یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: مدیر گروه دیده‌بان کوهستان از پاکسازی برخی رودخانه‌ها و محیط‌های کوهستانی از جمله دماوند، رودخانه‌ کرج و جاده‌ کرج- چالوس، مسیرهای پنج‌گانه‌ توچال در شمال تهران، ارفه کوه، کوه‌های هشتگرد، و پاکسازی غارهای گل زرد و دانیال و پراو خبر داد و گفت: این محیط‌ها به مناسبت بزرگداشت ۴مهر روز پاکسازی کوهستان و روز رودخانه‌ها (‌آخرین یکشنبه سپتامبر) توسط گروهی از کوهنوردان و فعالان و علاقه‌مندان محیط‌زیست پاکسازی شده است.

سدلتیان


عباس محمدی در گفت‌وگو با همشهری افزود: پاکسازی محیط‌های کوهستانی و رودخانه‌ها با آموزش همراه بوده و فعالان محیط‌زیست حین پاکسازی مسیرهای پرتردد کوهستانی تلاش کرده‌اند ورود مسئولانه به طبیعت را به شهروندان آموزش دهند.

آنطور که این فعال محیط‌زیست می‌گوید روز جمعه پنجم مهرجاری، بخشی از حاشیه‌ رودخانه‌ جاجرود در حوالی سد لتیان (لواسان) و منطقه‌ سنگ‌نوردی بندیخچال و بخشی از مسیر رودخانه‌ پس‌قلعه در شمال تهران با سازماندهی گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوهنوردان ایران و همیاری گروه‌ها و باشگاه‌های کوهنوردی تهران و لواسان پاکسازی شده که طی آن، ده‌ها کیسه زباله رها شده در طبیعت جمع‌آوری و از طبیعت خارج و به محل امحای زباله‌ها منتقل شده است.

محمدی با اشاره به ضعف فرهنگ‌سازی در زمینه محیط‌زیست گفت: استقبال درخور توجه کوه‌پیمایان از این برنامه‌ها نشان داد چنانچه برای حفاظت از محیط‌های کوهستانی و به‌طور کلی حفاظت از طبیعت برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی شود شهروندان از آن استقبال خواهند کرد. براین اساس انتظار می‌رود رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملی با توجه به حساسیت و شکنندگی محیط‌های کوهستانی برنامه‌هایی را برای اطلاع‌رسانی در این زمینه اختصاص دهند.

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان خاطرنشان کرد: محیط‌های کوهستانی حاشیه کلانشهر تهران بیش از سایر محیط‌های کوهستانی در معرض زباله قرار دارد زیرا هر هفته شمار قابل توجهی از شهروندان وارد این محیط‌ها می‌شوند. از این رو، انتظار می‌رود سازمان‌های متولی با برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از این محیط‌های کوهستانی را فراهم سازند. بدیهی است سازمان‌های مردم نهاد برای همیاری با سازمان‌ها و نهادهای متولی از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. وی در پایان نسبت به آلوده شدن مخزن سد لتیان هشدار داد و گفت: در محدوده این سد انبوهی زباله و نخاله‌ ساختمانی تخلیه شده علاوه براین، روزهای تعطیل صدها خودرو به این محدوده وارد می‌شوند و در نتیجه فشاری خارج از ظرفیت تحمل به این زیستبوم وارد می‌شود. از سوی دیگر، اختلاف‌ میان شهرداری لواسان و سازمان آب منطقه‌ای سبب شده که این محدوده به شکل شایسته‌ای مدیریت نشود و سد لتیان دچار آلودگی فیزیکی، شیمیایی و بصری شود؛ این درحالی است که سد لتیان یکی از منابع تأمین‌کننده آب آشامیدنی تهران است و ضرورت دارد مسئولان با تدوین برنامه‌‌ای جامع مانع ورود پساب‌ها و زباله‌ها به رودخانه‌ جاجرود شوند و بدین‌ترتیب سلامت آب سد لتیان را تأمین کنند.

 

کد خبر 232920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز