همشهری آنلاین: نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام جمهوری چک نشان داد که هیچ یک از احزاب این کشور موفق نشده‌اند اکثریت آراء لازم برای تشکیل دولت را به دست آورند و این امر به مذاکراتی با هدف تشکیل یک دولت ائتلافی خواهد انجامید.

راه دشوار سوسیال دموکرات ها در تشکیل دولت ائتلافی جمهوری چک

در این انتحابات سوسیال دموکرات‌ها با کسب تقریبا ۲۰ درصد آراء از دیگر رقبا پیشی گرفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتخابات دو روزه پارلمان جمهوری چک با هدف پایان بخشیدن به بحران سیاسی ناشی از فروپاشی دولت راست میانه به خاطر فساد گسترده و نارضایتی اقتصادی در این کشور برگزار شد اما در نهایت هیچ یک از احزاب موفق به کسب اکثریت آراء نشدند.

بر اساس نتایج منتشره از سوی دفتر آمار جمهوری چک پس از شمارش تمامی آراء، مشخص شد که شاخه چپ گرای سوسیال دموکرات‌ها 20.45 درصد آراء یا 50 کرسی از 200 کرسی مجلس عوام جمهوری چک را کسب کرده در حالی که متحد این حزب به نام کمونیست‌ها تنها 14.91 درصد یا 33 کرسی از این مجلس را به دست آورده است.

بوهوسلاو سوبوتکا، رهبر حزب سوسیال دموکرات‌ها با اشاره به این مساله که نتایج این انتخابات بدترین برای حزب از سال 1993 میلادی و پس از فروپاشی چکسلواکی سابق است، گفت: نتایج آن چیزی نیست که ما انتظارش را داشتیم.

در جمهوری چک مجلس عوام فرآیند قانونگذاری را تحت نظر و سلطه دارد و رهبر حزب قدرتمندتر به صورت کلی از سوی رئیس‌جمهوری این کشور دعوت می‌شود تا یک دولت جدید تشکیل دهد.

اما این بار کار به همین راحتی نیست چرا که از 24 حزب، هفت حزب ارشد بیشترین آراء را کسب کرده‌اند.

جنبش جدید میانه آنو (بله) موفق شد با کسب 18.65 درصد آراء یا 47 کرسی، در مکان دوم قرار بگیرد.

توماس لبدا، تحلیلگر با اشاره به مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند بدون این مذاکرات ادامه دهد.

انتخابات دو روزه پارلمانی جمهوری چک پس از انحلال دولت ائتلافی راست میانه پتر نکاس، نخست‌وزیری این کشور در ژوئن سال جاری میلادی در پی رسوایی جاسوسی و اتهامات فساد برگزار شد.

حزب محافظه‌کار نکاس به نام دموکرات‌های مدنی به طور کامل توسط رای‌دهندگان مجازات شد به طوری که تنها موفق شد 7.72 درصد آراء یا 16 کرسی از این پارلمان را کسب کند.

یکی از اعضای محاظه‌کار دولت نکاس نیز به نام TOP09 نیز 11.99 درصد آراء یا 26 کرسی را کسب کرد.

جنبش جدید پوپولیست به نام "طلوع دموکراسی مستقیم" نیز 6.88 درصد آراء و حزب دموکرات‌های مسیحی نیز پس از سه سال غیبت با 6.78 درصد آراء وارد پارلمان شدند. هر دوی این احزاب روی هم 14 کرسی در پارلمان جمهوری چک کسب کردند.

سوسیال دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند که آماده مذاکره درباره تشکیل یک دولت جدید یا هر حزبی بجز دموکرات‌های مدنی و TOP09 هستند.

رهبر حزب سوسیال دموکرات‌ها گفت: هدف ما تشکیل یک دولت باثبات است.

آخرین زمان حضور سوسیال دموکرات‌ها در قدرت به سال 2006 میلادی باز می‌گردد.

راه دشوار سوسیال دموکرات ها در تشکیل دولت ائتلافی جمهوری چک

شبکه خبری یورونیوز نیز در گزارش اعلام کرد حزب سوسیال دمکرات که به نتیجه درخشان تری دل بسته بود، راه دشواری برای تشکیل دولت ائتلافی در پیش دارد و باید به مذاکره با دیگر احزاب دست بزند.

در همین زمینه، بوهوسلاو سوبوتکا، رهبر حزب سوسیال دموکرات گفت: «به منظور تشکیل دولت با ثبات آینده جمهوری چک و با هدف مقایسه برنامه های انتخاباتی و اولویتهای سیاسی خود با دیگر احزاب، در نظر داریم در روزهای آینده با آن ها دیدار داشته باشیم.»

در این انتخابات، جبهه مردمی «آنو» با کسب تقریبا ۱۹ درصد آراء شگفتی آفرید و در جایگاه دوم نشست و به این ترتیب کار تشکیل دولت را برای سوسیال دموکرات ها که به کمونیست ها امید بسته بودند، دشوار کرده است.

آندره بابیس، رهبر حزب «آنو» که از نتیجه انتخابات شگفت زده شده، گفت: باور کردنی نیست که این تعداد به ما رای داده‌اند. هرگز چنین رقمی را انتظار نداشیم. از شما (رای دهندگان) متشکریم. فکر می‌کنم شما رای دهندگان ارزش مبارزات انتخاباتی ما را که در آن به کسی حمله نمی‌کنیم، درک می‌کنید.

رهبر حزب مردمی «آنو» اعلام کرده است که حاضر نیست در دولتی همکاری کند که به رهبری سوسیال دموکرات ها اداره می شود.

اما حزب کمونسیت جمهوری چک و نقطه امید سوسیال دموکرات‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی، با اختلاف کمی نسبت به حزب مردمی «آنو»، در جایگاه سوم قرار گرفت.

کد خبر 236543
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز