولید، فنون تولید رسانه‌ای و توزیع رسانه‌ای و... در فصول دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم گنجانده شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به بخش سوم کتاب و سه فصل پایانی آن گفت: در فصل چهاردهم نگاهی به فیلم مستند و تلویزیون واقع‌گرا شده‌است، فضایی که رسانه در آن، مخاطب را در موقعیت‌های واقعی قرار می‌دهد و سپس از مخاطبان خود می‌خواهد با ارسال پیام کوتاه یا شرکت در نظرسنجی، نظر و پیش‌بینی خود را نسبت به رفتار و واکنش افراد بیان کنند و در این حالت تعاملی دو سویه بین تلویزیون و مخاطبان به وجود می‌آید.

سپنجی افزود: در فصول پانزدهم و شانزدهم علاوه بر طرح موضوع جهانی شدن و مساله رشد و توسعه در جوامع مختلف به چگونگی انتخاب‌های آزاد در بازارهای آزاد و نقش آن در تعاملات بین‌المللی اشاره شده است.

به گفته وی، در بخش پایانی کتاب نیز یک بخش با عنوان منابع پیش‌بینی شده که در آن واژه‌نامه اصطلاحات کلیدی شامل موضوع‌های مختلف به همراه کتابشناسی اثر و منابع ارایه شده است.

ویرایش چهارم کتاب «مطالعات رسانه‌ای: راهنمای عملی دانشجویان» اکنون در چاپخانه است و پایان آبانماه به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) روانه بازار نشر خواهد شد.

کد خبر 237130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز