گروه شهری: دوشنبه اول مهر در حالی که شهر با آغاز فعالیت از بامداد گویا از خواب تابستانی بیدار شده بود،پلیس راهور تهران وضعیت تردد در معابر در روز نخست مهر را بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

ترافیک

مرکز کنترل ترافیک تهران در اولین ساعات بامدادی میزبان آخرین جلسه ستاد استقبال از مهر بود. این ستاد از مرداد سال‌جاری هماهنگی‌های میان بخشی در پایتخت را هدف قرار داده تا شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی، اورژانس، آتش‌نشانی و سایر نهادهای دخیل در شهر را برای مدیریت یکپارچه شهر پشت‌یک میز بنشاند. مرکز کنترل ترافیک پایتخت نیز یکی از نهادهای عضو ستاد استقبال است که نخستین ترافیک سال تحصیلی را به ثبت رساند.

دقایقی بعد اعلام می‌شود نخستین حادثه رانندگی در تقاطع بزرگراه‌های نیایش و کردستان رخ داده و یک دستگاه پراید، واژگون شده است اما خوشبختانه تصادف جرحی بوده و راننده‌ای که به‌علت خواب آلودگی و سرعت بالا تصادف کرده، زنده است. نخستین حادثه ختم به خیر می‌شود اما دردناک است که هر روز 5هزار سرعت غیرمجاز توسط دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک به ثبت می‌رسد.

نمایندگانی از دولت، شهرداری، راهنمایی و رانندگی و رسانه‌ها در مرکز کنترل ترافیک حضور دارند. رحمت‌الله حافظی و محمد مهدی تندگویان نمایندگان شورای شهر تهران نیز در جلسه هستند. سیدجعفر تشکری هاشمی پشت‌میز می‌نشیند و سخن آغاز می‌کند: امروز اول مهر، روزی است که زحمات شهرداری و همه نهادهای دخیل به نتیجه می‌رسد تا تهران 700کیلومترمربعی در بخش ترافیک مدیریت شود. وی از بازسازی اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو می‌گوید. اینکه از ساعت5:30 همه ناوگان شهری با تمام امکانات و تجهیزات به‌کار گرفته شده است. تعداد واگن‌های مترو در حالت عادی حدود 1030عدد است اما به گفته معاون شهردار تهران، برای روزهای نخست‌ماه مهر به‌رغم تحریم‌ها و مشکلات بازسازی ناوگان، 1100واگن در مترو خدمت‌رسانی می‌کنند.

ساعت هنوز به 7:30 نرسیده است که نخستین گزارش سال تحصیلی از وضعیت ترافیکی شهر اعلام می‌شود: ترافیک صبحگاهی نسبت به روزگذشته نیم ساعت زودتر شروع شده اما به‌جز چند مورد خاص در طول معابر هیچگونه انسدادی وجود نداشت و انضباط خوبی بر ترافیک معابر حاکم است.

تشکری با استناد به این گزارش به‌کارگیری ابزار کنترل هوشمند را لازمه اداره شهر می‌داند؛ ابزاری که گزارش‌هایی از این دست را هر روز و هر ساعت از رادیو و نقشه اینترنتی مرکز، به سمع و نظر شهروندان می‌رساند. اکنون تمام بزرگراه‌ها به دوربین ثبت تخلف مجهز شده و تخلفات در کمتر از 72ساعت در کارنامه متخلفان ثبت می‌شود.

امروز با دارا بودن بیش از 700کیلومتر فیبرنوری شهرداری سطح شهر را با وضوح کامل رصد می‌کند. بیش از هزار دوربین نظارت تصویری کنترل معابر شهر را انجام می‌دهند. 5مرکز کنترل ترافیک محلی با ابعادی کوچک‌تر از مرکز کنترل ترافیک شهرداری در 5 منطقه اصلی تهران رصد اطلاعات را برعهده دارند. 400تقاطع تهران از طریق سیستم هوشمند کنترل می‌شود. بیش از 700دوربین مبادی ورودی و خروجی محدوده طرح ترافیک را کنترل می‌کنند. تمامی پایانه‌های تاکسیرانی زمان ورود و خروج و میزان کارکرد تاکسیرانان را از طریق سیستم هوشمند ثبت می‌کنند و صددرصد شبکه اتوبوسرانی به GPS مجهز شده و شهروندان می‌توانند در تمام ایستگاه‌ها از برنامه حرکت اتوبوس‌ها با خبر باشند. همچنین 6هزارو500 راننده سرویس مدارس آموزش نیمروزه دیدند.

ساعت 8 نخستین گزارش از ترددها در مترو منتشر می‌شود. در روز نخست مهر مترو نسبت به روز مشابه سال قبل با 28درصد افزایش مسافر مواجه بوده که این امر به‌دلیل توسعه خطوط ایستگاه‌ها و افزایش ناوگان بوده است. ناوگان مترو دیروز از ساعت 5 تا 6 صبح 50درصد نسبت به همین زمان در روز مشابه در سال قبل با افزایش مسافر مواجه شد و ساعت 6 تا 7 صبح 23درصد و 7 تا 8 صبح 27درصد افزایش مسافر داشته است.

سردار رحیمی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز گزارشی برای جلسه آماده کرده است. وی می‌گوید: از روز نخست مهر بالغ بر 2میلیون نفر به جمعیت سفرهای شهری افزوده شده‌اند. به علاوه ورودی‌ها و خروجی‌های طرح نیز با سختگیری‌های لازم کنترل می‌شود تا از ورود متخلفان جلوگیری شود. پلیس همچنین برنامه کاملی برای ترافیک مقابل مدارس درنظر گرفته است که استقرار نیروها در محدوده مدارس از آن جمله است. رحیمی سخنان خود را در یک جمله خلاصه می‌کند: وضعیت تردد در معابر در روز نخست مهر بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

صارمی معاون شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نیز سخنگوی دیگر جلسه است. به گفته این مقام دولتی ساعت کار ادارات و مدارس گرچه در روزهای نخست مهر تلاقی پیدا کرده اما اگر وضع تا پنجم مهر به این منوال ادامه یابد، نسبت به جابه‌جایی ساعت کاری یکی از این مراکز اقدام می‌شود. لزوم نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز آخرین محور مورد اشاره ستاد استقبال از مهر92 در مرکز کنترل ترافیک است که باید دولت و شهرداری به آن اهتمام ورزند.

کد خبر 232236
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز