یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مجموعه شعر"برف تا کمر در تاریکی نشسته" منتشر شد.

hassan homayun

مجموعه‌ی شعر "برف تا کمر در تاریکی نشسته" مجموعه شعر حسن همایون،شاعر و روزنامه‌نگار حوزه ادبیات است که در دو بخش تدوین شده.

شعرهای این کتاب مجموعه‌ای ازسروده‌های یک دهه‌ اخیر همایون است. عموم شعر‌های مجموعه بلند هستند و در قالب آزاد، در ساختار‌هایی اپیزودیک، دایره‌ای و پایان باز.

حسن همایون درباره کتابش گفت:"زاویه‌ دید‌های متنوعی در شعر‌ها هست. در این مجموعه تلاش کرده‌ام ساختار‌هایی متفاوت، خلاق و اثر‌گذار را در اجرای شعر‌ها رقم بزنم. تشخیص این‌که تا چه اندازه موفق بوده، دیگر به عهده‌ مخاطب است."

کتاب را نشر مرواید چاپ کرده‌است.

همایون ادامه داد: مجموعه‌ی "برف در تاریکی نشسته" به مادرم و زن‌های سرزمینم تقدیم شده‌است؛ این کارم  صرفا یک ادای دین به مادرم و قدر‌دانی از ایشان نبوده‌است. بلکه من به عنوان یک شهروند ایرانی نسبت به مسائل جامعه‌ام دغدغه‌ دارم و همواره از هر دری می‌رفتم با پرسش‌های تازه‌ای به سوی شعر‌ها و نوشته‌هایم بر می‌گشتم. و ادبیات را جای طرح این دست دغدغه‌ها می‌دانم. دغدغه‌های کاملا شخصی‌ که به مسائل کلان و بزرگ اجتماعی گره خورده‌است. یکی از این جهت مجموعه‌ شعرم را به جامعه‌ بزرگ زن‌های هم‌وطن تقدیم کردم؛ دیگر آن‌که "زن" از مهم‌ترین "ابژه‌های" نوشتاری‌ام در این کتاب است. اگر بنا باشد توضیحی بدهم از نظر من ِ مولف، کتاب بر اساس دو ابژه‌ "زن" و "تاریکی" در حرکت است. "زن"  را در شعر‌های این کتاب به "ابژه‌ای" صرف برای ستایش و تحسین‌شدن در حد یک شی، مانند گلدان کنار پنجره پایین نیاورده‌ام؛ برخلاف سنت شعر غنایی فارسی که یک‌سره "زن" را تا حد یک شی‌ پایین آورده است.من سعی کرد‌ه‌ام خلاف این راه را بروم. مثلا در شعر "بندر‌گاه" به وضوح این رویکرد دیده می‌شود؛ "زن" ترس، تشویش، نگرانی، بی‌خوابی و... دارد. سعی کرده‌ام از نگاه کلیشه‌ای به "زن" و شعر تغزلی گذر کنم و مخاطب را با لایه‌های درونی ترس‌ها، تشویش‌ها، تنهایی‌ها، کمدی‌ها و اضطراب‌های زن و مرد معاصر ایرانی روبه‌رو کنم."

 کتاب برف تا کمر در تاریکی نشسته در برگیرنده‌ 50شعر بلند است.

این شاعر گفت:"شعر‌های این کتاب فقط کشف‌محور نیستند و در چند کلمه‌ روزمره خلاصه نمی‌شوند، همچنین ساختار دراماتیک اعم از روایی، اپیزودیک دارند؛ طبیعی است با چنین رویکردی نمی‌توان شعر‌های مجموعه را ذیل نحله‌ کوتاه‌نویس‌های صرفا کشف‌محور طبقه‌بندی کرد، به اقتضاء خَلق، شعر شکل‌اش را پیدا کرده‌است. در این تلقی از شعر که گفته شد، "کوتاه" و "بلند"بودن شعر ملاک ارزش‌گذاری‌های زیبایی‌شناسی نیست. پرهیز از تحمیل چیزی بیرون از متن، از استراتژی‌های این مجموعه است."

 چهارشنبه‌ها، خاطره‌ تاریک رفتن را از یاد نمی‌بریم،، شعر شیراز،بالکن، زن‌ها برای همیشه از تاریخ کوچ می‌کنند،سه اپیزود درهم بافته از طناب وپ یشانی مردها سال‌هاست در فکر غرق شده! عنوان تعدادی از شعر‌های این مجموعه است.

این اثر در 124 صفحه، در شمارگان 1100 نسخه به قیمت شش‌هزار و 900 تومانچاپ شده و در این هفته به پیش‌خوان کتاب‌فروشی‌ها می‌آید.

حسن همایون سال 1361 در مرودشت به دنیا آمده و در یک دهه‌ اخیر با رسانه‌های مختلفی در حوزه‌ ادبیات و کتاب کار کرده است. شعر‌ها و داستان‌های او پیشتر در رسانه‌های مکتوب و آن‌لاین حوزه ادبیات منتشر شده.

کد خبر 232004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز