گروه حوادث: اعضای یک باند که قصد داشتند سنگ قبر ۹۰۰ساله را ۳میلیون دلار به قاچاقچیان تایلندی بفروشند، در نقشه خود ناکام ماندند.

حوادث داخلی

8‌ ماه پیش گزارشی در اختیار یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت که نشان می‌داد اعضای باندی، یک کتیبه خطی نفیس را به تهران انتقال داده و قصد فروش آن به قاچاقچیان بین‌المللی را دارند. تیمی از ماموران، با دستور سرهنگ پاسدار محمد کربلایی حریری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور وارد عمل شدند و تحقیقات برای شناسایی قاچاقچیان را آغاز کردند. آنها در اقدامات اطلاعاتی دریافتند که سردسته‌باند، کتیبه باارزش را از تهران به بندرعباس منتقل کرده و تعدادی از قاچاقچیان عمانی نیز به آنجا رفته‌اند تا بعد از دیدن کتیبه، ارزش آن را تعیین کنند. ردیابی‌ها در این زمینه ادامه داشت تا اینکه مشخص شد سردسته باند تصویر کتیبه را با خود به کشور تایلند برده و این بار با قاچاقچیان تایلندی وارد معامله شده است.

بررسی‌ها نشان می‌داد که وی با این افراد بر سر قیمت 3میلیون دلاری به توافق رسیده و قصد فروش کتیبه به آنها را دارد. وقتی مشخص شد که اعضای باند قصد دارند کتیبه را به خارج از کشور منتقل کنند، مأموران یگان حفاظت بررسی‌های خود را ادامه دادند تا اینکه هفته گذشته بعد از گذشت 8‌ماه تلاش‌های شبانه‌روزی، سرانجام موفق شدند مخفیگاه این باند را در غرب پایتخت شناسایی کنند. در نخستین عملیات، یکی از اعضای باند دستگیر شد و با اطلاعاتی که وی در اختیار مأموران قرار داد در عملیاتی 8ساعته، 3عضو دیگر باند نیز به دام افتادند.

ما بی‌گناهیم!

متهمان بعد از دستگیری خود را بی‌گناه خواندند و مدعی شدند که از کتیبه و معامله 3میلیون دلاری خبر ندارند، اما وقتی شواهد را علیه خود دیدند، اعتراف کردند که کتیبه را در خانه‌ای پنهان کرده‌اند. مأموران بعد از ورود به این خانه، کتیبه را که لابلای رختخواب‌ها جاسازی شده بود، پیدا کردند.

کتیبه سلجوقیان

این شیء عتیقه در اختیار کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت و وی بعد از بررسی‌های تخصصی اعلام کرد که کتیبه دارای اصالت تاریخی و فرهنگی است و با خطوط کوفی نوشته شده است. این کتیبه که سنگ قبر بوده، متعلق به سال521 هجری قمری و دوره سلجوقیان است و 913سال قدمت دارد. از طرفی چون تمام حکاکی‌های آن‌که آیات قرآنی بوده به طرز ماهرانه‌ای روی سنگ حک شده، کتیبه ارزش بسیار زیادی دارد.

نقشه ناکام

در ادامه و در تحقیق از متهمان مشخص شد که 2نفر از آنها برادر هستند و با همدستی دوستان خود قصد معامله این کتیبه را داشته‌اند. سردسته باند نیز در توضیح ماجرا گفت: چند سال پیش کتیبه را در شهرستان یزد از یک پیرمرد معمار به‌صورت امانت گرفتم. قرار بود بعد از اینکه آن را فروختم به پیرمرد هم سهمش را بپردازم. وی ادامه داد: برای اینکه مطمئن شوم که کتیبه دارای اصالت است 2بار به بندرعباس رفتم و با قاچاقچیان عمانی ملاقات داشتم،. آنها بعد از دیدن کتیبه اعلام کردند که اصل است و قیمتی را مشخص کردند اما من به آنها نفروختم چون فکر می‌کردم قیمت کمی را مطرح کرده‌اند و قصد دارند سرم کلاه بگذارند.

وی افزود: درحالی‌که قصد داشتم مشتری مناسبی برای فروش عتیقه پیدا کنم، متوجه شدم که پیرمرد معمار فوت کرده است. او هیچ وقت به من نگفت که این سنگ قبر را چطور به‌دست آورده و من هم نمی‌دانم سنگ قبر چطور در اختیار او قرار گرفته است. مرد قاچاقچی افزود: بعد از آن تصمیم گرفتم به تایلند بروم و یک مشتری مناسب برای کتیبه پیدا کنم. برای همین از آن عکس گرفتم و در تایلند چند قاچاقچی پیدا کردم که برای خرید کتیبه مبلغ خوبی پیشنهاد کردند. قرار بود به ایران برگردم و با برداشتن کتیبه به تایلند بروم و آن را به قیمت 3میلیون دلار بفروشم اما من و اعضای باندم دستگیرشدیم و در نقشه خود ناکام ماندیم.

قاضی سیدسجاد منافی آذر، بازپرس شعبه 12دادسرای ناحیه5 تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت: در این پرونده خوشبختانه تلاش 8‌ماهه مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی نتیجه داد و این کتیبه نفیس و تاریخی پیش از اینکه از کشور خارج شود، کشف شد.
وی افزود: متهمان این پرونده نیز برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار مأموران پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفتند و بررسی‌ها درخصوص اینکه متهمان کتیبه را چگونه به‌دست آورده‌اند، ادامه دارد.

کد خبر 235419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز