گروه اقتصادی-رضا کربلایی: ایران رتبه نخست تورم جهان را در پایان سال‌جاری میلادی به‌دست خواهد آورد.

این را صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است. بر این اساس نرخ تورم در ایران در سال 2013میلادی به 42.3درصد می‌رسد.
به گزارش همشهری، صندوق بین‌المللی پول در آستانه نشست اخیر روسای کل بانک مرکزی دنیا در آمریکا گزارش خود از وضعیت اقتصادی جهان را منتشر و اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری میلادی همچنان منفی خواهد بود، نرخ تورم رو به افزایش خواهد گذاشت و بیکاری تشدید می‌شود.

تازه‌ترین برآورد این نهاد بین‌المللی از چشم‌انداز اقتصاد ایران حکایت از رشد منفی 1.5درصدی، تورم 42.3درصدی و نرخ بیکاری 13.2درصدی برای سال ۲۰۱۳ دارد، اما پیش‌بینی شده در سال آینده وضعیت شاخص‌های اقتصادی ایران روبه‌بهبود خواهد گذاشت. رشد اقتصاد ایران از نظر صندوق بین‌المللی پول در سال گذشته میلادی 1.9درصد برآورد شده بود و این نهاد در گزارش پیشین خود نرخ رشد اقتصادی کشورمان را در سال‌جاری میلادی 1.3 درصد پیش‌بینی کرده بود. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: اقتصاد ایران در سال 2014 از رکود خارج می‌شود و رشد 1.3درصدی را در این سال تجربه خواهد کرد. این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم ایران در سال‌جاری میلادی 42.3درصد پیش‌بینی می‌شود. بانک مرکزی ایران نرخ تورم در پایان تابستان امسال را 40.1درصد اعلام کرده است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که نرخ تورم اقتصاد ایران در سال 2014کاهش خواهد یافت و به 29درصد خواهد رسید. این نهاد بین‌المللی تأکید کرده که مشکل بیکاری در ایران نیز تشدید خواهد شد و درحالی‌که نرخ بیکاری در ایران طی سال گذشته میلادی 12.2درصد بوده است براساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی در سال‌جاری به13.2درصد افزایش خواهد یافت. این رقم در سال 2014نیز بالاتر خواهد رفت و به 14.5درصد خواهد رسید. صندوق بین‌المللی پول متوسط نرخ رشد اقتصادی خاورمیانه برای سال 2013 را 2.1درصد و متوسط نرخ تورم منطقه در این سال را 12.3درصد پیش‌بینی کرده است.

کد خبر 234476
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز