سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: چاقی ارمغان تمدن جدید و زندگی صنعتی برای جامعه بشری است. اضافه وزن و چاقی هزینه‌های فراوانی را بر اقتصاد بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌کند.

به گزارش ایرنا، دکتر کرم‌الله طولابی از چاقی به عنوان یک مشکل جدی در کشور نام برد و این که آمار افراد چاق نسبت به ۲۰ سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

وی از دبیرخانه هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران، چاقی را محصول دو عامل بی‌تحرکی و تغذیه نامناسب برشمرد و افزود: چنانچه میزان کالری دریافتی فردی بیش از نیاز روزانه باشد عارضه چاقی بروز می‌کند. استفاده از وسایل حمل و نقل و در دسترس بودن مواد غذایی متنوع و گسترش غذاهای اماده (fast food) همگی سبب می‌شود تا مازاد کالری دریافتی افراد در سلول‌های چربی بدن ذخیره شود.

برخی بیماری‌ها چون دیابت و پرفشاری خون از عوارض چاقی است که سلامت فرد را تهدید می‌کند.

وزن زیاد سبب کاهش فعالیت فیزیکی و اجتماعی می‌شود که به لحاظ روانی مشکل‌ساز است به همین دلیل فرد از داشتن شغل مناسب محروم می‌ماند و متعاقب آن فرد گوشه‌گیر، منزوی و افسرده می‌شود.

چاقی سبب بروز دیابت نوع ۲ غیر وابسته به انسولین می‌شود. دیابت مقاوم به انسولین در افراد چاق بسیار شایع است و سبب بروز عوارض چشمی، مغزی، عروقی، کلیوی، انواع عفونت‌ها و حتی بیماری‌های پوستی می‌شود.

پرفشاری خون دومین عارضه‌ چاقی است. امروزه با توسعه‌ صنعت میزان بروز عارضه پرفشاری خون در جوامع رو به افزایش است. چاقی به همراه عارضه‌ پرفشاری خون مخاطرات جدی مثل سکته‌های‌ قلبی و مغزی را به‌ همراه دارد که سلامت فرد را تهدید می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شیوع مشکلات تنفسی در افراد چاق گفت: در این افراد مشکلات تنفسی دم و بازدم به‌خوبی انجام نمی‌شود. این امر سبب افزایش Co۲ و کاهش O۲ خون و حتی خفگی هنگام خواب و خواب‌آلودگی به‌ هنگام رانندگی می‌شود.

رییس بخش لاپاراسکوپی بیمارستان امام‌خمینی(ره) با بیان این ‌که مرگ‌های ناگهانی در خواب در افرادی با عارضه‌ خروپف می‌تواند براثر آپنه‌ تنفسی باشد، ادامه داد: در خروپف‌های شدید مجاری تنفسی بسته می‌شود و متعاقب آن Co۲ افزایش و O۲ کاهش می‌یابد. این امر سبب می‌شود فرد به خواب عمیقی فرو رود و اگر کسی وی را از خواب بیدار نکند به مرگ وی منجر می‌شود.

ساییدگی مفاصل و دیسک کمر از عوارض بسیار شایع در افراد مبتلاء به چاقی مفرط و مرضی است.

بیماری‌های پوستی در این افراد به علت تعریق فراوان در ناحیه کشاله ران و چین‌های پوستی و رشد عوامل باکتری‌زا و قارچ‌ها شایع است.

اختلال تخلیه خون در اندام و بروز ترومبوز وریدهای عمقی و نیز آمبولی‌های ریوی از دیگر عوارض چاقی است.

بروز ناباروری در مردان و نازایی در زنان از دیگر عوارض اضافه وزن است چون در اضافه وزن بالانس هورمون‌های زنانه مختل و فرد مستعد ابتلا به PCO می‌شود.

طولابی درمان اضافه وزن را تغذیه مناسب و تحرک برشمرد و افزود: در چاقی رژیم غذایی مناسب، تحرک؛ مواد غذایی حاوی پروتئین و کاهش مواد قندی توصیه می‌شود و در مواردی دارو نیز تجویز می‌شود.

اگر اضافه وزن بیش از۳۰ کیلوگرم همراه با عوارض چاقی باشد، درمان جراحی توصیه می‌شود اما در اضافه وزن بیش از ۴۵ کیلوگرم (چاقی درجه ۴) حتی بدون هر نوع عارضه‌ای راهی جز جراحی توصیه نمی‌شود. البته اگرچه جراحی کمک‌کننده است، اما بدون مخاطره نیست.

هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران روزهای ۲۴ تا ۲۶ مهرماه برگزار می‌شود. 

کد خبر 231336
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز