دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: eBay یک شرکت چندملیتی اینترنتی است که در زمینه تجارت مصرف کننده به مصرف کننده (c۲c) فعالیت می‌کند و در سال ۱۹۹۵ در آمریکا بنیانگذاری شد.

ebay

در سال ۱۹۹۵ وب‌سایتی به نام AuctionWeb توسط برنامه‌نویس ایرانی آمریکایی، پیر امیدیار راه‌اندازی شد. این وب‌سایت به کاربران اجازه می‌داد اجناسی که مورد علاقه کلکسیونرها است را به صورت حراجی به فروش رسانند. این وب‌سایت بعدها به eBay تغییر نام داد. بعد از مدتی که کاربران این وب‌سایت زیاد شدند، امیدیار برای جبران هزینه‌های هاستینگ و نگهداری، مبلغی از درآمد کاربران را به عنوان حق کمیسیون گرفت.

این شرکت در ژانویه ۱۹۹۷ بیش از ۲ میلیون خرید و فروش و حراج را میزبانی کرده‌بود. اولین قدم بزرگ برای eBay در ۱۹۹۷ با سرمایه‌گذاری ۶.۷ میلیون دلاری شرکتی به نام Benchmark Capital برداشته‌شد.

در سال ۱۹۹۸ این شرکت ۳۰ کارمند، نزدیک نیم میلیون کاربر و درآمدی معادل ۴.۷ میلیون دلار در ایالات متحده داشت. در سپتامبر همان سال سهام eBay عرضه عمومی شد و امیدیار و جفری اسکال که در ۱۹۹۶ به عنوان مدیرعامل برگزیده شده‌بود، سرمایه‌ای میلیاردی جمع کردند.

در سال ۲۰۰۲ eBay دو شرکت iBazar و PayPal را خریداری کرد و به کاربران اجازه داد اجناسی به غیر از اجناس کلکسیونی را بفروشند. در سال ۲۰۰۸ eBay تجارت خود را بین‌المللی کرد و با صدها میلیون کاربر و ۷.۷ میلیارد دلار درآمد به یکی از بزرگترین وب‌سایت‌های فن‌‌آوری تبدیل شد.

درآمد این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۲ مبلغ ۱۴.۰۷ میلیارد دلار اعلام شد.

کد خبر 236699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز