گروه اقتصادی - محمد عدلی: یکشنبه هفتم مهر قیمت دلار در بازار ارز اندکی افزایش یافت تا ۴۵تومان بالاتر از ۳هزارتومان به فروش برسد.

روز شنبه با وجود رخدادهای سیاسی امیدوارکننده در جهت کاهش فشار تحریم‌ها، قیمت دلار حداکثر تا 2هزارو940تومان پایین آمده بود تا بازار بر مبنای اظهارات قبلی رئیس‌کل بانک مرکزی راجع به کف قیمت دلار، اجازه کاهش بیشتر بهای این ارز را ندهد. بازار ارز که طی 2 هفته گذشته در واکنش به رخدادهای سیاسی و افزایش ارتباطات بین‌المللی کشور با کاهش نرخ انواع ارز به‌ویژه دلار همراه شده بود و هر روز با انتشار اخبار خوشایند از حاشیه نشست عمومی سازمان ملل خود را بیشتر به نرخ رسمی دلار نزدیک می‌کرد، یکباره با اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد حداقل نرخ دلار شاخص جدیدی برای کنترل قیمت پیدا کرده است.

ولی‌الله سیف، نرخ 2هزار و 900 تومانی را کف قیمت دلار دانسته بود به همین دلیل فعالان بازار ارز اطمینان یافته‌اند که دولت قصد ندارد بهای دلار را پایین‌تر از این نرخ، قرار دهد. فضای بازار طی 2روز گذشته نیز نشان داد که شکسته شدن مرز 2هزارو900تومان به تابوی جدید بازار تبدیل شده است چراکه هرچه نرخ دلار از 3هزار تومان پایین‌تر می‌آید تمایل به خرید این نوع ارز توسط دلالان افزایش می‌یابد.

این موضوع مانع کاهش تقاضا و پیشی گرفتن عرضه می‌شود به همین دلیل شرایط برای کاهش بیشتر قیمت فراهم نمی‌شود. افزایش جزئی بهای دلار در کنار رشد 12دلاری قیمت طلا که روز شنبه، پیش از تعطیلی بازارهای جهانی رخ داد، شرایط را برای افزایش 20هزار تومانی قیمت سکه فراهم کرد تا سکه تمام بهار آزادی به 989هزار تومان برسد.

کد خبر 233060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز