همشهری آنلاین: یک بازبینی جدید بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین B ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

vitamins

به گزارش لایوساینس پژوهشگران 14 کارآزمایی بالینی شامل حدود 50000 مشارکت‌کننده را مورد بررسی کردند، و دریافتند که افرادی که ویتامین B مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، 7 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.

اما بر اساس این نتایج بررسی که در شماره 18 سپتامبر جورنال نورولوژی منتشر شده است، در میان افرادی که دچار سکته مغزی شده بودند، ظاهرا مصرف مکمل‌های ویتامین B بر شدت سکته مغزی یا خطر مرگ ناشی از سکته مغزی نمی‌افزود.

به گفته این پژوهشگران شماری از عوامل ممکن است بر توانایی ویتامین B در کاهش خطر دچار شدن به سکته مغزی نقش داشته باشد. دکتر زو یومینگ، نورولوژیست در دانشگاه ژنگ‌ژو در چین می‌گوید این عوامل شامل میزان جذب این ویتامین‌ها در بدن فرد، غلظت ویتامین‌ها در خون و دچار بودن فرد به بیماری کلیوی یا فشار خون بالا است.

او می‌گوید: "پیش از این که شروع مصرف هر مکمل ویتامینی بکنید، باید با دکترتان مشورت کنید."

در سکته مغزی، جریان خون به مغز به علت انسداد ناشی از لخته خونی یا پارگی رگ خونی مختل می‌شود. عوامل خطرساز رایج برای سکته مغزی شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن است.

اما به گفته این پژوهشگران بررسی‌های پیشین بیانگر آن بوده‌اند این عوامل خطرساز فقط توضیح‌دهنده نیمی از خطر سکته مغزی هستند. برخی بررسی‌ها بیانگر آن بوده‌اند که میزان‌های بالای اسید آمینه هوموسیستئین در خون ممکن است بالقوه عامل خطرسازی برای بیماری عروقی باشد و همین امر پژوهشگران را برانگیخت تا به بررسی این موضوع بپردازند که آیا مکمل‌های ویتامین B می‌تواند میزان هوموسیستئین را کاهش دهد و این امر به نوبه خود به کاهش خطر سکته مغزی بینجامد. بررسی در این مورد به نتایج متناقضی انجامید.

یومینگ می‌گوید: "یافته‌های بررسی‌های پیشین درباره استفاده از مکمل‌های ویتامین B و سکته مغزی و حمله قلبی متناقض بوده‌اند. برخی از بررسی‌ها حتی بیانگر افزایش خطر سکته مغزی با مصرف این مکمل‌ها بوده‌اند."

ویتامین‌های B از مواد مغذی مهم برای بدن هستند. آنها را می‌توان در بسیاری از غذاها از جمله غلات کامل، سیب‌زمینی، موز، لوبیا و عدس یافت.

جامعه سرطان آمریکا می‌گوید گرچه مکمل‌های حاوی ویتامین B عموما بی‌خطر هستند، نباید در دوزهای بالا مصرف شوند. دوزهای بالای ویتامین B3 (نیاسین) ممکن است باعث مشکلاتی مانند تاری دید، تهوع، استفراغ و بالا رفتن قند خون شوند.

کد خبر 231766

برچسب‌ها