گروه سیاسی: حسن روحانی صبح اول مهر برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد عازم نیویورک می‌شود.

این نخستین سفر روحانی به آمریکا در قامت رئیس‌جمهور ایران است. قرار است روحانی بامداد سوم مهر‌ماه و در جمع سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد سخنرانی کند. همچنین روحانی در اجلاس خلع‌سلاح اتمی که در روز چهارم مهر‌ماه برگزار خواهد شد، به‌عنوان رئیس جنبش غیرمتعهدها سخنرانی خواهد کرد. او قرار است در جمع وزرای خارجه عضو جنبش عدم‌تعهد نیز سخنرانی داشته باشد.

روحانی البته پیش از سفر به نیویورک زنگ آغاز سال تحصیلی جدید را هم به صدا در می‌آورد. اما در همین حین که روحانی برای به‌صدا در آوردن زنگ سال نو تحصیلی راهی یکی از مدارس تهران می‌شود، هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر، محمد جواد ظریف با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می‌کند. این دیدار که قرار است ساعت 9صبح امروز برگزار شود نخستین دیدار وزیر امور خارجه کشورمان که این روزها عنوان جدید مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را هم یدک می‌کشد با مسئول پرونده هسته‌ای ایران در اتحادیه اروپاست و می‌توان از آن به آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای تعبیر کرد؛ هرچند که مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان این دیدار را به‌معنای مذاکره با 1+5نمی‌داند و می‌گوید که این دیدار نخستین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است اما مشخص است که ظریف و اشتون در این دیدار حرفی مهم‌تر از موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان ندارند تا به هم بزنند.

بنابراین می‌توان این دیدار را هم نوعی مذاکره هسته‌ای دانست.خصوصا که وزرای خارجه عضو 1+5 چهارشنبه این هفته در نیویورک جلسه دارند و اگرچه هنوز قرار نیست از ایران نماینده‌ای در این نشست حاضر باشد، اما بدون شک موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان هم یکی از بحث‌های جدی در این جلسه خواهد بود. خصوصا اینکه این جلسه ساعاتی بعد از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد و احتمال تأثیر سخنان رئیس‌جمهورمان بر فضای این نشست دور از ذهن نخواهد بود.

اتفاقا خانم اشتون 26مرداد‌ماه 1392در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان گفت‌وگو کرد و در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار امیدواری کرد هر چه سریع‌تر مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 مجددا از‌سر‌گرفته شود. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان هم در آن گفت‌وگو خطاب به خانم اشتون وجود اراده سیاسی جدی در به رسمیت شناختن حقوق حقه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تأمل و فکر نو در مورد مسئله هسته‌ای ایران را شیوه‌ای مناسب برای حل و فصل این مسئله توصیف کرد.

کد خبر 232074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز