هوشنگ ضیایی، کارشناس ارشد محیط‌زیست گفت: ۷۰درصد علل نابودی حیات‌وحش کشور مربوط به شکار بی‌رویه بوده و تنها ۳۰درصد آن به تخریب زیستگاه‌ها مربوط است.

شکار

هوشنگ ضیایی به ایسنا گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون تفنگ در دست مردم است که بلای جان حیات‌وحش کشور شده است. این استاد دانشگاه افزود: تعداد زیاد اسلحه در دست مردم به‌دلیل سیاست‌های غلطی بوده که دولت در چند سال گذشته به اجرا درآورده است. به‌عنوان مثال، چند سال پیش دولت اعلام کرد که به تمامی اسلحه‌های مجوزدار، جواز شکار می‌دهد که بر اثر آن، میلیون‌ها اسلحه وارد کشور شد و حتی براساس آنچه من شنیده‌ام کارخانه‌های اسلحه‌سازی ترکیه در آن زمان برای پاسخگویی به نیاز بازار ایران، شبانه‌روزی اسلحه تولید می‌کردند.

وی ادامه داد: متأسفانه بر اثر این سیاست بسیاری از افرادی که اصلا شکارچی نبودند هم صاحب تفنگ شدند و بدون درنظر گرفتن مسائل حرفه‌ای شکار مانند فصل و نوع حیوان به هر جنبنده‌ای شلیک کردند. این کارشناس ارشد محیط‌زیست گفت: حیات‌وحش کشور به‌گونه‌ای کاهش پیدا کرده که اکنون صدای کبک، پرنده بومی ایران که تا چند سال پیش به‌راحتی در همه جا به‌گوش می‌رسید، دیگر شنیده نمی‌شود. این استاد دانشگاه افزود: علاوه بر آن درحالی‌که تعداد شکارچی‌ها در کشور بسیار زیادشده، جمعیت محیط‌بانان ما، هم اندازه جمعیتی است که در زمان قبل از انقلاب بوده است. وی گفت: در عین حال سازمان حفاظت محیط‌زیست برای دادن مجوز شکار تحت فشار بوده و حتی در داخل خود سازمان نیز افرادی مدیران را در تنگنا می‌گذارند. این کارشناس ارشد محیط‌زیست افزود: در این بین روی مدیران استانی فشار بیشتری وجود داشته و اگر مدیری از صدور پروانه شکار امتناع کند، کار او را دلیل بی‌عرضه‌گی‌اش می‌دانند و این فشارها تا اندازه‌ای افزایش می‌یابد که مجبور به صدور مجوز می‌شود.

کد خبر 235448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز