همشهری آنلاین: شماره ۹۸ نگاه نو با ویژه نامه‌ای درباره شصتمین سال کودتای ۲۸مرداد و نیز مطالب دیگر و ضمیمه نقد کتاب بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

نگاه نو

به گزارش همشهری آنلاین این شماره با گزارش هفتمین دوره جایزة مهتاب میرزائی آغاز می‌شود، و سپس بخش ویژة «60 سالگی کودتای 28 مرداد 1332» با مقاله‌هایی از دکتر محمدعلی موحد (غبارانگیزی تازه در روایت کودتای 28 مرداد)، دکتر فخرالدین عظیمی (قلم در کف دشمن؛ تبارشناسی نفی مصدق)، بدر شاکر السیّاب (مصالح ملت ایران تباه شد، به ترجمة حبیب‌الله عباسی)، سید محمد سرافرازی (روایتی از کودتای 28 مرداد 1332 در کاشان)، سیف‌الله کلگار (یادی از گذشته و سرایش یک چکامه)، و دو شعر از مهدی اخوان ثالث و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی به یاد دکتر محمد مصدق.

بخش بعدی به «اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها» اختصاص داده شده است با دو مقاله: «جنبش میدان تقسیم: تقابل اسلام و سکولاریسم؟» از دکتر نادر انتخابی، و «آینده اندیشی، چشم‌اندازهای ملّی، و مدیریت توسعه» از کورس صدیقی. سپس می‌رسیم به گفت‌وگوی سردبیر با دکتر فیروز توفیق با عنوان «درنگ نکنیم، شتاب کنیم؛ فرصت‌های ما ابدی نیست!». در این گفت‌وگو، ضمن آشنایی با زندگی و آثار و کارنامة دکتر فیروز توفیق، مسائل و مشکلات رشد اقتصادی و توسعة همه‌جانبة ایران مورد بررسی قرار گرفته و برای برطرف کردن برخی از آنها راه‌حل‌هایی پیشنهاد شده است.

بخش «چهره‌ها»ی این شماره به محمد قاضی اختصاص داده شده که در مرداد سال 1292 به دنیا آمده بود و در مرداد ماه 1392 یکصد ساله شد. مقاله‌های این بخش را، دربارة زندگی و آثار شادروان محمد قاضی، به قلم نصرت‌الله ضیایی، غلامرضا امامی، عبدالله کوثری، امیلی امرایی، و احمد قاضی می‌خوانید.

 بخش بعدی، به «ادبیات و هنر» داده شده است با داستانی از محمدرحیم اخوت به نام «پند ادیبان» و شعرهایی از برایان پاتن به ترجمة پرویز دوایی. «نقد و نظر»‌ بخش بعدی این شمارة نگاه‌نو است با نوشته‌هایی از سروش رزمی و نرگس انتخابی و مقاله‌ای با عنوان «در گریز از نیستی» به قلم دکتر محمدرفیع محمودیان که به معرفی و بررسی سه رمان از فریبا وفی پرداخته است.

در بخش «اسناد» این شماره سندی به چاپ رسیده با امضای ناصر‌الدین شاه قاجار، با مضمون «گوشزد کردن حق حفظ جان و مال عامة اهالی ممالک محروسه». این سند را محمد حسین خسروپناه ارائه کرده است. می‌رسیم به بخش رویدادها: «نشان گوته برای محمود حسینی‌زاد» از محمدعلی آتش‌برگ؛ «کارنامة محمد زهرایی»، ناشر که در مرداد ماه 1392 درگذشت، نوشتة رضا رضایی؛ «پلنگ زخمی ته درّه به ماه می‌نگریست» به یاد محمود استاد محمد، هنرپیشه و نویسنده و کارگردان ارزشمند تئاتر، به قلم بهروز غریب‌پور؛ و یادی از سه استاد موسیقی (احمد ابراهیمی، فریدون حافظی، جلیل شهناز) در نوشته‌ای با عنوان «سه شجرة تناور موسیقی ایران‌زمین» از سید علی‌رضا میرعلی‌نقی.

 پایان بخش این شمارة نگاه‌نو کاریکاتوری است از حسن کریم‌زاده.

بخش انتقاد کتاب این شمارة نگاه‌نو به نوشته‌هایی از محمدرحیم اخوت، الوند بهاری، مرتضی بیک‌بیاتی، محمد خاکی، محمدحسین خسروپناه، رامک رامیار، حسن کریم‌زاده، آبتین گلکار، و سیاوش گودرزی به بررسی و معرفی هشت کتاب اختصاص داده شده است.

نگاه‌نو شمارة 98، در 244 صفحه به بهای 7000 تومان در روز 26 شهریورماه 1392 در تهران منتشر و برای مشترکان داخل و خارج کشور فرستاده شد، و به تدریج به شهرهای دیگر فرستاده خواهد شد.

کد خبر 231451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز