چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان در شرکت والت‌دیزنی تکنیکی را ابداع کرده‌اند که افراد به واسطه آن می‌توانند بافت را در تصاویر نمایشگرهای لمسی احساس کنند.

نمایشگر

براساس گزارش BBC، در این تکنیک هنگام لمس نمایشگر ارتعاشات ریزی برروی نمایشگر ایجاد می‌شود که کاربران می‌توانند از طریق این ارتعاشات برجستگی‌ها، لبه‌ها و حاشیه اجسامی که نمایش داده می‌شوند را احساس کنند.

به گفته متخصصان دیزنی درواقع این ارتعاشات انگشتان کاربران را فریب داده و حسگرهای سرانگشتان احساس می‌کنند که درحال لمس بافت یک سطح هستند.

این تکنیک که توسط متخصص پاکستانی‌الاصل دیزنی،‌علی اسرار و همکارانش در پتزبورگ ابداع شده، می‌تواند همان فرایندی را بازخلق کند که در هنگام لمس یک بافت واقعی رخ می‌دهد و انگشتان دست همانی را احساس می‌کنند که در زمان لمس سطحی حقیقی حس می‌کنند.

به گفته محققان، مغز انسان برجستگی و فرورفتگی را از اطلاعاتی که در اثر ایجاد کشش در پوست سرانگشتان دست ایجاد می‌شوند به صورت سه‌بعدی درک می‌کند. برای فریب دادن مغز محققان از ارتعاشات ریز برای ایجاد حس کشش برروی سرانگشتان دست استفاده کردند،‌به این شکل مغز تصور می‌کند که در حال لمس یک جسم است،‌درحالی که در حقیقت سطح نمایشگر کاملا صاف است.

محققان الگوریتم را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌توان از آن برای ایجاد حس بافت‌های مختلف استفاده کرد. در تصاویر ویدیویی که با استفاده از این تکنیک پخش شد افراد توانستند سطح یک سیب، عروس دریایی، آناناس، فسیل و تپه‌ها و دره‌های موجود برروی یک نقشه را حس کنند. هرچه تصویر از بافت‌های بیشتری برخوردار باشد،‌میزان ارتعاشات برای شبیه سازی بافت افزایش خواهد یافت.

کد خبر 234409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز