همشهری آنلاین: رئیس سازمان ملی استاندارد گفت:‌ تا پایان سال حدود ۳ هزار قلم کالا مشمول رعایت استاندارد اجباری می‌شود.

نظام الدین برزگری

مهر نوشت: نظام الدین برزگری در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه 4 سال پیش فقط 600 قلم کالا استاندارد اجباری داشت، افزود: اکنون رعایت استاندارد اجباری برای 2450 قلم کالا اجرایی و مقدمات اجرای استاندارد اجباری برای 490 کالای دیگر فراهم شده است.

وی اضافه کرد: 1500 آزمایشگاه در سراسر کشور با سازمان ملی استاندارد برای بررسی کیفیت کالا همکاری می‌کنند.

برزگری گفت: اکنون همه خودروهای تولیدی کشور دارای ترمز ای بی اس هستند و در زمینه ایربک نیز تا پایان شهریور 80 درصد خودروها با دو ایربگ و 20 درصد با یک ایربگ تولید و شماره شده‌اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: 20 درصدی که با یک ایربگ تولید می شوند نیز باید تا پایان سال با دو ایربگ تولید شوند.

برزگری درباره صحت این آمار گفت: تهیه آمار به پلیس راهور واگذار شده است و پلیس آن را کنترل می‌کند.

وی با اشاره به روند اعطای علامت استاندارد به واحدهای تولیدی افزود: اگر واحدی شاخص‌های استاندارد را رعایت نکند پروانه آن تعلیق یا ابطال خواهد شد.

برزگری درباره کم فروشی برخی از شرکت‌ها به ویژه مواد غذایی گفت: کم فروشی بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان است و ما بر کیفیت نظارت می کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه این سازمان در حوزه ایمنی، سلامت، بهداشت و خدمات وارد شده است، اظهارداشت: هیچ شهربازی در کشور بدون مجوز سازمان ملی استاندارد حق بهره برداری ندارد.

برزگری درباره کنترل کیفیت کالاهای وارداتی گفت: کارشناسان این سازمان در مبادی ورودی کشور به ویژه در گمرک شهید رجایی که 40 درصد واردات از آن انجام می‌شود، حضور دارند و اگر کالاهای وارداتی گواهی سازمان‌های جهانی استاندارد داشته باشند و در نمونه برداری تصادفی از آنها مشکلی نباشد حداکثر در مدت 3 ساعت کالا ترخیص خواهد شد.

وی افزود: بحث استاندارد کالاهای صادراتی از نظر ما اهمیت بیشتری در مقاسیه با واردات دارد زیرا برای داشتن بازارهای جهانی باید کالاهای ما کیفیت مناسب داشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: برای شناساندن کالاهای خارجی به برچسبی برای معرفی آنها نیاز است.

برزگری گفت: درباره سرنگ‌هایی که در برخی رسانه‌ها شایعاتی مبنی بر آلوده بودن آنها مطرح شد، مسئله آلودگی مطرح نبود بلکه 5 نوع از سرنگ‌های وارداتی از نظر حجمی و فیزیکی مشکلاتی داشتند.

وی افزود: اکنون سه هزار کارشناس درباره استانداردهای جهانی نظر ایران را به جهان اعلام می کنند و در 400 کمیته تدوین استانداردهای جهانی عضو فعال و ناظر داریم.

برزگری گفت:‌ براساس ارزشیابی سازمان استاندارد، ایران در بین 165 کشور عضو این سازمان در سال 2012 رتبه 30 را کسب کرده است.

کد خبر 235119
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز