همشهری‌آنلاین: یخ دریاهای قطب شمال خیلی زودتر از آن چه تاکنون تصور می شد، ذوب خواهد شد. قسمت عمده این یخ‌ها نیز ظرف یک تا دو دهه آینده از میان خواهد رفت.

ذوب یخ‌ها

امروزه گرمایش جهانی یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین مسائل و چالش‌های موجود بشر است. گرمایش جهانی بر طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده پیامدهای بسیاری دارد که ذوب شدن یخچال‌ها در سراسر دنیا و صفحه‌های یخی در دو قطب زمین یکی از آنها است.

مسئله‌ای که منجر به پیچیده‌تر شدن مسئله گرمایش جهانی در کره زمین شده است. در حال حاضر، یخ دریای قطب شمال در سال 2013 رتبه ششم را از نظرکمترین و حداقل مقادیر ثبت شده­ را دارا است.

بر اساس گزارش مرکز داده­های یخ و برف دانشگاه کلورادو در بولدر(NSIDC) که توسط ناسا حمایت می­شود، بعد از یک تابستان سرد غیرعادی در عرض­های جغرافیایی شمالی، یخ­های دریای شمال در تابستان به حداقل میزان سالانه در سال 2013 رسیده­ است. تحلیل داده‌­های ماهواره­ای توسط NSIDC و NASA نشان داده است که مساحت یخ دریای شمال پس از انقباض به 10/5 میلیون کیلومتر مربع رسیده است.

البته این میزان به طور قابل ملاحظه­ای بیشتر از حداقل میزان ثبت شده است که در 16 سپتامبر سال گذشته ارائه شده و41/3 میلیون کیلومتر مساحت داشت. این مقدار نصف میزان، میانگین­ سال‌های 1981 تا 2010 است.

 دانشمندان پیش بینی می‌کنند؛ اقیانوس منجمد شمالی حتی می‌تواند، ظرف 20 سال آینده در ماه‌های تابستان خالی از یخ شود.

این مسئله، تاثیرات مهمی بر روی آب و هوای سیاره  زمین خواهد داشت. به گفته جولین استروو، دانشمند و محقق در مرکز داده‌های ملی برف و یخ،  پوشش یخ قطب شمال اساسا در حال تغییر است و روند کنونی باعث نازکتر و کمتر شدن لایه‌های یخ خواهد شد.

حتی برخی از دانشمندان نظری فراتر از آن دارند، برای مثال پروفسور پیتر واهاماس از دانشگاه کمبریج پیش بینی کرده است که با توجه به روند کنونی، فروپاشی اقیانوس منمجد شمالی در حال رخ دادن است و  ممکن است، ظرف مدت چند سال آینده کاملا نابود شود.

از طرفی، آب شدن یخ‌های قطب شمال نه تنها برای تولید انرژی مهم است بلکه برای حمل و نقل انواع کالاها هم ضروری است. گرم شدن هوا، امکان باز شدن مسیرهای حمل و نقل کالا را در قطب شمال تا سال 2050 را امکان پذیر می‌کند.

ذوب یخ‌های قطب شمال

ذوب یخ‌های قطب شمال یک راه مستقیم و سراسری برای نقل و انتقال کالا از آسیا به سواحل شرقی آمریکا ایجاد می‌کند که سریع‌ترین راه ممکن برای حمل و نقل است. این مسیر در حال حاضر غیرقابل دسترس است، ولی با روند سریع ذوب یخ‌ها شاید به همین ‌زودی‌ها آمریکای‌ها، خط حمل و نقلی خود را راه‌‌اندازی کنند!

از اواسط قرن مسیر قطب شمال به مسیری که از نظر تجاری قابل اعتماد است، تبدیل شده است. جایی که با گرم شدن آب و هوا انتظار می‌رود، مسیرهای جدید دریایی بیشتری باز شوند.

در میان، بحث‌های، گرم شدن کره‌ زمین و ذوب یخ‌های قطبی برخی از کشورها منتظر نتایج ذوب یخ‌های قطب شمال هستند. چرا که نتیجه آب شدن یخ های قطب شمال، باعث ایجاد یک صنعتی بالقوه در قطب شمال خواهد شد.

به عبارتی، با آب شدن یخ‌های قطب شمال مسیرهایی ارتباطی تجاری بسیاری ایجاد می‌شود. مسیرهایی چون؛ تنگه برینگ در اروپا که به بازارهای آسیایی و... وصل خواهد شد.

ذوب سریع یخ‌های قطب شمال واضح‌ترین نشانه تغییرات آب و هوایی جهان است. ذوب یخ‌های این منطقه روی آب و هوای سراسر نیمکره شمالی، اکوسیستم‌ها و دسترسی‌های اقتصادی تاثیر بسیاری دارد.

درک و شناخت این تغییرات به ما کمک می‌کند تا تصویر دقیق‌تری از آن چه پیش رو داریم، داشته باشیم. تصاویری که به ما کمک می‌کند تا بهتر با این پدیده‌ها هماهنگی پیدا کنیم.

منبع: science

کد خبر 232122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز