همشهری آنلاین: یک مقام ارشد سازمان ملل می‌گوید افغانستان در نبود حمایت بین‌المللی برای ایجاد شغل‌های جایگزین برای مردمش در حال تبدیل شدن به یک "دولت مواد مخدر تمام عیار" است.

Yury Fedotov

به گزارش رویترز یوری فدوتوف، رئیس د"فتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد" (UNODC) پیش از خروج نیروهای رزمی به رهبری ناتو در سال آینده، تصویری تیره و تار از مشکل مواد مخدر در افغانستان ترسیم می‌کند.

او می‌گوید حضور این نیروها حدود یک سوم سرمایه‌گذاری‌ها و شغل‌ها در افغانستان را تامین می‌کند، و شکاف به وجود آمده هنگام خروج این نیروها برای پیشگیری از بدتر شدن اوضاع باید پر شود.

فدوتوف در مصاحبه‌اش با رویترز می‌گوید بررسی ادواری UNODC که قرار است نتایج آن در این ماه منتشر شود، نشان خواهد که تولید تریاک نسبت به سال 2012 افزایش یافته است.

افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است که هروئین از آن ساخته می‌شود و به تامین مالی شورشیان طالبان کمک می‌کند.

فدوتوف می‌گوید: "وضعیت در حال بدتر شدن است، این موضوع آشکار و بسیار نومیدکننده است."

کارشناسان می‌گویند هنگامی که نیروهای خارجی در پایان سال 2014 این کشور را ترک کنند، در نبود پول و نیروهای هوایی آنها، دولت افغانستان نیاز به کمک بیشتری برای مبارزه با کشت خشخاش خواهد داشت.

به گفته فدوتوف مواد مخدر هزینه نیروهای شورشی را فراهم می‌آورند و پایداری منطقه‌ای و سلامت مردم در افغانستان را که بالاترین میزان اعتیاد در جهان را دارد، تهدید می‌کنند.

او می‌گوید: "افغانستان همچنین زمینه مساعدی برای فساد و سایر اشکال جرائم سازمان‌یافته فراملی دارد. این چالشی چندوجهی است و لازم است که ما با آن به عنوان مشکلی جدی برخورد کنیم.در غیر این صورت بدون حمایت بین‌المللی، بدون کمک‌های قابل‌توجه بیشتر، این خطر وجود دارد که این کشور در ادامه این روند به یک دولت مواد مخدر (narco-state) تمام عیار بدل شود."

پس از گذشت تقریبا 12 سال از تهاجم نیروهای به سرکردگی آمریکا به افغانستان بخش‌های گسترده‌ای از این کشور تحت کنترل طالبان است و نیروهای افغان هنوز به شدت مخصوصا در نواحی دورافتاده به شدت به حمایت نیروهای خارجی وابسته است.

ناتو قصد دارد پس از 2014 فقط نقش آموزشی و مشورتی در افغانستان داشته باشد، اما آمریکا و متحدانش هنوز درباره شمار دقیق نیروهایی که در این کشور باقی خواهند ماند، اظهار نظر نکرده‌اند.

فدوتوف می‌گوید اراده سیاسی برای مقابله با مشکل مواد مخدر در افغانستان وجود دارد، اما شمار فزاینده حملات و دستگیری‌ها و تلاش‌ها برای ریشه‌کنی مواد مخدر تا به حال نتوانسته است جلوی این موج در حال گسترش را بگیرد.

فدوتوف می‌گوید: "ما نتوانسته‌ایم اقتصاد جایگزینی در افغانستان ایجاد کنیم. با وجود همه تلاش‌های‌مان، حرکت در مسیر جایگزینی تجارت مواد غیرقانونی  با کالاهای قانونی سخت است."

کد خبر 234489
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز