همشهری آنلاین: محققان موسسه اینترنت آکسفورد با استفاده از اطلاعات مرورگر میلیون‌ها کاربر اینترنتی درسرتاسر جهان نشان دادند که گوگل در میان ۶۲ کشور جهان محبوب‌ترین وب‌سایت به شمار می‌رود.

نقشه جدید کاربران فیس‌بوک

براساس گزارش میل‌آنلاین، گوگل به اندازه‌ای با زندگی روزمره مردم گره خورده است که امروزه بسیاری از آن در مکالمات خود به عنوان فعلی به معنای جستجو کردن استفاده می‌کنند. برهمین اساس، محققان موسسه اینترنت آکسفورد با استفاده از اطلاعات مرورگر کاربران در سرتاسر جهان نقشه‌ای از میزان محبوبیت این وب‌سایت ایجاد کرده‌اند.

براساس این نقشه،‌فیس بوک دومین وب‌سایت محبوب در جهان  است و وب‌سایت Baido به عنوان بزرگترین موتور جستجو در چین جایگاه سوم را در این نقشه از آن خود کرده‌است،‌ با این تفاوت که فیس‌بوک در میان 50 کشور وب‌سایتی پربازدید به شمار می‌رود اما Baido تنها در میان دو کشور وب‌سایتی پربازدید است.

نقشه

مارک گراهام از موسسه اینترنت آکسفورد به همراه تیمی از محققان تعداد میانگین تخمینی بازدید کنندگان وب‌سایت‌های مختلف را با تعداد تخمینی تعداد صفحاتی که در آن سایت‌ها از آنها بازدید شده را در هر کشور طی یک ماه جمع زدند.

این نقشه دوره زمانی جولای و آگوست را در سال جاری نمایش می‌دهد و در تدوین آن از اطلاعات شرکت آماری Alexa استفاده شده‌است. هررنگ در این نقشه نشان‌دهنده پربازدید‌‌ترین وب‌سایت در هر کشور است و هر سه کشور نیز به صورت میانگین نمایانگر یک میلیون کاربر هستند.

ابعاد این نقشه ابعاد حقیقی نیست زیرا مساحت هرکشور که در آن بیشتر از یک موتور جستجو استفاده شده، بزرگتر نشان داده شده‌است. رنگ گوگل در این نقشه قرمز است و فیس‌بوک به رنگ آبی، یاهو به رنگ بنفش، و Baido به رنگ سبز نمایش داده شده‌است.

همانطور که مشاهده می‌شود یاهو در کشور ژاپن و Baido در کره شمالی و چین پربازدید‌ترین وب‌سایت‌ها به شمار می‌روند. اکثریبت سایت‌های پربازدید را متورهای جستجو تشکیل داده‌اند اما فیس بوک نیز در برخی از کشورها در دسته پربازدید‌ها قرار گرفته است.

نقشه جدید کاربران فیس‌بوک

وب‌سایت روزنامه الوطن پربازدید‌ترین وب‌سایت در فلسطین،‌سرویس ایمیل Mail.ru محبوب‌ترین سایت در قزاقستان، شبکه اجتماعی VK محبوب‌ترین سایت در بلاروس، و موتور جستجوی Yandex محبوب‌ترین موتور جستجو در روسیه است.

به گفته محققان برتری گوگل و فیس بوک نسبت به هر وب‌سایت دیگری در شبکه آشکار و واضح است و می‌توان پیوستگی جغرافیایی جالب توجهی از این دو امپراطوری مجازی نیز مشاهده کرد. این وضعیت در آسیا پیچیده‌تر می‌شود، زیرا برخی از رقبای بومی توانسته‌اند دربرابر این محبوبیت کلان آمریکایی مقاومت کنند.

مناطق پایین‌تر از صحرای آفریقا توسط وب‌سایت Alexa پوشش داده نمی‌شوند با این‌همه کشورهایی مانند کنیا، ماداگاسکار، نیجریه، و آفریقای جنوبی همچنان تحت سلطه امپراطوری گوگل هستند اما غنا، سنگال و سودان فیس‌بوک را ترجیح داده‌اند.

از میان 50 کشوری که فیس بوک محبوب‌ترین وب‌سایت آنها بوده، گوگل در میان 36 کشور دومین وب‌سایت محبوب بوده و در میان 14 کشور دیگر نیز وب‌سایت یوتیوب که به گوگل تعلق دارد،‌دومین وب‌سایت محبوب است.

کشورهایی که گوگل در آنها پربازدید‌ترین وب‌سایت مشخص شده نیمی از جمعیت کاربران اینترنت جهان را در خود گنجانده‌اند، جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر. 50 کشور فیس‌بوکی متشکل از 280 میلیون کاربر اینترنتی هستند که رتبه کلی فیس‌بوک را پس از Baido  و گوگل تثبیت کرده‌اند.

کد خبر 233796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز