سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دلایل زیادی برای خندیدن و راه‌های زیادی برای بشاش بودن وجود دارد. اگرچه هجوم استرس‌های روزانه سعی دارد بر این احساس غلبه کرده و ما را به فردی خشن و ناامید تبدیل کند.

رژیم شادی‌آور

در میان این عوامل محیطی که همگی بر خلق و خوی ما تأثیر می‌گذارند، تغذیه نیز عاملی مهم است. شاید برای شما هم جالب باشد که بتوانید با تغییراتی در رفتارهای روزانه برخی از این عوامل استرس را کنترل کنید. آنچه شما می‌خورید می‌تواند بر احساس شما نسبت به زندگی و موقعیتتان تأثیرگذار باشد. اما چگونه؟

بیشتر مواد غذایی با تأثیر بر سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی این تأثیر را بر خلق و خوی ما می‌گذارند. یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی که در ایجاد حس شادی و انرژی اهمیت دارد، سروتونین است. غذاهایی وجود دارند که هضم و جذب و متابولیسم آن‌ها در نهایت به افزایش سطح سروتونین در بدن منجر می‌شود و از این رو مصرف آن‌ها در رژیم غذایی می‌تواند باعث تغییرات خلق و خو گردد.

سلنیوم و چربی‌های امگا 3 نیز از ترکیباتی هستند که مصرف آن‌ها در رژیم غذایی می‌تواند باعث تغییر احساسات به سمت شادی گردد. در اینجا به برخی از مواد غذایی اشاره می‌کنیم:

1. هیدراته باشید

نوشیدن یک لیوان آب هنگام بیدار شدن از خواب با شست و شوی مواد سمی تجمع یافته در دستگاه گوارش در طی یک شب، باعث احساس سرزندگی صبحگاهی خواهد شد. سعی کنید در فواصل متعدد حتی بدون احساس تشنگی آب بنوشید. بدن ما بعد از تلاش برای جبران تشنگی به مغز دستور تشنگی می‌دهد و ما به فکر نوشیدن آب می‌افتیم. از این رو نوشیدن آب به طور مرتب مانع خستگی زودرس بدن خواهد شد.

2. مصرف میوه در صبحانه

سعی کنید همراه صبحانه یک میوه نیز مصرف کنید. مقادیر بالای فیبر، آب و آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌ها و نیز بافت اسفنجی و سفت میوه‌ها، آن‌ها را به مواد غذایی شادی‌آور برای مغز تبدیل می‌کند.

3. مغزهای روغنی

آجیل و مغزها حاوی مقادیر بالایی از سروتونین هستند. البته از آنجایی که مقدار زیاد از هر چیزی بد است، دریافت مقادیر بالا سروتونین نیز می‌تواند سمی باشد. از این رو برای بهبود خلق و خو بهتر است روزی یک مرتبه از مغزها استفاده شود و به مقدار حداکثر نصف لیوان.

4. گردو بخورید

گردو نیز منبع بسیار خوب سروتونین است. گردو همچنین حاوی چربی‌های امگا 3 است که به پیشگیری از افسردگی و ایجاد حس شادی کمک می‌کند. وجود پروتئین و ویتامین‌ها B، روی، فسفر، منیزیم، آهن و کلسیم در گردو نیز از دلایل دیگری است که این ماده غذایی را به ماده‌ای شادی‌آور تبدیل کرده است.

5. سالاد گوجه‌فرنگی بخورید

گوجه‌فرنگی یک سبزی حاوی سروتونین است. به علاوه آنکه مقادیر بالایی از ویتامین C را نیز دارا می‌باشد. مصرف روزانه گوجه‌فرنگی در سالاد دلخواهتان می‌تواند باعث بهبود احساس و خلق و خو در شما گردد. به علاوه آنکه مقادیر بالای ویتامین C در آن، باعث افزایش جذب آهن غذا و درمان کم خونی می‌گردد. لازم است بدانید که کم خونی بیماری است که اگرچه درمان ساده‌ای دارد، ولی تأثیراتی بسیار مهم و متفاوت بر کل بدن می‌گذارد.

6. سالاد و سبزی‌های برگ سبز

کم خونی می‌تواند باعث افسردگی شود. اما خیلی وقت‌ها این کم خونی ناشی از اسیدفولیک است و در این شرایط هرچه قدر هم مکمل آهن یا غذاهای حاوی آهن مصرف کنیم این کم خونی درمان نمی‌شود. اسیدفولیک ویتامینی از گروه ویتامین‌های B است. مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند کمبود اسیدفولیک منجر به افسردگی می‌شود.

سبزی‌های برگ سبز منبع غنی از اسیدفولیک هستند. به همین دلیل اگر می‌خواهید چهره‌ای خندان و شاداب داشته باشید، هر روز مصرف سالاد و سبزی و مخصوصاً اسفناج، کلم بروکلی، نخودفرنگی و عدس را در برنامه غذایی خود داشته باشید.
گردو نیز منبع بسیار خوب سروتونین است. گردو همچنین حاوی چربی‌های امگا 3 است که به پیشگیری از افسردگی و ایجاد حس شادی کمک می‌کند

7. از خوردن اسفناج لذت ببرید

از خوردن اسفناج لذت ببرید. این سبزی منبع بسیار غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از هجوم آن‌ها به بافت‌ها و تخریب آن‌ها و عوارض این آسیب که یکی از آن‌ها می‌تواند احساس غم و افسردگی باشد جلوگیری می‌کند.

8. ماهی تن

مقادیر بالا امگا 3 در ماهی تن، آن را به ماده غذایی مناسب در بهبود خلق و خو تبدیل کرده است. بهتر است حداقل 2 وعده در هفته از این ماهی استفاده کنیم.

9. ویتامین D

مواد غذایی غنی از ویتامین D که باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می‌شوند، به خندیدن ما کمک می‌کند. ماهی قزل‌آلا، ساردین، ماهی تن، تخم‌مرغ و قارچ‌های خوراکی مواد غذایی غنی از ویتامین D هستند که مصرف روزانه آن‌ها می‌تواند بر خلق و خو تأثیرگذار باشد.

10. شیر

شیر نیز نوشیدنی است که وجود آن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند در ایجاد احساس آرامش مناسب باشد.

11- شکلات

شکلات نیز به عنوان یک ماده غذایی شادی‌آور در نظر گرفته می‌شود ولی یادآوری این نکته ضروری است که تمام فواید شکلات با مصرف شکلات تلخ و البته کم چرب و آن هم به میزان متعادل به دست می‌آید.

منبع: تبیان

کد خبر 236631
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز