فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این که دکترین ما دفاعی و بازدارندگی است افزود: ما هیچ گاه شروع کننده جنگ نخواهیم بود ولی با هر تهدیدی در زمین و هوا مقابله می کنیم.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در مراسم رژه صبح گاه مشترک یگان های نمونه ارتش که امروز چهارشنبه در مرکز آموزش و پشتیبانی نزاجا برگزار شد با اشاره به سال های آغازین جنگ گفت: ملت ولایت‌مدار ما نشان دادند دین لغلغه زبان آن ها نیست بلکه در عمق درونشان نفوذ کرده است لذا در زمان جنگ نظامی و غیرنظامی برای دفاع از ولایت، قرآن و نوامیس راهی جبهه ها شدند و به صدای حسین زمانشان لبیک گفتند.

امیرپوردستان با بیان این که روزهای آغازین جنگ روزهای سختی بود افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی از این موضوع ناخرسند بود لذا تمام تلاش خود را گذاشت تا چیزی غیر از اسلام در اینجا مستقر شود اما چون موفق نشد تحریم های اقتصادی را در دستور کار قرار داد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: آن ها سیاست منزوی سازی علیه ایران به کار بردند همان سیاستی که علیه شوروی استفاده کرده بودند. همزمان بحث ترورهای کور و انفجارها را در کشور ما دنبال می کردند.

وی با بیان این که اولین گروه هایی که لباس رزم پوشیدند یگان های نیروی زمینی ارتش بود ادامه داد: لشکر 28 کردستان در سقز، بانه و سردشت و همینطور لشگر 81 زرهی کرمانشاه در پاوه در مقابل دشمنان ایستادند. علاوه بر این در همین زمان اول جنگ مجموعه هوانیروز بیش از 44 شهید خلبان و کمک خلبان داد.

به گزارش مهر، وی در ادامه با بیان این که درگیری های مرزی باعث شد ارتش و نیروی زمینی وظیفه حراست از مرزها را به عهده بگیرد افزود: یگان های ارتش در شرایطی در مرز مستقر شدند که از نظر عِده و عُده در شرایط خوبی نبود. سیاست های بنی صدر کمر نیروهای مسلح را شکسته بود. تغییر سربازی از دو سال به یک سال و سیاست های اشتباه از جمله این ها بود. اما ارتش با غیرت و روح تدین توانست مقابل 12 لشگر و 45 تیپ مستقل بعثی عراق بایستد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این که تیزپروازان هوانیروز کار شکار نیروهای دشمن را برعهده داشتند ادامه داد: آن ها اجازه پیش روی را از نیروهای دشمن گرفتند. در عرصه دریا نیز نیروی شجاع دریایی درسی به عراقی ها می دهد که آن ها تا پایان جنگ جرات سربرآوردن ندارند و این حرکت پاسخی بود به اعتماد امام در حالی که عده ای در آن زمان صدای انحلال ارتش را سر می دادند اما نگذاشت چنین اتفاقی بیفتد.

امیر پوردستان با بیان این جمله که ما اگر عملیات هشت ساله را مرور کنیم در تمامی عملیات ها نقش ارتش محوری است ادامه داد: بخش پدافند، نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی در تمامی عملیات ها محسوس بود. نیروی زمینی تنهایی 2.5 میلیون سرباز را آموزش و به جبهه ها فرستاد یعنی چیزی حدود 250 لشگر.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این که نیروی زمینی در طول هشت سال دفاع مقدس 46 هزار شهید تقدیم اسلام و ایران کرد افزود: امام در مورد نیروی زمینی می فرمایند نیروی زمینی قهرمان در همه حوادث در نوک پیکان بود و چهره استوار و شکست ناپذیر را از خود نشان داد.

پوردستان با اشاره به ویژگی های هشت سال جنگ تحمیلی گفت: اولین ویژگی این جنگ این بود که مدافع بودیم نه مهاجم. دشمن به بهانه کشورگشایی آمده بود تا انقلاب را از بین ببرد.

وی به یکی دیگر از ویژگی های جنگ اشاره کرد و گفت: از دیگر ویژگی های این جنگ این بود که رزمندگان ما مثل گلادیاتور وارد جنگ نمی شدند تا همه چیز را نابود کنند بلکه دکترین آن ها بر این مبنا استوار بود که بصیرت هایشان بر سلاح هایشان حاکم بود. شهید خلبان لشگری وقتی برای انحلال پل بغداد می رود متوجه می شود پل از جمعیت پر است پل را بمباران نمی کند. مسئولان ما فوق به او اعتراض می کنند و او می گوید من آمدم تا تاسیسات کشور را بزنم نه خود مردم را.

پوردستان ادامه داد: ما در آن جنگ قصد کشورگشایی نداشتیم. درست است در سال سوم جنگ وارد خاک عراق شدیم اما این به جهت کشورگشایی نبود.

فرمانده نیروی زمینی با بیان این که ما برای رسیدن به اهداف از هر وسیله ای استفاده نکردیم ادامه داد: نیروهای مسلح ما به جز تکیه بر داشته های خود و خدا به چیز دیگری تکیه نداشت. امروز نیروهای مسلح به برکت تجربه سال های جنگ با تدوین دکترین عملیاتی و بهره مندی از سلاح های پیشرفته بومی از قابلیت بالایی برای دفاع برخوردار است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این که دکترین ما دفاعی و بازدارنگی است افزود: ما هیچ گاه شروع کننده جنگ نخواهیم بود اما با هر تهدیدی در زمین و هوا مقابله می کنیم.

امیر پوردستان ادامه داد: ما دوست داریم برای ملت برج، دژ و بارو باشیم تا ملت آسایش داشته باشند و بتوانند به حرکت پیش رونده خود ادامه دهند. لذا در این زمینه خود را نیازمند بیانات حکیمانه مقام عظمای ولایت و ملت شریف ایران می دانیم.

 

کد خبر 232479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز