همشهری آنلاین: رییس اتحادیه صنف خدمات ماشین آلات سنگین استان اصفهان گفت: نبود کنترل دقیق بر روی خودرو، راننده و جاده‌ها مهمترین علت حادثه‌هایی همچون جاده قم - تهران است که این مسئله با بکارگیری سیاست‌های هم‌گرا میان پلیس راه و دولت به راحتی می‌تواند رفع شود.

اکبر عشوریون که اکنون قطعه‌ساز ماشین آلات سنگین است و تجربه کار خلبانی نیز دارد در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص حادثه جاده قم - تهران و علت به وجود آمدن این حادثه، اظهار کرد: متاسفانه در این حادثه ناگوار یکسری از عوامل منفی و حادثه ساز در یک نقطه تلاقی به هم رسیدند و یک چنین حادثه عظیمی را ایجاد کردند.

وی با بیان این‌که اتوبوسی که مسافران مسیر اصفهان به تهران را جابه‌جا می‌کرده در سال گذشته نیز یک بار چپ کرده بود و پسر راننده در آن حادثه کشته شده بود، مدعی شد: این اتوبوس متعلق به فردی است که گفته می‌شود "مقتصد" است و پس از حادثه‌ای که در سال گذشته برای این اتوبوس رخ داده بود، مالک خودرو، آن را با کمترین هزینه تعمیر کرده و دوباره به ناوگان اتوبوسرانی بین شهری تحویل داده است. متاسفانه بر اساس شنیده‌ها اعتقاد صاحب خودرو این است که ماشین باید فقط راه برود!

رییس اتحادیه صنف خدمات ماشین آلات سنگین اصفهان تصریح کرد: تحریم‌ها و عملی نشدن قول‌های مسئولان به صنف‌های مرتبط با اتوبوس‌های بین شهری باعث شده تا مالکان خودرو از جنس‌های نامرغوب برای تعمیر خودرو استفاده کنند. متاسفانه از لاستیک‌های چینی در جلوی خودروها استفاده می‌شود و مرجعی هم برای رسیدگی به اتوبوس‌های بین شهری وجود ندارد و کنترل چندانی بر روی اتوبوسی که در جاده حرکت می‌کند، نمی‌شود.

عشوریون با اشاره به بازدیدهای فنی هواپیما قبل از پرواز، تصریح کرد: مهندسان پرواز معتقدند که اگر حتی یکی از گزینه‌های زیر دست خلبان تایید نشود او حق پرواز ندارد و هواپیما نمی‌تواند حرکت کند تا زمانی که تمام شرایط آماده باشد، اما متاسفانه هیچ مرجع رسمی برای تایید حرکت یک اتوبوس وجود ندارد.

وی با بیان این‌که در برخی موارد مراکز خدمات معاینه فنی نیز آنطور که باید عمل نمی‌کنند، اظهار کرد: گاهی رانندگان اتوبوس به طرق مختلف تاییدیه دریافت می‌کنند و زمانی که هیچ مرجعی برای کنترل وجود ندارد چنین اتفاقاتی دور از انتظار نیست.

این تولید کننده قطعات ماشین آلات سنگین، به خطای انسانی در سوانح رانندگی و به خصوص حادثه جاده تهران-قم اشاره کرد و گفت: اتوبوس‌های بین شهری مانند اسکانیا دارای یک "کروز کنترل" می‌باشد که خودرو را روی سرعت خاصی تنظیم کرده و با این حالت می‌توان پا را از روی گاز برداشت تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد، اما متاسفانه رانندگان در استفاده از این امکان درست عمل نمی‌کنند و پس از این اقدام پاهای خود را روی صندلی جمع کرده و اغلب هوشیاری کامل نسبت به جاده و رانندگی ندارند.

عشوریون اضافه کرد: اتوبوس‌ها علاوه بر کروز کنترل، یک امکان "ریتاردر" (ترمز کمکی) نیز دارد که در صورت فشار این کلید، خودرو در فاصله‌ای نزدیک متوقف می‌شود، اما سوال اینجاست که در حادثه جاده قم-تهران راننده چگونه دو گاردریل جاده را شکست و به طرف دیگر رفته و حتی از ریتاردر استفاده نکرده است؟!

وی اظهار کرد: تجربه ما نشان می‌دهد که راننده در حالت شش دانگ و حواس جمع نبوده است که اتوبوس به جاده دیگر منحرف شده است.

رییس اتحادیه صنف خدمات ماشین‌آلات سنگین اصفهان به وجود گاز پیک نیک در جعبه‌های چپ و راست اکثر اسکانیاها اشاره کرد و گفت: اکثرا دیده شده در بیشتر جعبه‌های اسکانیاها گاز پیک نیک نگهداری می‌شود که بسیار خطرناک است.

عشوریون ادامه داد: به گفته برخی از کارشناسان پس از ترکیدن لاستیک باید اصطکاک رینگ و لاستیک بر روی جاده مشخص می‌شد و باید پلیس راهور نظر بدهد که آیا این اصطکاک بر روی آسفالت باقی مانده است یا خیر.

وی اضافه کرد: متاسفانه همه چیز دست به دست هم داد تا یک فاجعه رخ دهد زیرا هنگامی که اتوبوس در لاین برگشت از تهران قرار می‌گیرد در مقابلش دقیقا اتوبوس دیگری نیز سبز می‌شود.

عشوریون بیان کرد: نکته مهم این است که پس از چنین اتفاقاتی مرجعی وجود ندارد که کل اتفاق را بررسی و یک شرح دقیق بدهد و از اتفاقات بعدی جلوگیری کند.

این تولید کننده با بیان این‌که زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد همه کنار می‌کشند و خود را مقصر نمی‌دانند، افزود: زمانی که هیچ کنترلی بر روی کیفیت لاستیک‌ها نیست و از لاستیک چینی استفاده می‌شود و راننده بدون هیچ تست فنی حرکت می‌کند این حوادث ناگوار رخ می‌دهد. در حال حاضر تنها مرجعی که می‌تواند کنترل داشته باشد مراکز معاینه فنی است که کارآمد نیستند، زیرا خودرو را تنها از نظر آلایندگی و موتور ماشین بررسی می‌کنند و بقیه قطعات مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

عشوریون ادامه داد: اسکانیا کارخانه‌ای نیست که بخواهد خودروی معیوب به خریداران تحویل دهد و تمام استانداردهای لازم را از ارگان‌های مختلف دارد، اما زمانی که خودرو به دست تعمیرکار سپرده می‌شود آن گاه معلوم نیست که چگونه تحویل داده می‌شود!

وی تصریح کرد: مشکلات کارگران و گرانی هر روز فلزات برای ساخت قطعات باعث شده تا برای کسی که قطعه ساز است نیز انگیزه‌ای باقی نماند و او نیز نتواند قطعات را به خوبی به تعمیرکار برساند.

عشوریون با اشاره به این‌که مهم‌ترین بخش از نظر ایمنی در یک خودرو، لاستیک و سیستم ترمز آن می‌باشد، اضافه کرد: متاسفانه رانندگان و مالکان خودرو به دلیل نداشتن تمکن مالی جنس‌های مرغوب در تعمیر خودروهای خود به کار نمی‌برند.

رییس اتحادیه صنف خدمات ماشین آلات سنگین گفت: یک کبریت کوچک می‌تواند انباری را به آتش بکشد این تصادف نیز به دلیل این‌که تمام عوامل یک فاجعه آماده بوده، از یک حادثه کوچک یک فاجعه رخ داده است.

عشوریون تصریح کرد: متاسفانه پلیس راه نیز کنترلی بر مسافران یک اتوبوس ندارد و کسی نمی‌داند در یک اتوبوس چه تعداد انسان است این به دلیل نبود مدیریت کافی است.

رییس اتحادیه صنف خدمات ماشین آلات سنگین اصفهان در خصوص لاستیک‌های خودروهای سنگین، افزود: لاستیک‌های ژاپنی، کره‌ای و ایرانی از لاستیک‌های خوب و با کیفیت هستند، اما لاستیک‌های چینی، هندی و روسی مناسب نیست و زود از بین می‌رود، اما قیمت آنها یک سوم لاستیک‌های مرغوب است.

عشوریون افزود: متاسفانه قول‌هایی که در خصوص یارانه خودرو و خدمات آن به رانندگان و مالکان خودروها داده شده بود محقق نشده است و بلیط مسافر نیز جوابگوی هزینه‌های یک اتوبوس نیست چراکه برای مثال یک جفت لاستیک مناسب و استاندارد پنج میلیون تومان قیمت دارد، اما همان لاستیک چینی و بدون استاندارد یک تا یک و نیم میلیون تومان قیمت دارد.

رییس اتحادیه صنف خدمات ماشین آلات سنگین اصفهان با بیان این‌که اکثر لوازم خودرو ساخت چین است، گفت: امروز لوازم‌ اصلی و با استاندارد در بازار ایران کم است و کشور تکنولوژی لازم برای ساخت یکسری از قطعات و لوازم خودرو را ندارد، پس مجبور هستیم تا از چین و هند لوازم را وارد کنیم و مالک نیز چاره‌ای جز استفاده از این لوازم ندارد.

عشوریون، راهکار مقابله با این حوادث را سیاست‌های هم‌گرایی دانست و گفت: اگر پلیس راه، نقش کنترلی خود را با نظارت بیشتری پیگیری کند، دولت نیز نقش حمایتی خود به ویژه در حوزه اقتصاد قشر راننده و مالک خودرو را ایفا کند، شرکت‌های تعاونی اجازه ارایه خدمات با کیفیت پایین نداشته باشند و مراجعی برای نظارت دائم بر چگونگی تعمیر و استفاده از خودرو در جاده‌ها وجود داشته باشد دیگر کمتر شاهد این‌گونه حوادث خواهیم بود.

وی با بیان این‌که اتحادیه‌ها نمی‌توانند نقش کنترلی داشته باشند، افزود: اتحادیه‌ها فقط می‌توانند برای افرادی که سابقه کار دارند کمیسیون فنی تشکیل دهند و برای تعمیرکارها پس از بررسی در کمیسیون فنی اتحادیه خود برگ تاییدیه مهارت صادر کنند.

رییس اتحادیه صنف خدمات ماشین آلات سنگین اصفهان در خصوص چگونگی و چرایی آتش سوزی در حادثه جاده تهران-قم، یادآور شد: در باک‌های خودروهای سنگین و غیرسنگین گازی حاصل از سوخت داخل باک خودرو جمع می‌شود و پس از باز کردن درب باک خودرو با یک حالت انفجاری بسیار کوچک مواجه می‌شویم، اما در خودروهای اسکانیا در سیستم انتقال سوخت به موتور یک سوراخ و یک شیلنگ وجود دارد که گاز حاصله را خارج می‌کند، یعنی مسئله جمع شدن گاز در باک خودرو و انفجار از این طریق منتفی است و باید گفت یکی از عوامل انفجار می‌توانسته حاصل از ترکیدن گاز پیک‌نیک‌های جلوی خودرو باشد و چنین آتش سوزی را رقم بزند.

وی با اشاره به این‌که در این حادثه مسئولان از همه مقصرتر هستند، اظهار کرد: از این صنف حمایتی نمی‌شود. سرعت نرخ تورم از درآمد رانندگان و مالکان خودرو بسیار بیشتر است و حتما مالک خودرو می‌گوید من با این گرانی نمی‌توانم از پس مخارج یک خودرو بر بیایم این درحالی است که هیچ چیز نمی‌تواند برای جان انسان توجیه پذیر باشد.

کد خبر 231647

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز