همشهری آنلاین: شرکت بتیز هاوایی از ساعتی رونمایی کرده که در قلب آن یک ساعت اتمی قرار گرفته که می توان آن را دقیقترین ساعت مچی دنیا توصیف کرد که در هر یک هزار سال تنها یک ثانیه را از دست می‌دهد.

ساعت قلب اتمی

به گزارش خبرگزاری مهر، بتیز هاوایی شرکت سازنده ساعت، یک نوع متفاوت از ساعت هوشمند تولید کرده که دارای قلب اتمی سزیم 133 است که یک ساعت اتمی را به یک گجت پوشیدنی تبدیل کرده است.

ساعت های اتمی که از سزیم 133 ساخته شده اند بسیار دقیق هستند. بهترین ساعت سزیمی تقریبا در هر 6000 سال به اندازه یک ثانیه خطا دارد.

ساعتهایی که با ساعتهای اتمی برای تنظیم زمان خود ارتباط برقرار می کنند سال‌ها پیش تولید شده اند اما تولید یک ساعت اتمی مچی یک مسئله جداگانه است.

براساس اعلام بتیز هاوایی این ساعت در هر دوره یک هزار ساله تنها یک ثانیه را از دست می دهد.

این شرکت همچنین اعلام کرده است که داخل این ساعت مچی یک ساعت اتمی در مقیاس یک تراشه است که توسط Symmetricon برای کاربردهای بزرگتر ساخته شده به همین دلیل است که هیچ کس تاکنون به تلفیق آن با یک ساعت مچی فکر نکرده بود.

این ساعت برای بستن روی مچ به اندازه کافی کوچک و سبک است.

بتیز هاوایی تصمیم گرفته صفحه این ساخت آنالوگ باشد تا این ساعت که دارای پیشرفته ترین فناوری ممکن است ظاهری بامزه پیدا کند.

ساعت اتم سزیم 133 که می توان از آن با عنوان دقیقترین ساعت دنیا نام برد با قیمت 12 هزار دلار به فروش خواهد رسید.

ساعت اتمی نوعی ساعت است که فرکانس تشدید استاندارد اتمی را به عنوان عنصر نگهداری زمان به کار می‌ گیرد. این ساعت‌ها دقیق ‌ترین ساعت و استاندارد فرکانسی بسامد شناخته شده ‌اند و به عنوان استانداردهای اولیه برای سرویس جهانی پخش زمان، برای کنترل فرکانس پخش برنامه ‌های تلویزیونی و سیستم‌های موقعیت موقعیت یاب جهانی همانند جی پی اس به کار می ‌روند. ساعت‌های اتمی از پرتو افشانی استفاده نمی‌کنند، بلکه از سیگنال‌های دقیق مایکروویو استفاده می ‌کنند. سیگنال‌های مذکور هنگامی تولید می‌ شوند که الکترونها در اتم‌ها سطح انرژی خود را دگرگون کرده و نور منتشر می‌شود.

کد خبر 233529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز