همشهری آنلاین: هجدهمین ماه گفتار بنیاد شمس تبریزی و مولانا با سخنرانی دکتر یحیی یثربی، این ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می‌شود.

نقاشی مولوی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بنیاد شمس تبریزی و مولانا، شخصیت سلوکی حضرت مولانا موضوع سخنرانی استاد یحیی یثربی در هجدهمین ماه گفتار است که روز دوشنبه ششم آبان ماه از ساعت ۱۷ برای نخستین بار در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) توسط بنیاد شمس تبریزی و مولانا و با همکاری این مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی، برگزار خواهد شد.

دکتر سید یحیی یثربی، استاد فلسفه و عرفان اسلامی، در زمینه‌ی نقد و نظریه­ پرداز در منطق، معرفت شناسی، فلسفه، عرفان و دین­ شناسی فعالیت می­‌کند و نیز، در نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه ایران و جهان اسلام آثار متعددی به چاپ رسانیده است.

از نظر او، تحول در زندگی سیاسی و اجتماعی مردم تنها با تحول در علوم انسانی امکان دارد چنا­که تحول در علوم انسانی هم باید از منطق و معرفت­ شناسی و فلسفه آغاز گردد.

تحصیلات ابتدایی‌اش در مکتب‌خانه روستای چراغتپه، در شمال تکاب آذربایجان غربی ابتدا قرآن آموخته، سپس با خواندن و نوشتن و ادبیات زبان فارسی آشنا شد؛ از سال 1335 در حوزه علمیه‌ زنجان به تحصیل علوم مقدماتی (صرف و نحو و منطق) پرداخته، سپس در سال 1337 وارد حوزة علمیه‌ی قم و از آن تاریخ تا سال 1344 در دو زمینه به تحصیل مشغول شد.

در اصول فقه و فقه که سطح را تمام کرده، و مدتی هم (اگرچه در مقیاس حوزه بسیار کم) از درس خارج مراجع تقلید بهره برده است .

در علوم عقلی، که شرح منظومه، شرح اشارات، و قسمتی از اسفار اربعه را خوانده است. او در دانشگاه نیز دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای فلسفه و حکمت اسلامی را در دانشکده الهیات دانشگاه تهران از سال 1346 تا 1358، گذراند.

یثربی در حوزه، در محضر حضرات آیات دوزدوزانی، ستوده، سبحانی، مکارم، مفتح، منتظری، سلطانی و در اواخر مرحوم علامه طباطبایی و در دانشگاه در محضر استادانی چون شهابی، زرّین‌کوب، ملکشاهی، مطهری، جلیلی، صاحب‌الزّمانی، آریانپور، یزدگردی، فلاطوری، حائری، تفضّلی، الهی‌قمشه‌ای و ... آموحته است.

از این محقق و پژوهشگر تاکنون ۵۲ عنوان کتاب تألیف، تجدیدچاپ، بررسی و نقد، تصحیح و ترجمه، ۳۳ مقاله و دهه‌ها پزوهش و گفت و گو منتشر شده است.

کد خبر 236330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز