دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

نگین فیروزه‌ای شمال غرب ایران این روزها هیچ حال خوشی ندارد، اما به هر قیمتی که شده باید آن‌را از خطر مرگ حتمی نجات داد.

دریاچه ارومیه که حالا تبدیل به شوره‌زاری عظیم شده، در گذشته‌ای نه‌چندان دور گستره‌ای آبی با جاذبه‌های طبیعی داشته که همیشه سرمنشأ زندگی در منطقه بوده است. البته اگرچه در 10سال گذشته روند خشک‌شدن دریاچه ارومیه به مرور شدت گرفته و کارشناسان محیط‌زیست نیز این مسئله را بارها به مسئولان محیط‌زیست کشور هشدار داده بودند، اما اقدامی صورت نگرفت تا امروز شمال غرب کشور شاهد بادهای نمکی و آسیب‌های ناشی از خشک شدن این دریاچه باشد. این درحالی است که در سال‌های اخیر راهکارهایی ارائه شده تا این دریاچه نجات یابد اما به گفته کارشناسان مجموعه‌ای از عوامل باید محقق شود تا این دریاچه احیا شود. تحقق این عوامل نیز نیاز به منابع مالی دارد و حالا خبر رسیده که رئیس‌جمهور دستور تأمین تمام منابع مالی مورد نیاز برای نجات دریاچه ارومیه را صادر کرده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اعلام خبر دستور رئیس‌جمهور برای تأمین منابع مالی احیای دریاچه ارومیه گفت:گزینه‌های زیادی برای احیای دریاچه ارومیه مطرح شده که انتقال آب از حوزه‌های دیگر یکی از گزینه‌هاست.به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تدیبر و امید، رحیم میدانی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان اعتبار مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه مشخص شده است، افزود: تأکید رئیس‌جمهور بر احیای دریاچه ارومیه بسیار زیاد است و کارگروه احیای دریاچه ارومیه نیز در موعد مقرر گزارش را تقدیم کرده است. وی ادامه داد: از لحاظ ساختاری یک سیستم متمرکزی تصمیمات احیای دریاچه ارومیه را پیگیری می‌کند و دولت هم قول مساعد برای تأمین منابع مالی داده است. میدانی با اشاره به اینکه همواره بحث دریاچه ارومیه مهم بوده است و در حال حاضر یک مقدار قرار است با برنامه‌تر پیش برویم اظهار داشت: تا زمانی که پروژه تعریف نشود نمی‌توان درخصوص میزان اعتبار مورد نیاز نظر داد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تأکید کرد: دولت اعلام کرده که وقتی پروژه تعریف شد عدد مشخصی را به ما بگویید تا ما هم منابع مالی را تأمین کنیم. به گفته وی، این منابع مالی باید از محل منابع دولتی تأمین ‌شود. وی ادامه داد: دریاچه ارومیه هیچ‌گاه فراموش نشده بود و فقط بحث این است که می‌خواهیم به احیای دریاچه ارومیه سرعت بدهیم البته یک مقدار شرایط خشکسالی کار را سخت کرده اما نظر دولت این است که به احیای دریاچه ارومیه سرعت داده شود. میدانی گفت: گزینه‌های زیادی برای احیای دریاچه ارومیه مطرح شده بود که انتقال از حوزه‌های دیگر، تغییر الگوهای کشت و افزایش راندمان آبیاری از گزینه‌های مهم است، بنابراین هرچقدر هم که تلاش کنیم خارج از این گزینه‌ها نخواهد بود.

میدانی تصریح کرد: محیط‌زیستی‌ها به جوانب زیست‌محیطی حساس هستند و تأکید آنها این است که این کار بدون مطالعه و ارزیابی‌ زیست‌محیطی نباید اجرایی شود. این حرف منطقی است چون در برخی موارد، اتفاقات مشابه رخ داده و آبی از حوزه‌ای به حوزه دیگر رفته است و مسائل زیادی رخ داده است.

این گزارش می‌افزاید، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در حالی از تأمین منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه خبر می‌دهد که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مهرماه گذشته از تصویب 18راهکار فوری در کارگروه نجات دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: با عملیاتی شدن این مصوبات ریزگردهای نمکی مهار می‌شود. ابتکار، پاکسازی آبراهه‌ها و نهرهای منتهی به دریاچه، تغییر الگوی کشت و آبیاری اراضی کشاورزی اطراف دریاچه و همچنین بازگشت بخشی از حقآبه این دریاچه را از سریع‌ترین راهکارها برای نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد که در اولویت نخست باید عملیاتی شوند.

 

کد خبر 236590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز