سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا اسکناس ۱۰۰ دلاری فناورانه‌ای را چاپ کرده‌است که از ویژگی‌های امنیتی متعددی برخوردار است،‌ویژگی‌هایی که می‌تواند جعل این اسکناس‌ها را برای سودجویان به یک کابوس تبدیل کند.

۱۰۰ دلار

براساس گزارش BBC، اسکناس‌های جدید 100 دلاری از نوار آبی‌رنگ سه بعدی ایمنی،‌طرح ناقوس شکل و لوگویی چاپی برخوردار است که به گفته مقامات بانک شبیه‌سازی این آنها بسیار دشوار است.

این ویژگی‌ها در کنار ویژگی‌های قدیمی اسکناس‌ها از قبیل واترمارک و نخ‌های امنیتی که در زیر نور فرابنفش می‌رخشند، امکان جعل کردن اسکناس‌ها را کاهش می‌دهند.

نوار سه‌بعدی امنیتی که در کاغذ اسکناس بافته شده و برروی آن چاپ نشده‌است، تصاویری از اعداد 100 را نمایش می‌دهد که با حرکت دادن اسکناس تغییر شکل می‌دهند. حرکت دادن اسکناس همچنین ناقوسی سبزرنگ را در میان نشان جوهری مسی‌رنگی که در سمت راست نوار آبی چاپ شده آشکار می‌کند. علاوه بر اینها،‌ عدد 100 که در گوشه سمت راست اسکناس چاپ شده از مسی به سبز تغییر رنگ می‌دهد.

دلار

این اسکناس جدید که تصویری از بنجامین فرانکلین برروی آن نقش بسته‌است،‌از چاپی برجسته برخوردار است که فرد می‌تواند تفاوت آن را با دیگر اسکناس‌ها از طریق لمس بافت اسکناس به خوبی احساس کند، برروی کاغذ این اسکناس حروف برجسته‌ای چاپ شده‌اند که بدون ذره‌بین نمی‌توان آنها را خواند.

این اسکناس جدید ایمن حاصل یک دهه مطالعه و تحقیق مشترک سازمان اطلاعات و وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده‌است. پیشرفت در نرم‌افزارهای طراحی و کپی‌کردن با وضوح و کیفیت بالا و چاپ و جعل کردن اسکناس‌ها را برای سود‌جویان به کاری ساده‌تر تبدیل کرده‌است و از سویی دیگر تشخیص اسکناس‌های جعلی را برای افراد خارجی و فروشندگان دشوارتر ساخته‌است.

مقامات آمریکایی می‌گویند جاعلان بیشتر به اسکناس‌های 100 دلاری علاقه نشان می‌دهند اما هنوز مشخص نیست ارزش 100 دلاری‌های جعلی در چرخه پولی چه مقدار است. سازمان اطلاعات آمریکا ارزش این اسکناس‌های جعلی را کمتر از 0.01 درصد از 1.1 تریلیون دلار سرمایه در گردش آمریکا تخمین زده‌است.

گفته می‌شود در سال گذشته نزدیک به 80.7 میلیون دلار اسکناس جعلی در داخل آمریکا و 14.5 میلیون دلار در خارج از آمریکا داد و ستند شده‌است. در همان سال 9.7 میلیون دلار اسکناس جعلی داخلی و 56.8 میلیون دلار اسکناس جعلی خارجی پیش از ورود به چرخه پولی آمریکا توقیف و ضبظ شدند.

کد خبر 234224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز