گروه حوادث: مهاجرت به اروپا و استرالیا وعده‌ای بود که مرد میانسال به طعمه هایش می‌داد تا آنها را فریب دهد.

متهم

این مرد با دریافت هزاران دلار از آنها، تنها چیزی که در اختیارشان قرار می‌داد، ویزا و مدارک تقلبی بود. این پرونده 27فروردین‌ماه سال‌جاری گشوده شد؛ زمانی که وکیل 3مالباخته نزد پلیس رفت و از فردی که به بهانه مهاجرت دست به کلاهبرداری زده بود، شکایت کرد. وی گفت: نخستین موکلم زوج جوانی هستند که اواخر سال 90تصمیم به مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی گرفتند.

آنها بعد از دیدن آگهی تبلیغاتی درخصوص اعزام افراد به اروپا به آدرس دفتر مورد نظر در شمال غرب پایتخت رفتند. مدیر دفتر مرد میانسالی به نام علی بود که خود را مشاور ارشد مهاجرت از اتحادیه اروپا معرفی کرد و با نشان دادن مدارک تقلبی و با چرب زبانی موکلین مرا اغفال کرد. وی افزود:

مشاور قلابی مدعی شد که با گرفتن چند هزار دلار معادل 120میلیون تومان می‌تواند زوج جوان و فرزندشان را به کشور انگلیس بفرستد. زوج جوان که هردو تحصیلکرده هستند با فروش اموالشان این پول را تهیه کردند و در اختیار مشاور قرار دادند. وی بعد از مدتی به آنها مدارک و ویزای شینگن تحویل داد و هر سه راهی تایلند شدند اما در آنجا متوجه شدند که همه مدارک و ویزای شینگن تقلبی است و آنها در فرودگاه دستگیر شدند. مدتی طول کشید تا از تایلند اخراج شوند و به ایران برگردند و حالا قصد شکایت دارند.

وی افزود: دومین موکلم زن جوانی است که او نیز قصد رفتن به انگلستان را داشت. او هم مانند نخستین مالباخته با دیدن آگهی به دفتر مرد کلاهبردار رفته بود و در آن زمان با پرداخت 65هزار دلار مدارک و ویزای شینگن جعلی گرفته بود. او پیش از اینکه راهی اروپا شود، از طریق شاکی اول فهمیده بود که تمامی مدارکش جعلی است و از سفر خودداری کرده بود. وی ادامه داد: سومین پرونده نیز متعلق به زوج جوانی است که قصد داشتند همراه فرزندشان به استرالیا سفر کنند.

آنها در حدود 120میلیون تومان به مشاور قلابی پول پرداختند و به کشور مالزی سفر کردند تا از آنجا به استرالیا بروند. آنها وقتی به مالزی رسیدند در فرودگاه مدارکشان را تحویل دادند که در آنجا مشخص شد ویزا و همه مدارک تقلبی است تا جایی که آنها 48ساعت در بازداشت بودند و همین باعث شد که فرزندشان دچار مشکلات عصبی شود و تحت درمان قرار بگیرد. وی ادامه داد: من از طرف شاکیان، از مرد کلاهبردار شکایت دارم و خواستار دستگیری او هستم.

اقامت بلژیک

بعد از شکایت وکیل جوان، تیمی از مأموران پلیس آگاهی پایتخت با دستور بازپرس دادسرای ناحیه2 تهران رسیدگی به این پرونده را آغاز کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که متهم پس از کلاهبرداری از طعمه هایش فراری شده و دیگر به محل کار خود برنگشته است. از همان زمان ردیابی‌ها برای دستگیری کلاهبردار فراری آغاز و حکم جلب وی صادر شد تا اینکه یکشنبه گذشته وی به دادسرا رفت و خود را معرفی کرد. همزمان، شکایت دیگری علیه وی مطرح شد و تعداد مالباخته‌های پرونده به 4نفر رسید.

چهارمین شاکی نیز در دادسرا گفت: من چند سال بود که در کشور بلژیک درس می‌خواندم، ‌مدتی قبل به ایران آمدم و ازدواج کردم. بعد از آن تصمیم گرفتم که همسرم را به بلژیک ببرم تا او هم در آنجا درس بخواند. برای همین به دفتر متهم در غرب تهران رفتم و 6میلیون تومان در مرحله اول به وی پرداخت کردم اما او هیچ اقدامی برای اعزام همسرم به بلژیک انجام نداد. هر بار که به سراغش می‌رفتم بهانه می‌آورد تا اینکه فراری شد. این در حالی بود که منشی دفترش مدتی بود برای انجام کاری به خارج از شهر می‌رفت تا اینکه متوجه شدم شکایت‌های دیگری نیز علیه او مطرح شده است.

ادعای بی‌گناهی

مرد 52ساله در جلسه تحقیق خود را بی‌گناه دانست و به قاضی گفت: من کلاهبردار نیستم و همه کارهایی که انجام دادم، قانونی بوده است. وی ادامه داد: من افراد مختلفی را به اروپا و استرالیا فرستاده‌ام و این اشخاصی که از من شکایت کرده‌اند می‌خواستند هر طور شده به شکل غیرقانونی به خارج از کشور بروند. وی افزود: حالا حاضرم هرچه پول در اختیارمن قرار داده‌اند را بپردازم اما نه به دلار.
به گزارش همشهری، برای این مرد قرار قانونی صادر شده است و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

کد خبر 233398
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز