شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۸

همشهری آنلاین: یک تیم از دانشمندان دپارتمان زیست شناسی ملکولی و زیست فناوری دانشگاه شفیلد پس از ارسال یک بالون با طراحی ویژه به ۲۷ کیلومتری استراتوسفر طی بارش اخیر شهابی ارگانیسم‌های کوچکی کشف کرده‌اند که احتمال می‌رود منشا آن فضایی باشد

راز حیات فرازمینی پس از بارش شهابی

به گزارش خبرگزاری مهر، بالون طراحی شده دانشمندان از نزدیکی چستر به فضا پرتاب شد و دربرگیرنده میکروسکوپ‌هایی بود که وقتی بالون به ارتفاع 22 و 27 کیلومتری رسید فعال شده و بررسی خود را آغاز می‌کرد.

این بالون نزدیکی ویکفیلد سالم فرود آمد.

دانشمندان پس از فرود این بالون کشف کردند که تکه‌ای دیاتوم (گروهی از آغازیان) و موجودات بیولوژیکی نامتعارفی از استراتوسفر به دست آورده‌اند که همه آنها بزرگ‌تر از اندازه‌ای بوده که بتوان گفت متعلق به سیاره زمین هستند.

استراتوسفر دومین لایه بزرگ اتمسفر است که بالای تروپوسفر و پایین مزوسفر قرار دارد.

میلتون وینرایت رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت که این نتایج می‌تواند انقلابی باشد، اگر حیات در فضا وجود داشته باشد باید دیدگاه خود را نسبت به بیولوژی و تکامل به طور کامل تغییر دهیم.

دانشمندان اظهار داشتند هنگام نمونه برداری و پردازش تمام دقت خود را نسبت به وجود آلودگی به کار برده‌اند. این گروه اطمینان دارند که منشاء این ارگانیسم‌های بیولوژیکی به استراتوسفر می‌رسد.

وینرایت گفت: اکثر مردم تصور می‌کنند که این ذرات بیولوژیکی باید از زمین به استراتوسفر رسیده باشند اما دانشمندان اتفاق نظر دارند که ذره‌ای به اندازه ذره کشف شده نمی‌تواند خود را بالا کشیده و به ارتفاع 27 کیلومتری زمین رسیده باشد. تنها استثناء این مورد انفجار آتشفشانی شدید است که چنین مسئله‌ای ظرف سه ساله اخیر از زمان انجام این نمونه برداری‌ها مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: بدون مکانیسمی که از طریق آن ذرات بزرگی چون این ذره کشف شده بتوانند خود را به استراتوسفر منتقل کنند، تنها نتیجه گیری که می‌توانیم داشته باشیم این است که این موجودات بیولوژیکی از فضا آمده‌اند، نتیجه گیری‌های ما نشان می‌دهد که حیات از فضا به زمین رسیده و حیات به این سیاره محدود نشده است.

این تیم تحقیقاتی امیدوار است که بتواند نتایج این تحقیقات را بسط دهد و آنها را با انجام آزمایش‌های دیگری که در ماه اکتبر انجام می‌شود قطعی‌تر کند.

در ماه اکتبر بارش شهابی مرتبط با دنباله دار هیلی صورت گرفت و در استراتوسفر حجم زیادی از غبار کیهانی به وجود آمد. این دانشمندان امیدوارند که ارگانیسم‌های بیشتری در این تاریخ کشف کنند. بارش شهابی در هنگام عبور سیاره زمین از میان توده‌ای از ذرات در فضا رخ می‌‌دهد. در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزند.