چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر نفت ایران به سفیر هند در ایران اعلام کرد که تمامی امتیازهای نفتی گذشته به این کشور لغو شده است.

نفت

اعلام این خبر و سکوت رسمی وزارت نفت نشان می‌دهد که دولت به گشایش در سرمایه‌گذاری‌های نفتی و تسهیل صادرات نفت به دیگر کشورها امید بیشتری دارد و دیگر مایل نیست به بهانه تنگنای ناشی از تحریم‌ها، نفت ارزان‌تری در اختیار خریداران قرار دهد. به نوشته نشریه هندی، ایندین اکسپرس، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در ملاقات اخیر خود با سفیر هند در تهران گفته است که ایران مایل نیست بهای تمامی نفت صادراتی خود به هند را به‌صورت روپیه هندی دریافت کند.

ایران پیش از این، با دریافت روپیه در ازای صددرصد پول نفت صادراتی به هند موافقت کرده بود. افت شدید ارزش روپیه باعث شده تا ایران از دریافت روپیه بابت نفت صادراتی به هند منصرف شود. زنگنه به سفیر هند گفته است که ایران مایل است توافق موجود مورد تجدید نظر قرار گیرد و دوطرف به نحوه پرداخت قبلی، یعنی ٤٥درصد روپیه و ٥٥ درصد یورو بازگردند.


این نشریه هندی به نقل از منابع آگاه در دولت هند نوشت: وزیر نفت ایران به اطلاع سفیر هند رسانده است که توافق قبلی دولت ایران با هند در سرمایه‌گذاری در طرح اکتشاف و استخراج گاز حوزه فرزاد قابل‌قبول نیست و او نخواهد توانست این طرح را به دولت و مجلس ایران بقبولاند. همچنین وزیر نفت ایران در نخستین اقدام، خود3 امتیاز نفت و گاز سرمایه‌گذاران هندی در صنعت نفت را لغو کرد. به گزارش مهر، زنگنه در نخستین اقدام، امتیاز تخفیف گازی به سرمایه‌گذاران هندی برای ساخت مجتمع‌های جدید پتروشیمی در بندر چابهار را لغو کرده است. وزیر نفت ایران همچنین در دومین اقدام خود مخالفت رسمی وزارت نفت با مشارکت یک کنسرسیوم هندی در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B را اعلام و به وزارت انرژی هند گفته است که نمی‌تواند نه دولت و نه مجلس را برای پذیرش این قرار‌داد متقاعد کند.

کد خبر 231609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز